Jalinan kasih nenek, dua cucu berlainan agam4 tetap utuh

SEREMBAN: Berla1nan agama t1dak menghalang se0rang nenek beragama H1ndu untuk menjaga dua cucu kandungnya yang beragama IsIam.

Tanggungjawab itu dip1kul V Chandra, 62, selepas cucunya Jasmine Hawa Abdul Nur, 16, dan Roselyn Aisyah Abdul Nur, 14, kemat1an ibu mereka, Nurani Kals0m Abdullah, tahun lalu akibat C0V1D-19.

Menurut Chandra, dua beradik itu kini tiada tempat berg4ntung apabila bapa mereka yang merupakan warga B4ngladesh terputvs hubvngan selepas berp1sah dengan ibu mereka.

“Ibu mereka merupakan anak tungg4l saya dan telah lama memelvk agama lslam.

“Jadi bila dia men1nggal dun1a Ogos tahun lalu akibat C0VlD-19, saya bawa Jasmine dan Roselyn tinggal bersama dengan saya kerana mereka tiada sesiapa,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya di Senawang, baru-baru ini.

Ujarnya, perbezaan ag4ma sedikit pun tidak menggug4t kasih sayangnya terhadap mereka.

Hikmahnya kata Chandra, hubvngan dengan cucu-cucunya kini jadi lebih rapat dan mesra.

“Dulu mereka tinggal di Klang, Selangor dan kami j4rang berjumpa. Walaupun kami tinggal berjauhan, tapi sal1ng bertanya khabar.

“Lebih 20 tahun saya tinggal se0rang diri selepas berp1sah dengan suami dan sekarang hidup saya tidak lagi sunyi kerana ditemani cucu,” katanya.

Berla1nan agam4 tidak menghalang Chandra yang beragama H1ndu untuk menjaga dua cucu kandungnya, Jasmine dan Roselyn yang beragama lslam.

Bagi memastikan kedua-dua cucunya tidak ketinggalan mendapat pendidikan lslam sewajarnya, Chandra meminta tol0ng jirannya, Selasawati Ali, 62, mengajar al-Quran.

Malah dia juga akan memastikan mereka makan mak4nan yang halal dan menunaikan s0lat lima waktu.

“Saya tak h4lang untuk mereka jalani kehidupan sebagai seorang MusIim dan sebagai nenek saya akan cuba beri yang terbaik.

“Cuma apa yang saya r1saukan jika saya t1ada nanti. Siapa yang akan jaga mereka lebih-lebih lagi kedua-duanya perempuan,” katanya.

Bagi menyara hidup, Chandra berg4ntung dengan wang penc3n ilat dan dia bersyukur apabila Baitumal turut memberi b4ntuan bulanan RM420 untuk kedua-dua cucunya.

Katanya, dengan keadaan diri yang sudah tua selain berdepan masal4h kes1hatan dia tidak lagi mampu bekerja.

“Kaki saya pun tak kuat lagi selepas saya membuat pembed4han tempurung lutut dan mengh1dap k4nser p4yudara.

“Bila ada mereka tinggal bersama saya, dapatlah mereka teng0k-teng0kkan saya,” katanya.

Jelas Chandra, walaupun mungkin akan ada dug4an pada masa hadapan, namun sebagai nenek dia akan terus mem1kul tanggungjawab menjaga Jasmine dan Roselyn sebaik mungkin terutama dalam memastikan cucu-cucunya terus menjalani hidup sebagai seorang musl1m.

Sementara itu kata Jasmine, jika dulu Allahy4rham ibunya sentiasa mengingatkan mereka untuk belajar bersungguh-sungguh dan jangan tinggal s0lat, tetapi kini ingatan itu tidak lekang dari mulut neneknya.

Katanya, dia bersyukur kerana neneknya yang dipanggil ‘nani’ sud1 menjaganya.

“Nenek sangat menjaga s0al agama kami dan bila saya dan Roselyn belajar mengaji di rumah, sesekali nenek akan duduk mendengar,” katanya.

Sumber : Astro Awani Sinar Harian

Leave a Comment