Diuji saat kerjaya mel0njak, wartawan terp4ksa ketepikan minat kerana k4nser… paling nger1 kena pilih antara k0ma atau paru-paru ditebok!

H4NCUR! Itulah sepatah perkataan yang dizahirkan oleh wanita ini sejurus mendapat tahu dirinya mengh1dap k4nser limf0ma.

Tidak dinaf1kan stigma bagi sesetengah p1hak yang beranggapan jika disahkan mengh1dap penyak1t yang boleh membawa m4ut itu sekaligus bermakna detik h1tam dalam hidup mereka.

Sudah pasti berita yang diterima itu membuatkan pengh1dap k4nser tertek4n, namun perju4ngan Nur Izzatie Mohd Rizan, 33, melaw4n penyak1t itu b0leh disifatkan menakjubkan untuk dijadikan inspirasi.

Menurut wanita yang mesra disapa Zety, dia yang kini berstatus bekas pesak1t k4nser limf0ma hanya mengetahui mengenai penyak1t yang dih1dapinya itu selepas pulang daripada menjalankan tug4s.

Gambar Zety semasa ditah4n di sebuah w4d h0spital.

“Kejadian ni berlaku selepas bertug4s membuat liputan Pilihanraya Umum ke-14 di Pengerang, Johor. Kes1bukan kerja menyebabkan saya ingatkan benj0lan di sebelah kanan leher saya ni beguk.

“Saya pula jenis lasak dan sememangnya dari kecil sus4h nak dapat penyak1t, jadi saya tak layan sak1t badan dan rasa lesv macam nak dem4m tu. Tapi keadaan makin tervk pula selepas tu dan benj0lan itu tak surut, sebaliknya makin besar.

“Saya ambil keputusan ke kl1nik berjumpa d0ktor. Doktor bagi antib10tik dan ub4t sapu untuk j4ngkitan kum4n tapi tidak nampak kesanya. Saya pun ambil keputusan ke h0spital swasta di Seremban,” ujarnya kepada mStar ketika dihubungi.

Malahan, Zety yang sudah berkecimpung dalam dunia kewartawanan selama 13 tahun itu mengakui dirinya kurang pended4han mengenai penyak1t k4nser sebelum ini.

Setelah mendapat keputusan buat kali kedua menerusi pr0sedur imbasan CT yang mengesahkan dia mengh1dap k4nser limf0ma pada tahun 2018, ahli keluarga Zety membawanya pulang ke kampungnya di Jelebu, Negeri Sembilan.

“Kesedaran tentang k4nser memang kurang dan ia beri kesan pada diri hinggakan kurang tidur sebab str3s. Asyik fikir apa nak buat dengan hidup.

“Lebih-lebih lagi apabila ramai yang menasihatkan supaya tidak teruskan raw4tan kem0terapi,” katanya sambil menambah k4nsernya dalam kategori tidak 4gresif.

Berk0ngsi pengalamannya, Zety berkata kesak1tan yang dialami begitu per1t dan suk4r digambarkan sekitar pukul 5 pagi di mana dia akan alami b4tuk berterusan dan wajahnya akan membengk4k.

Keadaan Zety semasa dia telah jalani raw4tan kem0terapi.

Lebih menyeks4kan apabila mengalami sak1t pada tubuhnya hinggakan berat badannya turun mendad4k dan menyebabkan Zety suk4r untuk duduk.

Disebabkan keadaan semakin par4h, pada tahun 2019 p4ru-p4ru wanita ini dipenuhi air membuatkan dirinya semakin lem4h untuk bergerak.

“Masa tu saya dah tak larat. Nak tidur pun secara menelvngkup di sofa, sebab dengan cara itu saja saya boleh bernaf4s.

“Disebabkan keadaan saya semakin lem4h, emak bawa saya ke h0spital dan raw4tan yang dibuat menyebabkan air dikeluarkan dari p4ru-p4ru, semuanya lebih kurang 10 botol,” katanya.

Bercerita lanjut, wartawan penyiaran stesen televisyen terkemuka di negara ini meng4kui mencuba raw4tan alternatif hingga berdepan mas4lah untuk mendapat raw4tan susulan di h0spital.

“Saya ingat lepas makan ub4t alternatif, kesannya lebih baik sebaliknya keadaan semakin p4rah,” luah wanita yang mend4kwa ditinggalkan suami yang dikahwininya selama empat tahun ketika berdepan dug4an akibat penyak1t itu.

Zety tetap kuat dalam menempuh dug4an walaupun terp4ksa berehat daripada kerjayanya demi r4watan.

Walaupun banyak h0spital telah men0lak untuk mer4watnya, namun Zety bersyukur ada sebuah h0spital di Seremban bersedia memb4ntunya.

“Saya diberi pil1han untuk k0ma atau p4ru-p4ru ditebuk tetapi saya t0lak kedua-duanya dan saya memilih untuk ditebvk,” ujarnya yang bersyukur kerana mempunyai ibu yang bersus4h payah membantunya.

Ditanya mengenai tug4snya sebagai wartawan, graduan Ijazah Komunikasi Korp0rat Universiti Infrastruktur (IUKL) yang belum dikurniakan cahaya mat4 itu akui apabila terp4ksa melepaskan kerjayanya bagi memberi tumpuan kepada kes1hatan dirinya.

“Bila dah kena macam ni, banyak urusan dunia harus dilepaskan kerana fokus utama adalah raw4tan untuk segera sembvh,” katanya.

Bagaimanapun, Zety tidak terp4ksa menerima hakikat apabila terkena j4ngkitan v1rus sehingga lapisan pertama p4ru-p4ru sebelah kanannya bernan4h dan terpaksa melakukan pembed4han untuk membuang lapisan tersebut.

Setelah segala uj1an yang ditempuhi wanita ini, dia akhirnya pul1h daripada penyak1t k4nser pada Jun 2020 dan sejak itu hanya perlu melakukan pemer1ksaan secara berkala dan dapat kembali bertug4s seperti biasa.

“Saya rasa salah satu sebab saya segera pulih kerana saya memaafkan orang. Bila kita maafkan orang ni, energy p0sitif memb4ntu saya cepat pul1h.

Zety telah kembali bertug4s setelah sembvh daripada penyak1t k4nser.

“Jangan anggap penyak1t yang Allah beri ini satu mus1bah, sebaliknya ia anugerah daripadaNya. Sebenarnya melalui dug4an ini jugalah kita boleh kenal orang di sekeliling kita. Siapa yang ada dan bantu kita ketika sak1t sebab saya sendiri banyak hilang kawan masa sak1t,” ujarnya.

Nasihatnya buat sesiapa yang did1agn0sis mengh1dap k4nser supaya tidak membuang masa mendengar cakap-cakap orang terutama yang gemar mencadangkan pelbagai raw4tan alternatif, sebaliknya terus dapatkan dan jalani pr0sedur raw4tan di h0spital adalah tindakan terbaik.

Sumber : mStar

Leave a Comment