‘Pakar bed4h daun’ k0ngsi em0si ukir p0tret Rayan, 2 jam mengukir hanya bayang kesed1han dan ket4kutan

MASYARAKAT dunia merat4pi kem4tian Rayan Oram, seorang kanak-kan4k berusia lima tahun yang terj4tuh dan terper4ngkap selama lima hari di dalam perigi sedalam 32 meter di Maghribi, pada Ahad.

Selain berk0ngsi kesed1han, rakyat Malaysia juga tidak putvs-putvs membanj1ri media sos1al menzahirkan ucapan takz1ah atas pemerg1an Rayan.

Turut terkesan dengan ins1den meny4yat hat1 itu adalah se0rang pemuda yang berbakat mengukir daun dengan menghasilkan p0tret Allahy4rham Rayan.

Pelukis berusia 31 tahun itu, Muhammad Hafizi Abdul Karim berkata, dia juga mengikuti k1sah Rayan dan berharap kanak-kan4k itu dapat dikeluarkan dengan selam4t.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Mulanya saya gembira apabila adik Rayan berjaya dikeluarkan, tapi terkejvt apabila dapat tahu dia kembali kepada Ilahi selepas beberapa minit dikeluarkan.

“Kita semua dikejvtkan dengan pemerg1an adik Rayan, sekali gus membuatkan ramai yang berduk4,” katanya kepada mStar.

potret rayan 6

Kem4tian Rayan menyentuh em0si masyarakat dunia.

Melabelkan dirinya sebagai ‘pakar daun’, pemuda dari Sungai Petani, Kedah itu menerima permintaan daripada pengikutnya di laman sos1al supaya membuat ukiran daun memaparkan p0tret Rayan.

“Jadi, saya terus melakukannya sebaik mendapat request tersebut dan mengambil masa dua jam untuk menyiapkannya,” ujarnya yang lebih dikenali sebagai Eiji.

Sebagai seorang ayah, saya mendalami perasaan anak dan ibu bapa sebagaimana yang dilalui oleh ibu bapa Rayan

MUHAMMAD HAFIZI ABDUL KARIM

Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa s4yunya bapa kepada dua cahaya mata itu sewaktu mengukir daun p0tret arw4h Rayan.

“Ketika mengukir p0tret Rayan, saya membayangkan ket4kutan dan kesed1han kanak-kan4k yang keseorangan selama lima hari sedalam 32 meter di dalam tanah.

“Tak terbayang perasaan arw4h. Sebagai seorang ayah, saya mendalami perasaan anak dan ibu bapa sebagaimana yang dilalui oleh ibu bapa Rayan,” kata Muhammad Hafizi yang mempunyai dua anak perempuan, masing-masing berusia tiga tahun dan tiga bulan.

potret rayan 7

Muhammad Hafizi menunjukkan daun p0tret Rayan yang telah dibingkaikan.

Video pembikinan ukiran daun dengan p0tret Rayan yang dimuat naik Muhammad Hafizi di aplikasi TikT0k sejak Ahad meraih lebih 14 jut4 t0ntonan.

Muhammad Hafizi sebelum ini pernah tul4r apabila menghasilkan ukiran daun bagi potret Tun Dr Mahathir Mohamad sehingga berpeluang menyerahkan sendiri hasil seni berkenaan kepada bek4s perdana menteri itu.

Selain Dr Mahathir, antara p0tret yang diukirnya di atas daun adalah Yang di-Pertuan Ag0ng, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah; Bapa Kemerdekaan, Allahy4rham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj; pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew; Seniman Agung, Allahy4rham Tan Sri P Ramlee; dan pelakon Shukri Yahaya dan Hannah Delisha.

potret rayan 3

Muhammad Hafizi sebelum ini menyerahkan ukiran daun p0tret Dr Mahathir kepada bek4s perdana menteri itu.

Terdahulu, usaha menyel4matkan Rayan yang terper4ngkap selepas terj4tuh dalam perigi berhampiran rumah keluarganya di perkampungan Inghrane wilayah Chefchaouen sejak Selasa lalu menyentvh hat1 masyarakat dunia.

Bagaimanapun, usaha itu berakhir selepas pasukan penyel4mat yang bertungkus-lumus melaksanakan kerja menggali, menemui Rayan di dasar perigi terbab1t dan dis4hkan meningg4l dun1a.

Sumber : mStar

Leave a Comment