[VIDEO] P0pular sekelip mata sampai artis pun teruja… guru ded4h di sebalik keceriaannya, wartawan cilik ini ada masanya diam di sek0lah

KEPETAHAN wartawan cil1k dalam membuat liputan mengenai penemuan ul4r sawa ketika membersihkan kawasan masjid di kampungnya di Sungai Petani, Kedah telah mendapat l1putan meluas baru-baru ini.

Lagak seperti se0rang wartawan, Muhammad Haziq Mohd Asyraf dengan aks1 bersahaja yang diselang sel1 dengan slanga utara membuat tinjauan di Pasar Pagi Bukit Selambau turut mencuit hat1 apabila dia selamba memperkenalkan ibunya dengan gelaran datin.

Selain netizen, keletah menghiburkan Haziq turut mendapat perhatian dan puj1an selebriti tempatan seperti Tiz Zaqyah, Fahrin Ahmad, Mustaqim Bahadon dan Aniq Suhair.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

P0wer adik ni. Kita pun tak pandai nak cakap ayat p4njang-panjang macam ni deta1ls, lancar je.

“Terbaik, kecil-kecil dah tahu struktur melap0r. Ada nama, ada l0kasi, ada struktur cerita, menamakan p1hak yang turut terlibat…. ada j1wa. Penggunaan perkataan dan bahasa lap0ran yang hampir sempurna dan hand held sh0t yang buat pen0nt0n excited dan cem4s sama. Bakat macam ni harus dig1lap. Teruskan melap0r sem0ga terus berjaya!” demikian antara k0men yang ditinggalkan pada vide0 tersebut.

Menurut guru yang mengajar Haziq di Sek0lah Kebangsaan Bukit Selambau, Muhammad Islakh Abdul Kadir, 35, dia telah mengajar kelas kanak-kanak yang bercita-cita untuk bergel4r se0rang cef dan wartawan itu sejak darjah tiga lagi.

Haziq bersama guru Bahasa Inggerisnya, Cikgu Islakh.

Jelas guru bahasa Inggeris itu, anak pen1aga sayur itu adalah antara muridnya yang berbakat besar dan percaya Haziq b0leh pergi jauh jika lebih banyak perhatian diberikan kepadanya.

Namun selain kepetahan Haziq yang pandai bercel0teh dan bersahaja di depan kamera ini, ada 10 fakta menarik mengenai murid tahun enam ini, antaranya:

1. Anak sulung daripada dua beradik ini se0rang yang peramah dan suka mengus1k guru-guru serta rakan-rakan di sek0lah.

2. Se0rang yang kreatif dalam mengulas sesuatu perkara secara sp0ntan.

3. Bijak dalam semua mata pelajaran di sek0lah.

4. Pandai menyesuaikan diri di dalam kelas walaupun banyak saingan di kelas pertama.

5. Se0rang budak lelaki berusia 12 tahun yang pandai memasak pelbagai jenis kek dan kuih muih tradisi0nal seperti bahulu.

6. Selalu membawa kek ke sek0lah untuk cikgu dan rakan-rakan untuk sama-sama merasai air tangannya.

7. Ibu bapa menyok0ng minat Haziq dalam bidang masakan dengan menyediakan segala peralatan memasak, selain dik0ngsi di Faceb00k milik ibunya.

8. Meminati penyanyi dan pelak0n, Nabila Razali.

9. Vide0 secara langsung penemuan ul4r oleh Haziq yang dimuat naik pemilik Faceb00k Putra Mar sehingga kini meraih kira-kira 1.1 jut4 t0nt0nan.

10. Di sebalik perwatakan kanak-kanak yang ceria, Haziq bagaimanapun akan diam di sek0lah jika kes1hatannya terg4nggu. Ini kerana dia mengh1dap penyak1t tal4sem1a dan perlu menjalani raw4tan secara berkala.

Sumber : mStar

Leave a Comment