Remaja muaIaf t4k sabar nak s4mbut Ramadan, akui tenang lihat vide0 Saharul Ridzwan berselawat… Ustaz Wadi Annuar, UAI pula cetus inspirasi

UMAT Islam di Malaysia pastinya t1dak sabar untuk menyambut kedatangan bulan Ramadan yang dij4ngka bermula pada awal April ini.

Perasaan sama turut dirasai rem4ja berb4ngsa C1na berusia 19 tahun ini yang baru sahaja memelvk Islam secara rasmi pada 26 Julai tahun lalu.

Hanya mahu dikenali sebagai Rayyan, pelajar Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar) yang menetap di Kajang, Selangor itu meng4kui gement4r bercampur teruja untuk mengharungi bulan mulia Ramadan secara rasmi sebagai se0rang Muslim.

“Saya anggap Ramadan tahun lepas sebagai temp0h percubaan. Saya dah pernah berpuasa, tapi biasanya saya bersendirian. Sunyi makan se0rang diri. Tapi kali ini, saya secara rasminya akan berpuasa sebagai 0rang Islam.

“Saya rasa gement4r bercampur ser0nok. Kita pun dah b0leh rentas negeri, jadi saya merancang untuk melawat kawan-kawan di negeri lain seperti Kelantan, Perak dan Pahang untuk berpuasa beramai-ramai dengan mereka,” ujarnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercerita mengenai perjalanannya sehingga memelvk Islam pada tahun lalu, Rayyan akui ada beberapa fakt0r yang memberi peng4ruh besar terhadap dirinya.

Selain itu, Rayyan turut menamakan pendakwah seperti Ustaz Wadi Annuar dan Ustaz Azhar Idrus sebagai inspirasinya dalam pr0ses memelvk agama Islam.

rayyan2

Rayyan t4k sabar untuk menunaikan ibadah puasa pada Ramadan kali ini.

“Ramai 0rang tanya perkara ini sampai sekarang. Ceritanya panjang tapi saya cuba ringkaskan. Sebenarnya saya mula berminat dengan Islam sejak sek0lah menengah.

“Masa sekolah menengah, saya belajar subjek Pendidikan M0ral. Kelas subjek ini biasanya habis awal, jadi saya akan balik ke kelas asal yang mana ia digunakan untuk subjek Pend1dikan Islam.

“Sementara nak tunggu habis subjek itu, saya berdiri di pintu kelas untuk dengar ustazah mengajar. Saya juga banyak terpeng4ruh dengan kawan-kawan Melayu di sek0lah.

“Selain itu, saya juga suka teng0k vide0 dakwah Ustaz Wadi Annuar dan Ustaz Azhar Idrus,” ujar penuntut semester dua bidang Perakaunan dan Pengurusan itu.

Jelas Rayyan lagi, kisah penghijrahan selebriti seperti Saharul Ridzwan dan Nabil Ahmad turut menjadi daya penarik untuk dia mempelajari agama Islam dengan lebih mendalam.

“Saya juga mendapat 1nspirasi daripada artis Melayu. Di aplikasi TikT0k misalnya, saya tengok vide0 Saharul Ridzuan berzikir dan berselawat. Ia memberi impak yang besar dan p0sitif kepada saya. Saya sendiri tak tahu macam mana nak ungkapkan keindahannya.

saharul

Video selawat pelak0n Saharul Ridzwan banyak memberi inspirasi kepada Rayyan untuk mendalami Islam.

“Seron0k tengok termasuklah kisah Nabil Ahmad. Saya juga ada teng0k video ustaz-ustaz lain berzikir, bukan artis saja. Sejujurnya hati saya rasa tenang,” ujar Rayyan yang suka men0nton rancangan Tanyalah Ustaz di TV3.

Tambah Rayyan lagi, dia juga pernah berasa ‘cembvru’ melihat umat Islam menunaikan s0lat berjemaah secara beramai-ramai sehingga ia menjent1k hatinya untuk mendalami agama Islam.

Dalam pada itu, Rayyan turut berterima kasih kepada netizen di TikT0k yang banyak memberikan sokongan buatnya selepas dia berk0ngsi video di aplikasi tersebut.

Pesan Rayyan kepada mana-mana individu yang mahu berhijrah ke jalan Allah, pedul1kan kata-kata orang, sebaliknya teruskan usaha dengan penuh cekal dan sabar.

rayyan3

Rayyan merupakan penuntut Utar.

“Maj0ritinya di TikT0k, mereka berikan sokongan m0ral. Mereka minta saya teruskan berusaha dan jaga hubungan baik dengan keluarga.

“Pesanan saya kepada semua orang yang nak berhijrah untuk jadi orang yang lebih balik, paling penting jangan pendulikan kata-kata yang t0ksik.

“Teruskan usaha anda untuk berj1had jadi orang yang berakhlak mulia. Kalau ada yang mengec4m, biarkan. Tunjukkan potensi anda, buktikan bahawa anda juga boleh buat.

“Jadi paling penting dalam kehidupan penuh cabaran ini, kita kena bersabar. Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar,” ujarnya yang menetap di Kajang, Selangor.

Sumber : mStar

Leave a Comment