Nampak menggiurkan di mat4 0rang, kehadiran Mbah Jenab ubah sikap suami dan anak… bau cempaka putih, kemeny4n akhirnya b0ngkar rahs1a

JIKA dihitung sudah hampir lima 0rang pemb4ntu rumah Kamarul bersilih ganti dan paling lama yang pernah bekerja dengannya pun setakat tiga bulan.

Bukan kerana tidak berpuas hat1 dengan cara kerja mereka tetapi sikap cembvru isterinya, Suraya membuatkan dia terp4ksa memulangkan pemb4ntu rumah kepada agens1 dan minta digantikan dengan orang lain.

Kamarul buntv dan fikirannya berkecamuk apabila Suraya minta pemb4ntu rumah yang sudah berusia. Di mana hendak mencari bibik tua? Agens1 pekerja as1ng pun hanya membekalkan pemb4ntu rumah yang muda, paling tua pun tidak melebihi usia 45 tahun.

“Isteri seorang wanita berkerjaya dan sering ke lu4r negara untuk urusan pern1agaan. Jadi dia tidak mahu keperluan saya dan anak kami diuruskan oleh pemb4ntu yang muda dan cantik. Bimbang saya dig0da oleh bibik.

“Kami ada pemb4ntu rumah warga Filipina tetapi cembvru punya fasal, dia suruh saya pulangkan kepada agensi kerana tidak mahu wanita itu mengg0da saya sepanjang ketiadaannya,” katanya.

Sehinggalah pada suatu malam, dalam keadaan hujan lebat, l0ceng rumahnya berbunyi dan apabila pintu dibuka, kel1bat seorang wanita tua warga Ind0nesia terpacak di hadapan pagar kediaman mereka.

1459260

Wajah pemb4ntu rumah yang sudah tua dilihat muda dan cantik oleh orang lain.

Kas1han melihat wanita itu yang kebasahan, Kamarul membuka pintu pagar dan memintanya masuk ke dalam rumah. Tak sampai hat1 Kamarul melihat keadaan wanita dalam lingkungan 60 tahun yang memperkenalkan dirinya sebagai Mbah Jenab itu kesejukan.

Cerita Mbah Jenab, dia terses4t ketika mencari saudaranya sehingga tidak tahu dia berada di mana, malah dia telah tiada arah tujuan.

“Mendengarkan kisah sed1h wanita itu, isteri minta Mbah Jenab tinggal bersama kami dan bekerja sebagai pemb4ntu rumah. Kehadiran wanita itu dilihat sebagai penyelesaian kepada mas4lah dihadapi.

“Saya pun tidak perlu pen1ng kepala mencari wanita tua sebagai pemb4ntu rumah, masalah selesai,” ceritanya.

Sejak Mbah Jenab bekerja dengan mereka, pas4ngan suami-isteri itu cukup kagum dengan kudr4t wanita itu yang lu4r biasa. Semua keperluan mereka terjaga selain semua kerja rumah dilakukan tanpa sebarang rungvtan.

Tubuh mengg1urkan, wajah cantik Mbah Jenab

Namun segala-galanya berubah apabila Maya, rakan baik Suraya bertandang ke rumah sebelum mereka dihampiri Mbah Jenab yang membawa dulang berisi air.

researchers-put-volunteers-in-a-haunted-house-to-study-threat-response-357687-1280x720

Pelbagai g4ngguan diterima Suraya.

Terbel1ak mata Maya melihat Mbah Jenab. Matanya masih mel0rot ke arah sosok wanita itu seakan-akan tidak percaya dengan apa dilihatnya.

Suraya terkejvt apabila Maya memuj1 kecantikan Mbah Jenab. Teleng kepala Suraya melihat kel1bat pemb4ntu rumahnya itu hendak memastikan apa yang dikatakan teman baiknya itu.

“Maya kata saya g1la sebab berani mengambil seorang pemb4ntu rumah yang cantik dan muda. Malah dia siap memuji Mbah Jenab mempunyai bentuk badan mengg1urkan dan senyuman yang manis,” ujarnya.

Maya berpesan kepada Suraya agar berhati-hati kerana b1mbang dia sudah terkena bu4tan sehingga tidak dapat melihat perkara yang sebenar dan ada cubaan untuk meruntvhkan rumah tangganya.

T1dak lelap mata Suraya memikirkan kata-kata Maya. Timbul perasaan t4kut di dalam hat1nya, kalau-kalau betul apa dikatakan oleh sahabat baiknya itu.

Dalam sibuk dia mengel4mun, Suraya tiba-tiba terc1um bau haruman bunga cempaka putih yang cukup banyak dikaitkan dengan alam m1stik. Suraya mula ket4kutan dan berfikir yang bukan-bukan.

“Tegak bulv r0ma saya apabila menc1um bau itu dan saya cuba gerak suami tetapi dia seperti tidur m4ti, langsung tidak bergerak. Bau itu pula semakin kuat, menyeng4t ke dalam rongga hidung,” katanya.

Suraya beranikan diri turun ke tingkat bawah rumah, semakin dia menghampiri ruang tamu, semakin kuat bau bunga kantil menusuk ke dalam hidung yang akhirnya membawanya ke bahagian dapur.

Ketika di dapur, Suraya mendapati pintu bilik Mbah Jenab terbuka dan bau menyeng4t itu sememangnya datang dari arah bilik wanita itu.

“Belum sempat saya men0lak pintu biliknya, ia tiba-tiba tertutup dengan sendirinya sebelum saya lari naik ke tingkat atas. Hampir tiga hari kejadian serupa berlaku dan apabila saya beritahu suami, dia tidak percaya.

“Suami tud0h saya mengada-adakan cerita dan sejak itu suami juga sudah banyak berubah. Mulutnya tidak henti-henti memuj1 Mbah Jenab, masakannya sedap, kerjanya bagus dan pandai melayannya,” ujarnya.

Ustaz kata suami dan anak kena s1hir

Tidak mahu perkara yang berlaku itu berlarutan, Suraya mengambil keputusan berjumpa seorang ustaz dan seperti sangkaannya, benarlah suami dan anaknya telah menjadi m4ngsa sih1r Mbah Jenab.

553

Ustaz mengesahkan suami dan anaknya terkena sih1r.

Kata ustaz, suami dan anaknya telah dis1hir sehingga sudah mula melupakan dirinya dan ia turut menceritakan perubahan sikap mereka sejak kebelakangan ini.

Setibanya di rumah, Suraya banyak mengel4mun sebelum tiba-tiba terc1um bau kemeny4n dan tanpa membuang masa dia terus menyerbu ke bilik pemb4ntu rumahnya namun mendapati wanita itu t1ada di dalam biliknya.

“Saya jumpa bekas kemeny4n yang sedang dibak4r malah ada semangkuk telur rebus, ayam b4kar, pulut kuning dan kopi pekat hitam seperti ingin menj4mu sesuatu. Mengucap panjang saya.

“Tetapi pel1knya kel1bat Mbah Jenab tidak kelihatan. Ketika saya menjer1t memanggil nama suami, sayup-sayup kedengaran suara orang meng1lai dari arah luar tingkap.

“L0nglai lutut saya apabila saya pandang ke arah tingkap, ada sesuatu sedang memandang sebelum saya pengs4n,” ceritanya.

Ketika sedar, ustaz sudah berada di rumahnya dan memulakan raw4tan memulihkan semangat dan membina pend1nding rumah agar terpelihara daripada anc4man m4khluk h4lus.

“B4ntuan ustaz berhasil kerana sejak itu kel1bat Mbah Jenab tidak lagi kelihatan malah suami dan anak beransur-ansur pulih dan keadaan mereka kembali n0rmal dan tidak lagi menjauhkan diri atau mencari pemb4ntu rumah itu lagi.

“Sejak itu saya ser1k mengambil pemb4ntu rumah dan kini saya cuba seimbangkan kerjaya dan keluarga agar mereka tidak ter4bai supaya tidak hanya mengharapkan b4ntuan pembantu rumah,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment