Sus4h Nak Buat ‘L0an’ Rumah Sebab Dapat Gaji Hari? Juru Runding K0ngsi Caranya…

Zaman sekarang ini, ramai juga 0rang yang berg4ntung dengan gaj1 harian macam kerja jadi penghantar makanan, pemb4ntu kedai atau bern1aga secara kecil-kecilan.

Disebabkan ini, mungkin agak suk4r untuk individu macam ni memoh0n p1njaman daripada b4nk. Korang ada juga ke masalah macam ni?

Cont0hnya macam lelaki ni bila dia bertanya kepada se0rang perunding hartanah tentang bagaimana untuk dia buat l0an rumah sekiranya dia dan isterinya hanya menerima gaj1 harian.

Ek0ran ini, Zali Ahmad yang juga merupakan se0rang Juru Runding Hartanah telah k0ngsikan di Faceb00k beberapa kaedah yang boleh dilakukan sekiranya k0rang mempunyai masalah yang sama.

Cara buat l0an rumah jika dapat gaj1 hari
Cara pertama

Pastikan majikan k0rang ada SSM dan minta mereka untuk buat baucer gaj1 setiap bulan walaupun dapat gaj1 harian.

Kemudian, mintakan gaj1 tersebut untuk dimasukkan ke dalam ak4un b4nk bagi membuktikan yang gaj1 ada masuk ke dalam akaun.

Buat perkara di atas ini secara k0nsisten sekurang-kurangnya selama 6 bulan. Kemudian…

Pastu pergi b4nk try moh0n kad kred1t patuh syar1ah. Guna k4d tadi untuk isi minyak jer. Pastikan bay4r on time. Guna selama 3 bulan ke 6 bulan untuk tunjuk pada b4nk yang kita ni pemb4yar hut4ng yang bagus.

Pastu b0leh try apply l0an untuk rumah pulak.”

Cara kedua

Buka SSM atas nama sendiri walaupun kerja dengan 0rang dan buka ak4un bank atas nama SSM yang didaftar.

Masukkan du1t ke dalam ak4un tersebut setiap kali gaj1 serta boleh juga masukkan duit dari pekerjaan sampingan yang dibuat ke dalam ak4un tersebut.

Selepas genap setahun, isyt1har cuka1 dengan Lembaga Has1l Dalam Negeri (LHDN) dan buat selama dua tahun sebelum pergi b4nk untuk apply l0an rumah.

Tambah Zali lagi, walaupun cadangan yang diberikannya ini kelihatan senang, namun pr0sesnya agak mencabar.

Itu SECARA RINGKAS yang saya b0leh k0ngsikan. Bunyi macam senang tapi nak buatnya agak mencabar. Paling senang cari orang yang b0leh buatkan dan bantu.”

“Saya dah buat, alhamdulillah lepas.”

Menerusi ruangan k0men, dapat dilihat Zali juga turut menjawab beberapa s0alan lain dari netizen. Selain itu ada juga yang mengatakan cara yang dicadangkan oleh Zali ini memang terbukti berhasil.

 

K0rang yang ada n1at nak bel1 rumah tapi dapat gaj1 hari tu, b0lehlah cuba cara ni ya?

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment