Pemuda 0KU suka main TikT0k ditud0h ‘buat-buat cac4t’, tetap bersemangat nak jadi influencer, hiburkan f0ll0wers

SUDAHLAH dilahirkan dengan serba kekur4ngan, ditudvh pula menyamar sebagai 0rang Kelainan Upaya (0KU).

Begitulah pah1t get1r dalam kehidupan seorang pemuda 0KU yang mengh1dap penyak1t saraf cerebral pa1sy sejak bay1.

“Abang, tak baik buat-buat cac4t,” demikian antara k0men selepas dia memuat naik video bagi menghiburkan pengikutnya di laman sos1al.

Pemuda berkenaan, Zaid Harithah Jamil berkata, dia mengh1dap cerebral pa1sy selepas mengalami dem4m pan4s ketika berusia dua bulan.

Anak muda yang baru menyambut ulang tahun ke-30 pada 2 Februari lalu ini mengakui sed1h menerima k0men-k0men negat1f yang mend4kwa dirinya berlakon sebagai cac4t.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya sed1h, tapi ramai yang k0men negat1f tu adalah budak-budak. Ada juga yang buat macam tu menggunakan akaun p4lsu, jadi saya aba1kan.

“Alhamdulillah lebih ramai yang supp0rt. Saya memang suka bergurau dengan foll0wers menerusi video atau live dengan ket4wa,” katanya kepada mStar.

zaid oku 4

Zaid gemar membaca dan mencari bahan-bahan untuk video.

Lebih dikenali sebagai Zaid Hensem, katanya, dia menggunakan platform media sos1al untuk membuat video dan live sebagai sumber pendapatannya.

“Saya buat video-video sebab nak berk0ngsi maklumat dan menghiburkan orang. Saya nak tunjuk bahawa 0KU juga boleh hasilkan c0ntent.

“Pada masa sama, saya mahu lebih ramai 0KU mempunyai keyakinan diri untuk berhadapan dengan orang ramai,” ujarnya yang berasal dari Kampung Tengah di Pulau Pangk0r, Perak.

zaid oku 2

Zaid ketika mengerjakan umrah pada 2019.

Selain menghiburkan lebih 77,000 pengikutnya di aplikasi TikT0k, pemuda itu turut berk0ngsi fakta-fakta menarik mengenai aspek keagamaan.

“Di TikT0k dah ramai ustaz buat ceramah dan vide0 hiburan. Jadi saya buat video fakta-fakta untuk berk0ngsi pengetahuan saja.

“Saya sendiri selepas s0lat Subuh mesti tengok pr0gram Tanyalah Ustaz di TV9 selain membaca dan layan media sos1al,” tambahnya.

Saya mahu lebih ramai OKU mempunyai keyakinan diri untuk berhadapan dengan orang ramai.

ZAID HARITHAH JAMIL

Menurut anak ketujuh daripada sembilan beradik itu, kehidupannya diuruskan oleh ibu bapanya berikutan pergerakannya yang terbat4s dengan menggunakan satu tangan.

“Rutin harian saya biasa saja, cuma banyak diuruskan dengan b4ntuan mak dan ayah. Saya juga selalu mencari bahan-bahan untuk video dan melakukan senaman,” katanya yang menggunakan tagline ‘Dapat Sesuatu Bayar Bayar Bayar’ dengan nada bergurau dalam menghargai s0kongan pengikutnya.

zaid oku 1

Zaid bersama ibu bapa.

Meskipun dirinya berstatus 0KU, Zaid turut mengimpikan untuk bergelar sebagai influencer yang memberi c0ntent bermanfaat manfaat dan menghiburkan orang ramai.

“Saya juga mahu menceburi pern1agaan terutama dalam bidang makanan kerana saya sendiri suka makan seperti gulai temp0yak dan ayam masak kurma.

“Sudah tentu saya mengharapkan lebih ramai 0KU tampil di TikT0k dan orang ramai menghorm4ti dan memberi sokongan kepada kami.

“Kepada foll0wers, terima kasih kerana sudi meny0kong, like, k0men dan k0ngsi serta beri kata-kata semangat dan selalu mend0akan saya. Hanya Allah yang dapat membalasnya,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment