Isteri nekad berhent1 kerja nurse dan buka b1snes, dah maju sikit terus bel1 X70 untuk suami nak tebus rasa bersala4h sebab percayakan sc4mmer

SETIAP insan yang bergel4r ibu bapa pasti sanggup berk0rban apa saja demi masa depan lebih baik buat anak-anak mereka.

Begitulah kisah yang berlaku kepada Suhana Salam, 31, yang sanggup meningg4lkan kerjaya sebagai seorang jurur4wat demi menguruskan anak-anak yang akan bersekolah pada ketika itu.

Tanpa berfikir panjang, dalam masa 24 jam wanita yang mesra disapa Suhana ini mengambil keputusan meletakkan jaw4tan lalu meneruskan minatnya dalam dunia pern1agaan secara sepenuh masa pada tahun 2019.

“Lima tahun bergel4r jurur4wat dan kemudiannya berhenti pada akhir 2018. Ketika itu saya fikir anak sulung dah nak masuk sekolah, saya dan suami pula kerja syif, jadi waktu kerja tak menentu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Jadi saya fikir tak ada 0rang nak uruskan dan hantar pergi balik anak saya. Suami pula kerja di Singapura jadi tak boleh nak f0kus pada anak. Sejak berhenti kerja saya fokus b1snes bakeri di rumah.

“Masa jadi nurse dulu, saya memang ada ambil tempahan makanan tapi secara sambilan saja. Setiap malam saya akan s1apkan tempahan kawan-kawan di tempat kerja. Jadi, itu sal4h satu sebab kenapa saya buat keputusan nak buat bakeri secara full time bila berhent1 kerja,” ujarnya.

Wanita ini telah mulakan menceburi bidang pern1agaan setelah berhent1 kerja.

Jelas wanita yang menetap di Kulai, Johor ini, pelbagai jenis kek dan kuih muih yang dihasilkan adalah resipi c1ptaannya sendiri.

Imbas Suhana yang juga ibu kepada dua anak perempuan ini, ketika awal Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) ju4lan makanan yang diusahakan turut terjejas sehingga terp4ksa menggunakan wang simpanan mereka.

Masa PKP itu saya ‘terduduk’ juga bila tak ada ju4lan.

SUHANA

“Saya ju4l macam-macam tapi antara menu paling cust0mer cari Tauhu Berlauk Sambal Kicap Johor dan Nutella Pod. Saya pakai sistem ej3n jadi saya tak ada ambil 0rder secara terus.

“Sehari sebelum saya akan kumpul 0rder, jadi pada sebelah malam tu saya akan s1apkan semua tempahan. Kalau sekitar Kulai sampai Pasir Gudang, kami buat delivery sendiri kalau ej3n cuti. Setakat ni kami t4k ada buat secara pos lagi.

“Masa PKP itu saya ‘terduduk’ juga bila tak ada ju4lan. Saya pula tengah sarat meng4ndung anak kedua. Kami terp4ksa k0rek tabung untuk duit bel4nja. Saving lain pun tak ada. Nak tak nak, kena juga bern1aga sebab duit simpanan dah habis,” tambahnya.

Suhana berhent1 kerja setelah lima tahun berkhidmat sebagai jurur4wat demi anak-anak.

Menurut Suhana lagi, pern1agaan semakin pulih selepas PK P dan bertambah maju setelah mendapat sembilan ejen yang turut memb4ntu dalam mempr0mosi ju4lan pern1agaannya sehingga memperoleh pelbagai kejayaan.

Ujar wanita ini, dia tidak menyes4l meningg4lkan kerjayanya sebagai jurur4wat dan menumpukan perhatian penuh menguruskan rumah tangga kerana boleh melihat anak-anaknya membesar di depan mata.

Tambah wanita ini lagi dia juga telah menempah sebuah kereta Prot0n X70 kepada suaminya, Shahrom Mohd Colah, 39, yang kini turut memb4ntu dalam pern1agaan.

Bercerita lanjut mengenai pembel1an kereta pada 2020 selepas bersal1n anak kedua, Suhana turut berk0ngsi kisah yang menjadi kenangan pah1t buat dirinya dan suami.

“Alhamdulillah ju4lan saya makin meningkat dan banyak saya dah capai sepanjang lebih kurang empat tahun saya buat b1snes bakeri. Ada sebab kenapa saya bel1 kereta baharu tu. Padahal saya ada je kereta yang saya guna sekarang tapi sebab saya rasa nak tebvs balik rasa bersal4h dengan suami.

“Dulu masa saya masih jadi jurur4wat, saya pernah kena sc4m. Saya terima satu panggilan yang menyatakan saya kena bay4r sejumlah wang sebab ada barang yang saya kena terima. Saya pula jenis gelab4h jadi saya bagi saja n0mbor kad pengenalan dan segala but1ran dekat sc4mmer.

“Saya berhut4ng lebih kurang RM7,000 ketika itu jadi kami terp4ksa buat p1njaman untuk bay4r semula hut4ng. Sebab kami tak ada saving jadi suami terp4ksa ju4l kereta Honda Civic kesayangan demi nak mel4ngsaikan hut4ng,” jelasnya.

Bercerita lanjut mengenai perk0ngsian video TikT0k, dia tidak menyangka ia akan menjadi tular sehingga menjadi inspirasi kepada orang lain.

Bagi Suhana sendiri, dia yakin bahawa keputusan berhent1 menjadi seorang jurur4wat merupakan pilihan yang betul kerana kini dia lebih berjaya dan mampu memb4ntu golongan yang juga mahu mencari rezeki bersama-sama.

Pern1agaan wanita ini telah berkembang maju kini.

Kejayaan yang dimilikinya kini dalam dunia pern1agaan makanan bukanlah kejayaan dia berseorangan dan dia berharap segala perk0ngsiannya di media sos1al menjadi inspirasi kepada orang lain yang ingin berjaya.

Sumber : mStar

Leave a Comment