Anak lelaki tunggal but4 huruf diuj1 bertimpa-timpa! Rumah tenggel4m, mak kena k4nser, kakak m4ut… b1ngung 3 bulan tiada pendap4tan

JIKA kita rasa diri kita sus4h, pastinya ada yang sedang had4pi hidup lebih sus4h daripada kita.

Begitulah apa yang dialami oleh lelaki ini, Adika Iskandar Mohamad, 30, yang kini terp4ksa menanggung kesus4han hidup dalam menjaga ibunya yang sak1t.

Menurut jejaka yang tinggal di Kampung Gajah m4ti, Mentakab, Pahang ini, ibunya memerlukan penjagaan rap1 dan pemantauan selepas disahkah oleh d0ktor memiliki penyak1t k4nser.

“Mak saya dit4han dekat w4d sebab kena c0vld-19 tahap lima selama 23 hari. Keadaan mak makin tervk masa kena tu jadi d0ktor buat pemer1ksaan lanjut.

“Bila check up lagi sekali rupanya mak saya dis4hkan ada ketumbvhan bar4h pula. Jadi lepas buat raw4tan susulan, d0ktor sahkan mak saya ada ketumbvhan pada payud4ra, hat1 dan rah1m. Dah tiga bulan mak kena penyak1t ni.

Ibu Adika yang sak1t dan memerlukan b4ntuan dana untuk pembed4han.

“Sampai sekarang mak cuma bergantung dekat ub4t dan minum susv khusus yang memerlukan jumlah perbelanjaan besar setiap bulan. Mak dah tak boleh nak bergerak macam orang lain jadi terpaksa pakai lamp1n dewasa,” ujarnya ketika dihubungi mStar.

Tidak terhenti di situ, Adika menerima satu lagi berita pada 23 Januari bahawa kakak k4ndungnya terbabit dalam satu kemal4ngan jalan raya yang mer4gut ny4wa wanita itu dan anak saudaranya.

“Malam tu kakak dalam perjalanan balik rumah dekat Kuantan sebab esoknya anak-anak dia dah masuk sekolah.

“Tiba-tiba saya dapat satu panggilan dari h0spital bagitahu kakak saya terlibat dalam kemal4ngan. Kakak dan anak saudara meningg4l di tempat kejadian. Abang ipar dan sorang lagi anak saudara yang pec4h kepala tu masih dalam keadaan krit1kal di hospital,” jelasnya.

Abang ipar Adika dan anak saudara yang tersel4mat dalam kem4langan tetapi mengalami keceder4an par4h.

Imbas anak ketiga daripada enam beradik ini, dia bvntu dan tidak berdaya menghadapi keadaan suk4r yang sedang mengh1mpit dirinya ini.

Jelas Andika yang sudah hampir tiga bulan tidak bekerja, dia tidak memiliki sebarang kelulusan atau sijil untuk mem0hon pekerjaan yang bergaj1 tetap.

“Hari tu banjir tervk di kawasan sini sampai habis semua benda tenggel4m. Beranda depan rumah pun runtvh dan masih tak ada lagi dapat b4ntuan atau pertol0ngan daripada mana-mana p1hak.

Keadaan rumah Adika yang turut terkes4n dengan banjir.

“Saya seorang je lelaki dalam adik beradik. Ayah pula dah lama meningg4l. Sekarang saya kerja buruh saja. Kalau ada orang nak buat rumah, adalah rezeki saya bila dapat bay4ran up4h buat kerja tu. Tapi dah dua tiga bulan juga saya tak ada kerja.

“Saya tak mampu nak kerja macam orang lain. Saya tak pernah pergi sek0lah dari kecil. Membaca dan mengeja pun saya tak pandai. Nak minta kerja macam orang lain siapa nak ambil dengan tak ada sebarang kelayakan ni,” tambahnya.

Arw4h kakak Adika bersama anak saudaranya yang meningg4l dalam kemal4ngan jalan raya.

Tambah Adika lagi, dia berhasrat untuk mencari pekerjaan di Kuantan namun dia terp4ksa menguruskan ibunya yang memerlukan penj4gaan rapi bersama adik bongsunya.

“Adik saya nombor lima tu kerja di pasaraya di Starmall, Mentakab. Gaj1 dia lebih kurang RM1,200 saja setiap bulan nak tampung keluarga kami.

“Kakak saya yang di Joh0r pun sudah berkeluarga jadi dia pun ada tanggungan sendiri. Nak tak nak saya kena juga usaha cari du1t demi nak tanggung k0s perub4tan mak saya,” kata Adika.

Adika bersama ibu dan dua adiknya.

Menerusi satu perk0ngsian cerita oleh sahabatnya di TikT0k dalam usaha memb4ntu Adika, ramai netizen yang berbesar hati ingin menghulurkan b4ntuan kepada jejaka tersebut.

P0sting tersebut turut mendapat perhatian usahawan k0smetik seperti Anas Zahrin yang bercadang untuk membuat lawatan ke rumah Adika dan memberi b4ntuan.

Sumber : mStar

Leave a Comment