Suka tiru wartawan, tak m4lu baca berita merata tempat… ibu ber4ngan jadi penyampai ‘tarik’ anak jadi rakan setug4s selepas sering gag4l uji bakat!

KE mana tump4hnya kuah kalau tidak ke nasi.

Tujuan asal cuma mahu buat c0ntent par0di suka-suka tetapi siapa sangka gelagat dua beranak ini menjadi perhatian ramai.

Begitulah apa yang berlaku kepada N0r Salynata Salim, 40, dan puteri sulungnya, Putri Nur Arisya, 18, apabila aks1 bersahaja mereka membaca berita di media sos1al seperti penyampai profes10nal mendapat perhatian ramai.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya memang minat berlak0n baca berita sorang-sorang dari kecil lagi. Suka t1ru gaya pembaca berita di televisyen. Saya akan baca surat khabar dan berita-berita dekat website macam p0rtal mStar… baca ala-ala wartawan.

“Saya tak ambil kelas khusus pun, memang tak ada bas1c langsung dalam bidang penyampaian. C0ntent semua untuk suka-suka je tapi pada masa sama saya harap jika ada peluang dalam bidang penyampaian saya nak cuba.

“Vide0 pertama dekat TikT0k tu saya p0st September tahun lepas. Masa tu dalam kereta, sp0ntan je dengan anak buat lintas langsung tunggu mak tengah bersiap. Tak s4ngka pula vide0 tu tul4r sampai ramai puj1 kami anak beranak macam pembaca berita sebenar,” ujar wanita yang mesra disapa Saly ini.

Saly yang merupakan seorang suri rumah sepenuh masa turut mended4hkan bahawa dia pernah menyertai Baca Berita Challenge anjuran TV3 dan ketika itulah mendapat pengalaman membaca berita dalam sebuah stud1o di Sri Pentas.

Saly dan Putri kerap melap0rkan berita secara sp0ntan di TikT0k

Imbas wanita yang kini menetap di Johor Bahru, Johor ini, dia juga pernah hadir ke uj1 bakat di Bernama TV untuk penyampai berita namun nas1b tidak menyebelahinya.

Bagaimanapun, Saly gembira mendapat seorang teman apabila anaknya juga kini berminat untuk menjadi pembaca berita secara sp0ntan sehingga ibunya menggel4rkan cucunya itu sebagai ‘rakan setug4s’.

“Dekat rumah saya dah terbiasa kalau bercakap memang macam baca berita. Anak-anak teng0k je saya punya gelagat tapi mereka semua jenis intr0vert kecuali anak sulung. Dia minat menyanyi dari kecil tapi bila saya dengar suara dia, saya rasa dia ada p0tensi jadi pembaca berita. Jadi setiap kali buat vide0 saya ajak dia untuk jadi rakan setug4s. Sampai saya dah terbiasa panggil dia rakan setug4s.

“Contohnya vide0 terbaharu saya dekat Stulang, Johor… saya dan anak saya cabar diri bercakap dan rak4m depan khalayak. Kalau nak ikut m4lu memanglah m4lu sebab kita ni bukan sesiapa pun, tapi bila fikir nak buat ni untuk hiburan dan dah selalu buat, terus jadi semangat dan dah tak kisah rak4m depan orang ramai,” ujarnya.

Walau hajat menjadi pembaca berita masih belum tercapai, Saly tetap bersyukur kerana masih ada keluarga serta masyarakat luar yang masih menyok0ng serta memberikan kata-kata p0sitif kepadanya sehingga dia menerima beberapa tawaran rev1u pr0duk disebabkan jumlah pengikut yang semakin meningkat.

Ibu kepada empat cahaya mat4 ini juga sanggup datang ke Kuala Lumpur untuk membuat reviu berb4yar bagi sebuah pr0duk pada Disember tahun lalu namun ditakd1rkan menjadi salah seorang m4ngsa banjir apabila keretanya tenggel4m.

Saly mengambil peluang untuk menonj0lkan bakat dalam Baca Berita Challenge.

“Saya ber4ngan masa tu nak buat reviu berb4yar dan c0ntent dekat Kuala Lumpur. Lagipun ada kawan-kawan ajak jumpa dekat KL jadi saya pun pergi sana.

“Saya tak sangka kawasan hotel saya tu akan kena banj1r. Pengurus hotel ada cakap kawasan tu tak pernah banj1r, nak dijadikan cerita ia berlaku masa saya datang. Sampai sekarang kereta masih di bengkel di Gombak sebab r0sak akibat banjir,” ujarnya.

Tambah Saly, dia percaya walaupun masih belum ada rezeki sebagai pembaca berita namun dia percaya terdapat rezeki lain yang sudah ditentukan untuk dirinya.

Wanita ini turut menegaskan bahawa dia sentiasa berhat1-hat1 dan memer1ksa kesahihan sesuatu berita sebelum menyampaikannya di akaun TikT0k supaya tidak sal4h memberikan maklumat kepada masyarakat.

Putri Nur Arisya merupakan anak yang mempunyai minat sama dengan ibunya sehingga digel4r ‘rakan setug4s’.

“Pesanan saya, jangan m4lu nak mulakan sesuatu. TikT0k ni antara platf0rm mudah untuk semua orang nak mula tonj0lkan bakat. Macam saya sendiri pun tak ada latar belakang penyiaran, tapi saya suka tengok pembaca berita lain.

“Bila orang teng0k saya boleh buat walaupun tak ada basic, saya harap orang lain anggap dalam hidup ni tak ada perkara yang mustah1l. Kalau ada minat bidang apa-apa pun jangan putvs asa dan terus berlat1h,” katanya.

P0sting pertama Saly dan anaknya membaca berita yang dimuat naik di TikT0k mendapat lebih 800,000 jumlah tontonan dan rata-rata k0men netizen terhadap dua beranak ini adalah p0sitif.

Sumber : mStar

Leave a Comment