Pelajar t4k sangka ‘masyuk’ duduk kampung! Bermula dengan vide0 kutip buah, tangk4p l0bster… semuanya ‘s0ld 0ut’ ju4l 0nline

KEGIGIHAN pelajar dari Kluang, Joh0r ini yang berk0ngsi vide0 berkaitan kehidupan kampung ternyata membawa rezeki buatnya.

Sepanjang berada di rumah ketika p4ndem1k c0vld-19 melanda, Muhamad Nur Syahir Mohd. Nordin, 21, banyak menghabiskan masa dengan mengutip buah-buahan tempatan dan men4ngkap udang.

Penangan video yang tul4r di media sos1alnya membolehkan penuntut Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) itu meraih pel4nggan dari serata negeri.

Paling laris tentunya buah pulasan yang diju4l pada h4rga RM16 sekilogram menerusi Sh0pee serta udang kara air tawar yang dit4ngkap di sungai berhampiran rumahnya.

“Ketika Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP), saya tak tahu nak buat apa. Jadi saya buat video di sekeliling rumah. Saya bermula dengan vide0 kutip buah. Kebetulan mus1m buah dan di sekeliling rumah saya ada pok0k pulasan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Ramai pula yang minta nak bel1 buah pulasan selepas video saya v1ral. Jadi saya ju4l secara online menerusi Sh0pee. Pel4nggan saya ada dari Terengganu, Kelantan dan beberapa negeri lain. Memang laris, sampai s0ld out.

“Selain vide0 kutip buah, saya juga buat video tangk4p udang kara air tawar menggunakan bubu. Sungai terletak 200 meter di belakang rumah saya. Sejak itu, ramai juga yang mesej nak bel1 udang.

syahir3

Selain udang, Syahir turut bern1aga buah pulasan.

“Tapi saya ju4l untuk 0rang setempat dalam negeri Johor saja. Sekurang-kurangnya saya b0leh buat duit sebagai persiapan untuk masuk kampus,” ujarnya yang senang disapa Syahir.

Menurut penuntut bidang keusahawanan itu, pr0ses men4ngkap ikan tidaklah semudah yang disangka, malah ia memerlukan kesabaran tahap tinggi.

Namun katanya, dia tidak kisah untuk melalui pr0ses itu memandangkan sudah terbiasa melakukan kerja-kerja itu bersama bapanya, sejak sekian lama.

“Sejak kecil saya selalu t4ngkap udang dengan keluarga, dengan ayah. Bila dah besar, saya pergi t4ngkap sendirian saja. Cuma kena pandai carilah, misalnya di kawasan berumput, berlumpur dan berpasir.

“Saya akan letak bubu dalam jam 6 petang, saya kena tinggalkan satu malam, esok pagi baru saya pergi angkat bubu. Memang saya guna kaedah tradis10nal,” ujarnya.

Menurut anak keempat daripada enam beradik itu, dia juga terharu dengan sok0ngan netizen terhadap video kehidupan kampung yang dihasilkannya.

syahur4

Syahir mempunyai lebih 273,000 pengikut di TikT0k.

Menggunakan tagline ‘Kampung Pe0ple Be Like’ di media sos1al seperti Instagram dan TikT0k, Syahir juga menerima rezeki lain apabila dia diup4h para pen1aga untuk membuat pr0duk reviu.

“Saya t4k jangka akan jadi begini. Saya awalnya sekadar buat vide0 saja, tak ada niat pun nak ju4l udang atau buah pulasan. Saya hanya orang kampung biasa.

“Sebelum ini saya tiada pend4patan. Sekarang saya juga ada terima pr0duk reviu. Jadi ada rezeki di situ. Terima kasih kepada semua yang menyok0ng sejak awal,” ujarnya.

syahir2

Syahir banyak berk0ngsi vide0 kehidupan kampung menerusi TikT0k dan Instagram.

Kini, dia yang berada di semester dua pengajian sudah kembali ke kampus di Tanjung Malim, Perak dan mula mengubah c0ntent kerana jauh dari kampung halamannya.

“Dulu semester satu belajar di rumah. Kini, saya dah masuk kampus. Saya mula buat vide0 berkaitan kehidupan kampus. Alhamdulillah, masih ramai yang sok0ng.

“Malah, vide0 baharu saya dapat lebih sejut4 tont0nan dalam tempoh singkat. Saya cuba hasilkan vide0 secara k0nsisten untuk beri kepuasan kepada semua,” ujarnya yang memiliki 273,000 pengikut di TikT0k.

Selain itu, ada beberapa lagi vide0 Syahir turut meraih sehingga lebih dua jut4 tont0nan di akaun TikT0k miliknya.

Tambah Syahir, c0ntent berkaitan kehidupan kampung sudah tentu akan disambung semula ketika dia pulang bercuti, t1dak lama lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment