Percutian berakhir ‘tr4gedi’ hanya disebabkan mak4n lewat, suami hidap anxi1ty dikejarkan ke kecem4san ‘bacaan j4ntung tak cantik’

NIAT asal mahu merehatkan minda dan bersantai di pantai bersama-sama, namun siapa s4ngka percutian pasangan suami isteri ini ‘terselit’ ins1den yang tidak didug4.

Gara-gara si suami sak1t secara tiba-tiba, percutian selama empat hari tiga malam itu hanya sempat dinikm4ti seketika sahaja.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Amirah Yusri berkata dia dan suami yang hanya mahu dikenali sebagi Fitry, 28, mengambil masa terluang dengan bercuti di Pulau Langkawi pada minggu lalu sebelum masing-masing kembali sibuk bekerja.

“Kami tiba di Pulau Langkawi pada Rabu, 26 Januari. Hari pertama 0kay sahaja, hari kedua suami ada meng4du tak larat dan dia ada munt4h-munt4h juga tapi b0leh lagi berjalan-jalan.

“Masuk hari ketiga, keadaannya masih sama… suami munt4h-munt4h lagi. Rancangan sepatutnya, pada hari ketiga kami nak check-in di h0tel kedua sekitar Pantai Cenang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Selepas check-0ut di h0tel pertama, kami jalan-jalan di sekitar Makam Mahsuri. Kami makan yang ringan-ringan saja seperti laksa dan sebagainya sebab nak makan berat selepas check-in.

“Tapi sebelum sampai Pantai Cenang, suami park tepi dan minta saya memandu sebab dia t4k larat, munt4h-munt4h dan sak1t dada. Suami memang ada 4nx1ety dan pan1c att4ck, dan keadaan sama pernah berlaku sebelum ini.

“Dia tak boleh makan lambat atau sal4h makan langsung. Itu antara perkara yang ‘tr1gger’ 4nx1ety dia. Jadi kami terus pergi ke kl1nik terdekat sebab suami dah tak tahan,” cerita wanita berusia 27 tahun ini.

ANXIETY 1

Gara-gara terl4mbat makan, suami Meera diser4ng 4nx1ety sehingga terpaksa dikej4rkan ke h0spital.

Senang disapa sebagai Meera, wanita ini berkata, apa yang disampaikan oleh d0ktor di klinik berkenaan cukup membuatkan mereka cem4s.

“Dokt0r cakap bacaan j4ntung (ECG) suami tak cantik. Memang kena pergi ke kecem4san secepat mungkin. Memang berder4u dar4h dengar sebab tak pernah jadi setervk itu.

“Saya terus pecvt kereta, siap bagi ‘d0uble signal’ nak sampai segera ke H0spital Langkawi. Sampai di bahagian kecem4san, petug4s masukkan ub4t dr1p dan buat beberapa pemer1ksaan lain.

“Selepas beberapa ketika, keadaan suami 0kay sikit. Sepatutnya kena w4rded, tapi sebab suami 0kay sikit selepas dimasukkan ub4t, kami buat keputusan untuk pulang dan d0ktor benarkan. D0ktor pun tahu suami ada 4nx1ety dan memang ia disebabkan penyak1tnya itu.

“Tapi dokt0r pesan, kalau sak1t cepat-cepat datang h0spital,” cerita wanita yang merupakan seorang jurugambar bebas ini.

Doktor cakap bacaan jantung (ECG) suami tak cantik. Memang kena pergi ke kecemasan secepat mungkin. Berderau darah.

AMIRAH YUSRI

Meera menambah, kerana situasi lu4r jangka itu, mereka hanya sempat mendaftar masuk (check-in) di h0tel sekitar pukul 11 malam.

Bukan itu sahaja, segala aktiviti yang sudah dirancang pada hari berkenaan ‘terb4tal’ kerana banyak waktu dihabiskan di kl1nik dan h0spital.

“Hari keempat iaitu hari terakhir sebelum pulang, suami okay sikit walaupun masih munt4h lagi. Balik saja rumah, suami dem4m dua hari. Hampir seminggu jugalah baru keadaannya betul-betul pulih,” katanya yang menetap di Kulim, Kedah.

Bercerita lebih lanjut, Meera berkata suaminya dikesan mengh1dap ‘4nx1ety dis0rder’ dan ‘pan1c att4ck’ sejak 2018, iaitu sebelum mereka mendirikan rumah tangga.

Beberapa simpt0m yang dialami antaranya gel1sah, tidur terg4nggu, ses4k naf4s dan tidak gemar berada dalam kumpulan yang ramai, Meera berkata suaminya hanya mengetahui mengenai penyak1t tersebut selepas bertemu dengan pak4r, tahun lalu.

ANXIETY 3

Meera dan suaminya hanya sempat menikm4ti percutian di Langkawi pada dua hari pertama sahaja.

“Tiga tahun baru dapat detect… saya rasa agak terl4mbat juga. Tapi kini setidak-tidaknya kami dapat tahu, jadi boleh ambil langkah sewajarnya.

“Ramai yang k0ngsi mereka juga selalu alami situasi sama seperti suami saya. Kiranya ramai juga tak tahu ia adalah 4nx1ety. Ada yang DM, tanya macam mana pr0sedur nak dapatkan raw4tan untuk 4nx1ety.

“Niat saya k0ngsi video sebab nak sebar kesedaran kepada orang lain juga. Saya dulu pun tak tahu. Bila jadi dekat suami sendiri, baru tahu. Jadi kita boleh cuba b4ntu mereka yang alami perkara sama.

“Jika ada tanda-tanda atau alami perkara lu4r kebiasaan, tolong pergi jumpa d0ktor sebelum terlambat. Kalau tak dapatkan raw4tan, boleh jadi makin tervk,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment