“hati2 di4betes kak, keringet dilehernya…”- [VIDEO] Bekerjasama untuk ‘mel4rikan’ rantai em4s, perlakuan sekumpulan semut terb0ngkar juga

Sebenarnya banyak yang b0leh kita pelajari daripada ha1wan atau serangga yang ada di sekitar kita. Jika punya haiwan peliharaan kita b0leh lihat betapa setia dan penyayangnya mereka. Apa yang mereka mahu hanya membuatkan kita senang dan gembira. Mereka tidak perlu melakukan apa pun malah hanya menjadi diri mereka sendiri sahaja sudah b0leh memberi pengajaran buat kita.

Pernah anda terfikir apa pelajaran yang b0leh kita dapat daripada semut? Sebenarnya banyak yang boleh kita ambil daripada hanya memerhati t1ngkah serangga ini. Antara perkara yang kita boleh pelajari daripada spes1es ini ialah sikap kerjasama mereka yang sangat lu4r biasa.

Adalah sesuatu yang biasa jika kita melihat semut bekerja dalam kumpulan yang ramai sesama mereka. Ada sahaja yang mereka bawa dan b1asanya ia adalah s1sa makanan seperti biskut, nasi atau yang paling biasa mestilah gula. Namun, pernahkah anda terfikir untuk melihat sekumpulan semut membawa barang kem4s?

M0men yang agak lu4r biasa ini dik0ngsikan oleh seorang pengguna laman sos1al TikT0k, nayanaya51430, yang memuat naik sebuah vide0 yang menunjukkan sekumpulan sedang bekerjasama membawa seutas rantai em4s miliknya.

Tidak tahu dari mana semut itu mendapatkan rantai tersebut tetapi kelihatannya mereka mahu mengalihkannya ke tempat lain. Walau bagaimanapun perbuatan mereka terb0ngkar apabila kejadian itu disedari 0leh wanita tersebut. Apa yang lucunya pemilik rantai tersebut sendiri ha1ran dan ke1iru bagaimana mereka boleh mengangkut rantai sebesar itu dengan tubuh mereka yang kecil.

“Saya tidak b0leh berkata apa-apa lagi, tetapi ser1us saya terkejvt ke mana semut itu mahu membawa rantai saya.”

Video yang dik0ngsikan itu telah perhatian netizen TikT0k sehingga telah dit0nton lebih daripada 1.9 jut4 kali dan menerima pelabagai reaksi netizen yang rata-ratanya terhibur dengan vide0 tersebut.

Tidak hanya itu, vide0 tersebut dibanjiri dengan pelbagai k0men lucu dan ada yang mengatakan rantai tersebut mahu diju4l oleh semua-semut itu supaya mereka membel1 gula. Nampaknya, semut pun tahu nilai barang kemas yang sememangnya mempunyai h4rga yang tinggi!

hati2 d1abetes kak, keringet dileh3rnya KK b1sa jadi di deteksi semut sebagai makanan 😰

Namun dalam banyak-banyak k0men, k0men yang satu ni buat kita terfikir juga kan, betul ke semut ni boleh kesan gula dalam pelvh ye.. apa pun tak sal4h beringat kan..

Semut-semut ini membuktikan bahawa jika mereka bekerjasama kerja yang ber4t pun boleh menjadi ringan dan tiada yang mustah1l untuk dilakukan jika semua berganding bahu melaksanakan sesuatu tugas.

Tonton video :

@nayakanaya51430

ngakak sore😁😁😁😁

♬ Anjahahhaha – One Voice

Bayangkan tubuh-tubuh kecil itu mampu melakukan kerja-kerja yang berat yang sememangnya bukan mudah. Betul lah 0rang kata semut memang spes1es yang rajin bekerja dan selalu bekerjasama dalam kumpulan mereka!

Sumber : Erabaru

Leave a Comment