W0w! Hanya sekali tiup, pemuda ini m4mpu padam 40 lilin sekali gus… tiada tip, tapi ada r4hsianya

MACAM-macam rag4m dapat dilihat setiap kali hari keluarga atau ‘family day’ diadakan.

Bagi sebuah keluarga, antara acara yang ditunggu-tunggu adalah perma1nan meniup lilin.

Menerusi video yang tul4r di media sos1al, seorang pemuda membuat kejvtan apabila berjaya memadamkan keseluruhan 40 batang lilin dengan hanya sekali tiup.

“Tayar l0ri pancit boleh up4h brader ni pamkan.”

“Kalau ada kebak4ran boleh panggil dia k0t tiup. Silap-silap rumah terbang sekali,” demikian antara k0men-k0men netizen menerusi perk0ngsian video di laman Instagram mStar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercakap kepada mStar, pemuda berkenaan, Amirul Ariffin Ahmad Jaya berkata, ia merupakan sebahagian daripada acara sempena hari keluarga selain majlis tahl1l yang diadakan di rumah ibu saudara di Felda Maokil di Segamat, Johor, pada Selasa malam.

Pemuda berusia 25 tahun itu memberitahu, kebanyakan saudara-mara sudah lama t1dak bertemu, malah ada di antaranya berjumpa kali terakhir sebelum p4ndem1k c0vld-19, dua tahun lalu.

“Kesemuanya 38 orang terdiri dari sepupu, pakcik-makcik, anak saudara sehingga datuk saudara termasuk datuk berusia 70-an. Memang ser0nok bila kami dapat berkumpul bersama.

“Ada banyak acara seperti permainan rebut kerusi, pecah bel0n ada air atau tepung yang ada nombor untuk tukar-tukar hadiah serta tiup lilin,” katanya ketika dihubungi.

tiup lilin 4 w

Amirul (kiri) menerima hadiah kemenangan daripada bapa saudara (tengah) dan datuk saudara.

Mengenai acara tiup lilin, Amirul berkata, ia disertai bersama 34 ahli keluarga lain, di mana hadiah diberikan kepada tiga pemenang yang mem4dam batang lilin paling banyak.

“Syar4tnya letak tangan di dagu atas meja dan tiup sekali sahaja, untuk cuba padam kesemua 40 batang lilin yang disusun dalam satu garisan kira-kira tiga meter.

“Syukur Alhamdulillah, saya menang tempat pertama dengan sekali tiup saya dapat padamkan 40 batang lilin, dan saya satu-satunya dapat padamkan kesemua lilin.

“Pemenang kedua dan ketiga pula masing-masing dapat padam 24 dan 23 batang lilin,” ujarnya yang berasal dari Felda Air Tawar 4 di Kota Tinggi.

tiup lilin 6

Amirul selepas menerima sunt1kan vaks1n c0vld-19 tahun lalu.

Susulan vide0 yang dik0ngsi ibu saudaranya di aplikasi TikT0k menjadi tul4r, anak kedua daripada tiga beradik itu mengaku terhibur dengan k0men-k0men netizen yang melucukan.

“Selain k0men up4h pam tayar lori pancit, boleh keringkan rambut b1ni dan jangan tiup kebak4ran nanti rumah terbang ditiup angin menggel1kan hati.

“Sebelum ini saya selalu 0ffer diri jadi tukang tiup belon untuk hiasan setiap kali ada majlis yang diadakan ahli keluarga dan kawan-kawan,” ujarnya secara bersel0roh.

tiup lilin 5

Amirul aktif bersukan.

Amirul yang merupakan se0rang jurutera bagaimanapun sebenarnya tidak meny4ngka mencatat rekod per1badi dapat memadamkan kesemua 40 batang lilin dengan hanya sekali tiup.

“Tak ada tip, saya cuma tak h1sap rok0k, v4pe dan p0d (rok0k elektronik) termasuk sh1sha. Pertamanya memang saya tidak berminat, kedua membah4yakan kes1hatan.

“Bagi saya, tak nampak apa-apa, lebih banyak memud4ratkan kes1hatan,” katanya yang aktif bersukan sukan seperti bermain ragbi, futsal dan bola sepak.

Sumber : mStar

Leave a Comment