Hampir 2 tahun t4k jumpa, isteri seb4k suami t4k cam wajahnya ketika buat kejvtan di Singapura

TERNYATA Pembukaan Laluan Perjalanan Vaks1n (VTL) membuka ruang kepada individu mahupun pas4ngan yang terp1sah antara sempadan dua negara untuk bertemu kembali 0rang tersayang.

Begitu juga dengan Feena Sakinah Abdul Latiff, 32, yang sudah hampir dua tahun t1dak bersua dengan suaminya Mohd Iezzam Mohd Juaini, 33, disebabkan p4ndem1k c0vld-19.

Menurut wanita yang lebih mesra disapa Feena ini, suaminya bekerja di sebuah rest0ran makanan segera di Singapura dan kali terakhir pulang ke Malaysia pada September 2020.

Ketika dihubungi mStar, Feena bercerita bahawa dia telah membuat kejvtan dengan melawat suaminya di Singapura pada 28 Januari setelah sekian lama memend4m rindu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Suami saya kerja dekat McDonald’s Singapura. Masa nak dekat PK P (Per1ntah Kawalan Pergerakan) tu sempadan nak tutup, jadi suami saya cadang nak masuk kerja macam biasa. Mula-mula ker4jaan cakap dua minggu je PKP, last-last nak dekat dua tahun dah.

“Lepas enam bulan pada bulan September 2020, suami saya ada balik Johor Bahru. Dia balik jumpa saya, anak-anak dan keluarga. Itu pun dapat balik seminggu saja.

Feena dan suaminya telah berkahw1n melebihi lima tahun.

“Kemudian pada 2021 memang dia t4k dapat balik sampai sekarang atas fakt0r kuota dan bagi peluang dekat orang yang belum pernah balik lagi. Sehinggalah baru-baru ni rasa nak masuk Singapura jumpa suami, sebab dah lama tak jumpa kan.

“Kebetulan teng0k flight ticket dapat mur4h daripada orang lain yang selalu saya dengar, jadi saya pun on terus. Saya ikut semua pr0sedur VTL jadi tak payah kuar4nt1n,” jelasnya.

Menurut ibu kepada dua cahaya mata ini, dia membuat kejvtan terhadap suaminya yang sememangnya tidak tahu menahu langsung mengenai kehadirannya ke Singapura.

Tambah Feena, suaminya pada ketika itu baru sahaja masuk syif dan dia telah berpakat dengan sal4h seorang pekerja di rest0ran itu dalam menjayakan rancangannya.

Jelas wanita yang berasal dan menetap di Johor Bahru, Johor ini, suaminya langsung tidak menyedari kehadirannya kerana memakai pelitup muka dan mungkin juga kerana sudah lama t1dak bertemu secara berhadapan.

“Saya masuk sorang-sorang dari Johor Bahru ke Singapura tak bawa anak-anak. Saya minta mak ayah tol0ng jaga. Lepas keputusan uj1an PCR saya keluar, saya terus ke tempat kerja dia. Masa saya sampai tu dia baru masuk syif.

Pas4ngan ini memiliki dua cahaya mata sepanjang temp0h perkahwinan mereka.

“Saya tak tahu nak buat surpr1se macam mana jadi saya minta tol0ng sal4h seorang GEL (Guest Experience Leader). Saya suruh GEL bagitahu dekat barista (suami) ada cus0omer nak jumpa bagi feedback air dia buat.

“Saya pun duduk dekat meja ‘dine-in’ sambil tunggu untuk rakam m0men reaksi dia sebab dia memang langsung tak tahu saya dah masuk Singapura. Sebelum tu, dia banyak kali vide0 call, tapi saya t4k angkat. Siap bagi alasan anak dah tidur, keluar dengan atuklah, macam-macam lagi alasan saya bagi nak c0ver line punya pasal,” ujar Feena.

Berikutan video yang menjadi tul4r sehingga memper0leh lebih 15 juta tontonan di TikT0k, Feena turut meluahkan rasa seb4k kerana terpaksa menjadi pas4ngan jarak jauh (PJJ) setelah lima tahun berkahwin pada 25 Mac 2017.

Bercerita mengenai pengalaman sepanjang menjadi pas4ngan PJJ, Feena yang merupakan suri rumah mengakui bahawa ia bukan perkara mudah ditambah pula anak-anak masih kecil namun dia akur dengan ketentuan Allah terhadap keluarganya.

“Lepas dia letak air, saya pun speechless dan seb4k juga mula-mula tu. Tak tahu nak bagi reaction macam mana sebab ni first time PJJ lama sampai macam ni. Tapi bila teng0k resp0n dia, tak jadi seb4k.

“Dia teng0k saya, saya cakap hai je tapi suami t4k cam lagi saya siap jawab ahaa… lepas tu dia teng0k jam baru dia perasan tu saya. Nampak jam tali pink warna fav0urite saya baru dia perasan sebab kebetulan baru lepas share gambar tali jam baru dekat dia sebelum ni. Tu yang ‘l0ading’ lama sikit tu tak kenal saya.

“Sebelum kahwin, saya kerja dekat McD0nald’s Singapura dengan suami tapi bila ada anak saya berhent1 untuk jaga anak-anak dekat rumah. Sus4h tu tak sangatlah, tapi taklah senang juga. Cuma saya anggap suami pergi kerja macam biasa, saya jaga anak dekat rumah.

“Saya tak fikir sangat atau anggap sebagai satu mas4lah walaupun semua benda kena buat sendirian. Saya suka cari benda untuk gembirakan diri saya sendiri dahulu. Pada saya, sebagai ibu dan isteri, saya kena jaga em0si sendiri dahulu baru kita boleh jaga anak dengan gembira. Happy m0m, happy kids,” tambah Feena.

Jelas Feena dug4an dalam rumah tangga akan sentiasa ada tapi jika terasa diri sudah pen4t, kita harus p0sitif dan melihat sekeliling kerana ada yang hadapi dug4an lebih tervk daripada diri kita.

Wanita ini turut membuat panggilan melalui whatsapp call.

Tambah Feena, jumlah gaj1 lebih besar berbanding di Malaysia merupakan antara sebab kenapa suaminya bekerja di restoran makanan segera di sana.

“Lepas surpr1se tu husband tanya ‘Eh mana anak? Mereka dengan siapa sekarang?’. Suami cakap dia terh4ru saya sanggup bersus4h payah buat surpr1se macam tu,” jelasnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment