Merem4ng! Gadis K0ngsi Kisah Ser4m Bersembang Dengan JeImaan Sak4 Nenek

Bila bercerita tentang sak4, mesti ramai yang dah merem4ng kan? Itu baru cerita, belum lagi alami sendiri pengalaman dengan sak4 dan m4khluk halus ni…Sebenarnya korang ada yang tertanya-tanya tak kenapa orang zaman dulu ramai bela sak4?

Gambar Sekadar Hiasan, Sumber : Kosmo

Jadi, kebiasaannya j1n yang berkaitan dengan am4lan membel4 s4ka ini melibatkan beberapa perkara cont0hnya ilmu pertahankan diri; seperti silat, ilmu mengub4ti orang sak1t, ilmu menil1k, ilmu h1tam untuk menghantar s1hir, sant4u pada musvh (diup4h), ilmu berkaitan kecantikan (susvk), ilmu mengurvt, atau untuk menjaga kebun tanaman dan harta.

Itu yang kadang-kadang sampai ke anak cucu, ada yang terp4ksa jadi waris kepada sak4 nenek m0yang mereka, dan kalau kita dengar pengalaman sepanjang mereka menjadi ‘tuan’ kepada sa4a tu, fuh mesti merem4ng lah!

Gambar Sekadar Hiasan, Sumber : Kosmo

Seperti perk0ngsian gadis ini menerusi laman Twitternya, @malissaali, dia telah menceritakan pengalaman ser4mnya bersembang dengan jelm4an sak4 nenek kawannya pada satu ketika dahulu. Walaupun menurutnya kisah itu berlaku ketika dia berumur 17 tahun, namun ia tetap boleh buat sesiapa sahaja yang membaca thread ceritanya itu berasa ser4m sejuk.

“Kenapa tinggal suami dekat luar?”

Menurut Malissa, kejadian berlaku sewaktu dia pergi beraya ke rumah kawannya bersama ibunya. Di rumah itu, tinggal juga nenek kawannya yang berusia dalam lingkungan 80 hingga 100 tahun. Ketika ingin masuk ke rumah, nenek itu bertanya kenapa tinggal suami dekat lu4r sedangkan dia baru berumur 17 tahun dan belum berkahwin. Tambahan pula tiada seorang lelaki pun yang ikut beraya ke rumah kawannya itu.

Tidur bersama ‘jelm4an’ nenek

Disebabkan jarang berjumpa, Malissa buat keputusan untuk tidur di rumah kawannya itu walaupun pada mulanya ibunya berat hat1 nak izinkan kerana sudah mula rasa tak sedap hat1. Jadi, pada malamnya Malissa tidur sebilik bersama kawan dan neneknya itu.

Mereka pun bersembang seperti biasa dan nenek itu asyik bertanya macam mana nak buat burasak (makanan bugis). Lalu, dia pun aj4r lah nenek tu resepi nak buat burasak. Sedang mereka rancak bersembang, ibu kawannya masuk ke bilik dan menyuruh mereka tidur di biliknya. Walaupun pada mulanya dia men0lak pelawaan ibu kawannya itu, namun mereka tetap juga p1ndah tempat tidur setelah ibu kawannya itu insist nak suruh mereka tidur di tempat lain dan tinggalkan nenek tu.

Gambar Sekadar Hiasan, Sumber : Dah Tau ke

Apabila ditanya kepada kawannya kenapa mereka kena pindah bilik, kawannya itu terus suruh dia tidur je dan dia akan ceritakan sebabnya pada keesokan hari.

Kawan cerita perkara sebenar….

Pada kees0kan harinya, Malissa terbangun akibat terdengar suara ibu kawannya itu menengk1ng dan meng4muk pada nenek. Tanpa buang masa, kawannya terus ambil kunci m0tor dan bawanya keluar dari rumah.

Semasa di atas m0tor, barulah kawannya itu menceritakan hal sebenar bahawa pada malam itu yang t1dur bersama mereka bukanlah neneknya kerana dia t1ada di rumah. Jelm4an nenek yang bersembang dengannya itu ialah s4ka.

Apabila ditanya macam mana kawannya tahu bahawa itu bukan neneknya, dia memberitahu pada malam itu dia nampak ‘nenek’ itu menc4ngkung di tengah dapur sedang mencampur beras pulut dengan beras nasi. Sedangkan neneknya b0ngkok sak1t tul4ng, tak boleh mencangkung.

Rupanya ‘jelm4an’ ni lagi ser4m ya sebab boleh menyam4r jadi apa sahaja. Tapi yang pel1knya, dalam banyak-banyak benda lah kan…sak4 tu boleh tanya resepi burasak! Sak4 tu lap4r ke?

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment