Duit baki beIi barang, kutip dari p0ket suami… wanita k0ngsi hasil h0bi menabung syiling, setahun b0leh dapat 4 angka!

SIKIT-SIKIT, lama-lama jadi bukit!

Dek kerana tab1at wanita ini yang gemar mengumpul wang syiling yang ‘dikutip’ daripada p0ket seluar suami, siapa sangka hasilnya mencecah sehingga empat angka!

Berk0ngsi cerita dengan mStar, wanita yang dikenali sebagai Moon Almandar berkata, dia sememangnya mempunyai tab1at suka men4bung sejak kecil sehinggalah sekarang walaupun sudah berumah tangga.

“Du1t syiling tersebut adalah duit baki suami beli r0k0k atau barang lain. Kalau pergi pasar, saya tidak akan bagi syiling sekiranya cash1er nak.

“Saya tak berniat nak menyus4hkan tapi saya lebih suka menyimpan syiling. Nampak banyak, saya akan berasa happy. Selebihnya, syiling tersebut saya jumpa dalam p0ket suami bila nak mencuci seluarnya,” ceritanya yang merupakan se0rang ‘0nline sh0ppers’.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Moon berkata, sebagaimana perk0ngsiannya di aplikasi TikT0k baru-baru ini, kesemua syiling tersebut adalah hasil yang dikumpul dalam temp0h masa setahun, sebelum didep0sitkan di mesin layan diri (c0in dep0sit meachine) yang ditempatkan di beberapa cawangan bank.

“Ada tujuh balang semuanya. Saya seng4ja asingkan semasa nak menukarkan kesemua syiling tersebut untuk mengelakkan mesin jadi ‘j4mmed’. Jumlah wang dalam RM1,000 lebih.

TABUNG 2

Wang syiling yang dikumpul siap diasingkan untuk memudahkan pr0ses penukaran.

“Suami memang sangat menggalakkan hobi saya dan dia lagi suka saya menyimpannnya.

“Saya juga mengajar anak-anak men4bung dari kecil lagi. Sekarang anak yang berumur enam tahun dan empat tahun pun ada s1mpanan sendiri hasil menabung,” ujarnya yang juga ibu kepada lima cahaya mata.

Sekiranya ada syiling, cepat-cepat letak dalam tabung. Dan berazam bila dah cukup satu tahun, ada target nak beli barang yang berharga hasil tabungan duit syiling.

MOON ALMANDAR

Tidak menyangka perk0ngsiannya menjadi tul4r, Moon yang menetap di Shah Alam, Selangor berkata, dia gembira kerana sedikit sebanyak vide0 tersebut memberi inspirasi dan mesej kepada orang lain untuk mulakan tab1at menabung.

“Ramai yang bertanya cara saya, macam mana dapat menabung duit syiling yang banyak macam tu. Dan sedikit sebanyak saya dapat memberitahu mereka cara saya menabung dan berk0ngsi cara saya menukar du1t tu di mesin.

TABUNG 1

Wang syiling yang dikumpul selama setahun mencecah melebihi RM1,000.

“Apa yang boleh saya k0ngsikan, berusahalah menyimpan du1t syiling biarpun am4un tak besar tetapi tak memud4ratkan.

“Sekiranya ada syiling, cepat-cepat letak dalam tabung. Dan berazam bila dah cukup satu tahun, ada target nak beli barang yang berh4rga hasil t4bungan duit syiling,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment