Belajar jauh di Australia, balik Malaysia juaI baju budak! Bek4s arkitek guna kebijaksanaan dalam blsnes, tak kisah apa kata 0rang

“SAYANGLAH, kau budak pandai kot.”

“Sayang bang… pengetahuan dan kepandaian abang yang abang belajar t4k pakai.”

Demikian antara teguran untuk seorang pemuda berkelulusan akademik dari universiti lu4r negara dan kini mencari rezeki dengan menjuaI baju kanak-kanak.

Pemuda berkenaan, Ariff Fadhlan Amin berkata, dia menamatkan pengajian jurusan Ijazah Sarj4na Senibina di Universiti Adelaide di Australia pada akhir 2013.

Sekembalinya ke tanah air, dia bekerja sebagai arkitek selama kurang setahun sebelum bergel4r pensyarah di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) selama lima tahun.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Minat saya begitu kuat dalam bidang grafik. Masa jadi pensyarah pun, saya mengajar dalam bidang ark1tek dengan pengkhususan graf1k.

“Bidang ini tak lari daripada apa yang saya belajar di universiti. Benar, sekarang saya berjinak-jinak dalam b1snes baju kanak-kanak,” katanya berusia 33 tahun kepada mStar.

jual baju budak 5

Ariff menyambung pengajian di Universiti Adelaide, Australia.

Menyedari krit1kan orang luar, dia yang dibesarkan di Pengkalan Hulu, Perak bagaimanapun tidak cepat melatah sebaliknya menghorm4ti pandangan masing-masing.

Menurut anak ketiga daripada lima beradik itu, bi1nes baju kanak-kanak yang diusahakan bersama isteri sejak Ogos tahun lalu adalah sebahagian daripada sumber pendapatannya.

Kita belajar atau ambil jurusan apa sekali pun, t4k semestinya kena kerja sama selepas keluar dari universiti. Kalau ia berlaku, it’s 0kay

ARIFF FADHLAN AMIN

“B1snes baju merupakan salah satu perkara yang saya lakukan sekarang. Selepas berhent1 kerja sebagai pensyarah, saya membuat kerja-kerja freelance dalam rekaan grafik.

“Ini adalah pendapatan utama saya, dari rekaan ilustrasi, kulit buku kepada p0ster. Mungkin ramai ingat saya hanya ju4l baju saja, tapi kerjaya saya adalah pereka grafik,” ujarnya.

jual baju budak 2

Ariff ketika bergel4r pensyarah.

Bukan sekadar menju4l baju kanak-kanak semata-mata, Ariff menjelaskan dia membangunkan sendiri rekaan untuk pakaian yang dihasilkan.

“Kita belajar atau ambil jurusan apa sekali pun, t4k semestinya kena kerja sama selepas keluar dari universiti. Dan kalau ia berlaku, it’s 0kay.

“Hanya kerana saya belajar arkitek di lu4r negara dan sekarang buat b1snes, saya dikata tak guna ilmu masa belajar dulu. Dia ingat buat b1snes tak perlu pandai ke?” soalnya.

jual baju budak 4

Antara baju kanak-kanak yang dihasilkan.

Mungkin dilihat sekadar baju kanak-kanak oleh segelintir p1hak, bapa kepada dua cahaya mata itu menjelaskan bahawa terdapat pengisian bermakna dalam menghasilkan rekaan.

“Baju kanak-kanak mungkin dari segi rekaannya, tapi saya meletakkan value atau n1lai dalam dalam rekaan. Saya man1festasikan c0ntent itu dalam bentuk v1sual bermakna.

“Dan ini memerlukan kebijaksanaan. Bila saya des1gn baju, mungkin tak sama dengan rekaan biasa-biasa kerana setiap rekaan ada mesej dan pengisian,” tambah Ariff.

jual baju budak 3

Ariff bersama karya seninya.

Kenapa memilih baju kanak-kanak merupakan antara s0alan yang sering diajukan kepadanya apabila menceburi b1snes pakaian.

“Orang banyak bel1 baju kanak-kanak sebab budak-budak cepat membesar dan saiz berubah-ubah. Senang nak dapat repeat cust0mer, ini juga dinamakan kebijaksanaan.

“Kerana saiz yang kecil, k0s nak buat baju juga lebih murah. Senang nak pusing balik m0dal. Jadi, nak bern1aga tetap memerlukan kepandaian dan ilmu,” kata Ariff yang merancang untuk mengembangkan pasaran kepada pel4nggan dewasa menjelang pertengahan tahun ini.

Sumber : mStar

Leave a Comment