3 minggu t4k pergi kebun, penduduk kampung t4kut diser4ng harimau

KEHADIRAN pak belang di kawasan Kampung Chabang, Kerteh, Kemaman, Terengganu ternyata meres4hkan penduduk setempat.

Kemunculan haiwan berkenaan turut menyebabkan sebilangan penduduk hilang mat4 pencarian kerana t4kut untuk keluar ke kebun sejak tiga minggu lalu.

Se0rang penduduk, Ab Rahim Mat Akil, 60, berkata, rata-rata penduduk di sini sudah t1dak masuk ke kebun sehingga lewat petang, malah ada yang terus meningg4lkan kebun dan tidak duduk di p0ndok yang dibina kerana b1mbang anc4man harimau.

Bagaimanapun, Ab Rahim berkata, dia terp4ksa juga memberanikan diri ke kebun duriannya yang terletak tiga kilometer (km) dari rumah kerana b1mbang tanaman itu musn4h berikutan cuaca panas dan t1dak menentu buat masa ini.

“Sudah tiga minggu ada kes4n harimau belang dilihat di kawasan berhampiran kampung ini menyebabkan kami hidup dalam ket4kutan.

“Sebelum ini, selepas waktu Asar saya masih berani turun ke kebun tetapi sekarang saya t4kut. Biasanya saya akan ke kebun jam 9 pagi dan pulang ke rumah sekitar 12 tengah hari,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, pada Rabu.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Kesel4matan Kampung (JPKK) Kampung Chabang, Yusof Ghani, 58, berkata, penduduk kampung kini berdepan anc4man harimau selepas ternakan penduduk yang terletak 500 meter dari kawasan mereka tinggal dibah4m harimau.

Terbaharu katanya, ada penduduk mend4kwa terserempak dengan harimau belang kira-kira 100 meter daripapada kawasan rekreasi di Hutan Lipur Air Terjun Menderu di kampung itu, petang Sabtu lalu.

kebun1

Ab Rahim berkata, rata-rata penduduk di sini sudah t1dak masuk ke kebun sehingga lewat petang.

“Selepas kejadian terseremp4k harimau, malam itu anj1ng peliharaan penternak di kawasan kampung pula ditemukan m4ti dengan kesan gig1tan pada bahagian badan,” katanya.

Menurut Yusof, keadaan itu menyebabkan kawasan air terjun itu ditutup sejak Selasa kerana terdapat kesan tapak harimau sebesar enam inci di kawasan sekitar.

“Biasanya harimau akan aktif memburv pada waktu pagi, petang atau malam. Kita percaya harimau yang berkel1aran ini dua beranak di mana ibunya dianggarkan seberat 100 kilogram dengan ketinggian 1.06 meter,” katanya.

Menurutnya, setakat ini belum ada sebarang petanda menunjukkan harimau itu mendekati jer4t yang dipas4ng Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) sejak dua minggu lalu.

“K3s ser4ngan harimau terhadap ternakan di kawasan ini sudah biasa berlaku di kampung ini dan kawasan sekitar namun biasanya harimau ini adan beredar daripada kawasan ini setelah mendapat hasil tangk4pan.

“Tetapi, kali ini sudah masuk tiga minggu kesan harimau ini masih lagi dilihat ada di kawasan ini. Lebih-lebih lagi apabila harimau ini dilihat berada berdekatan dengan kawasan rekreasi yang dikunjungi orang ramai di kampung ini.

“Situasi ini menimbulkan keb1mbangan penduduk untuk keluar rumah dan mencari rezeki hasil tanaman di kebun,” katanya.

Pada 14 Januari lalu, seorang penternak lembu menemukan seekor lembu peliharaan m4ti dalam keadaan nger1 dengan kepala terputvs dipercayai dibah4m harimau belang di kampung berkenaan.

Sumber : mStar

Leave a Comment