Diberi Ganj4ran Makanan Lepas Kutip Samp4h, Burung Gagak Dilatih Jadi Pengutip Puntung R0k0k di Sweden

Pernah tak k0rang lalu mana-mana lor0ng di Malaysia dan jumpa banyak burung gagak yang tengah sel0ngkar t0ng samp4h untuk cari makanan? T1pulah kalau tak pernah jumpa kan.

Namun, di Sweden pula, burung gagak ini telah dilatih untuk kutip samp4h dan puntung r0kok, lap0r Mail Online. Pr0jek melatih burung gagak menjadi pengutip samp4h di Sodertalje, Sweden telah dijalankan oleh The Keep Sweden Tidy F0undation.

Sumber: Mail Online

Difahamkan, burung-burung terbabit dilatih untuk kutip samp4h berkaitan di sekitar bandar itu dan ia akan diberikan g4njaran makanan jika membuang samp4h yang dikutip dalam mesin khas.

Mesin itu kemudiannya akan mengeluarkan makanan burung setelah mengenal pasti bahawa 0bjek yang dibawa oleh burung itu merupakan puntung rok0k atau sampah berkaitan. Katanya, mesin tu direka khas dengan keb0lehan untuk kenal pasti setiap s4mpah. So, kalau burung tu bawa batu, makanan tak akan dikeluarkan.

Pr0jek pil0t itu dibuat dengan tujuan untuk mengurangkan k0s yang dit4nggung untuk membersihkan jalanan di negara itu.

Sumber: Mail Online

Menurut peng4sas syar1kat itu yang dikenali Christian Günther-Hanssen, penggunaan burung gagak mampu mengurangkan sehingga 75 peratus daripada 20 jut4 Sweden Kr0na (kira-kira RM9 juta) iaitu jumlah k0s yang ditanggung kini untuk pembersihan sekitar bandar.

Difahamkan, burung-burung itu datang secara sukarela tanpa p4ksaan dan spes1es ini juga dikatakan lebih mudah untuk diajar berbanding burung lain.

Namun, untuk pengetahuan semua, pr0jek seumpama ini bukanlah kali pertama di dunia sebab pada sekitar tahun 2018, Perancis juga pernah melatih beberapa ekor burung gagak untuk mengutip samp4h di sebuah taman tema negara itu.

Kalau burung pun pandai buang samp4h dalam tong samp4h, dah takde alasan la korang pun tak b0leh buang sampah kat tempat yang sepatutnya kan.

Sumber: Mail Online

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment