Apa kes gigi makin jarang selepas pak4i braces? Cem4s majlis kawin dah nak dekat, wanita tampal sesuatu nak nampak 0kay

BAGI kebanyakan individu, mem1liki gigi yang tidak rata, romp0ng atau berwarna kekuningan boleh menyebabkan kurangnya keyakinan diri.

Pernah berdepan dengan situasi yang sama g4ra-g4ra dua batang gigi hadapannya jarang, namun wanita ini enggan membiarkan dirinya berterus-terusan ‘d0wn’ atau m4lu dengan keadaan tersebut.

Dia sebaliknya memilih untuk bersikap p0sitif dan berani tampil di hadapan khalayak lebih-lebih lagi apabila terlibat dengan pern1agaan secara dalam talian (0nline) yang memerlukannya kerap muncul di media sos1al.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Siti Nur Zulaikha Tunari berkata, giginya pada asalnya sekata namun dua batang gigi hadapan pada bahagian atas secara tiba-tiba ‘rengg4ng’ sekitar enam tahun lalu.

“Saya ingat lagi, waktu itu saya sedang menuntut di P0liteknik Port Dickson. Tiba-tiba saya perasan gigi depan macam ada ‘gap’ tapi kec1l sangat. Saya saja tanya orang, mereka kata mungkin sebab badan makin berisi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Tapi fikir l0gik macam tak ada kaitan pula. Daripada ‘gap’ yang biasa dan tak ketara, makin lama jarangnya makin luas. Saya pula masa itu sedang belajar, belum ada wang nak pergi kl1nik gigi buat braces.

“Kebetulan masa itu p0pular dengan serv1ce braces yang boleh p4sang dekat rumah. Saya pun cuba serv1ce itu dan k0snya sekitar RM300. Waktu itu belum lagi v1ral pasal ‘f4ke braces’ tu.

“Dalam dua tahun juga saya pakai. Memang gigi hadapan saya 0kay dan rapat semula. Tapi tak lama selepas buka braces, dua batang gigi depan tu jarang semula,” cerita wanita berusia 24 tahun ini.

Senang disapa sebagai Zulaikha, wanita ini berkata keadaan giginya semakin lama semakin jarang dan ia berlarutan sehingga beberapa ketika.

gigi 1

Keadaan gigi Zulaikha ketika mula-mula memas4ng pendakap gigi.

Tambahan pula negara diletakkan di bawah Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika p4ndem1k c0vld-19 melanda, menyebabkan hasratnya mahu mendapatkan raw4tan di klinik gigi terb4ntut seketika.

“Bila keadaan negara dan okay sikit, saya pasang braces dekat kl1nik gigi dengan d0ktor gigi bertauliah pada Januari 2021. Masa tu dah habis belajar dan dah bekerja.

“Keadaan gigi okay untuk beberapa bulan tapi selepas raya, ia makin jarang walaupun sedang pakai braces. Saya ada tanya dokt0r, tapi keadaan itu berg4ntung kepada setiap individu kerana struktur gigi masing-masing berbeza.

“Saya gel1sah juga sebab Julai tu majlis kahwin tapi d0ktor tak boleh nak buat apa-apa. Jadi saya fikir alternatif lain.

gigi 3

Keadaan terkini gigi Zulaikha iaitu selepas lebih setahun memakai pendakap gigi.

“Saya bel1 silik0n yang boleh cairkan dengan air panas untuk ditampal di bahagian gigi yang jarang. Ia dipakai dalam temp0h sekejap saja untuk majlis kahwin dan photosh0ot,” ujarnya yang menetap di Port Dickson, Negeri Sembilan.

Zulaikha berkata keadaan giginya yang semakin jarang dengan ketara menyebabkan dia ‘d0wn’ hingga mengambil keputusan untuk berehat daripada media sos1al buat seketika.

“Saya tak t4ngkap gambar dan berehat daripada sos1al media untuk beberapa bulan lamanya. Memang 1nsecure tahap gaban waktu tu.

“Tapi kemudian saya fikir, sampai bila nak d0wn? Lebih-lebih lagi buat b1snes. Memang kena berdepan dengan orang ramai juga.

Saya tak tangkap gambar dan berehat daripada social media untuk beberapa bulan lamanya. Memang insecure tahap gaban waktu tu.

SITI NUR ZULAIKHA TUNARI

“Video yang saya muat naik di TikT0k baru-baru ni secara sp0ntan saja. Tak terfikir pun nak buat video tu. Saya dah p0sitif dan terima keadaan ini seadanya,” ujarnya yang menjalankan b1snes pr0duk penjagaan rambut.

Tidak menyangka perk0ngsian video tersebut meraih sehingga melebihi 294,000 jumlah tontonan, Zulaikha berkata dia terharu dengan k0men p0sitif netizen yang rata-ratanya memberikan kata-kata semangat untuknya.

“Ada yang share pengalaman pakai braces masing-masing. Ramai juga yang k0men pos1tif. Mereka kata nanti okay dan cantik selepas dua tahun. Tapi ada juga yang t4kut nak pakai braces bila teng0k video saya.

gigi 2

Zulaikha memakai silik0n yang dibel1 untuk ditampal pada gigi hadapannya.

“Sebenarnya keadaan berg4ntung kepada setiap orang sebab struktur gigi kita mungkin berbeza.

“Apa yang boleh saya k0ngsikan, masing-masing ada kecantikan tersendiri. Sekarang dah tahun 2022, kena p0sitif, yakin dan idea yang bernas.

“Sampai bila nak 1nsecure. Terimalah diri seadanya. Rupa hanya fizikal semata-mata,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment