Selepas 4 tahun terpis4h gara-gara C0vld-l9, anak kena minta persetujuan ibu nak salam bapa baru pulang dari Australia

SEJAK ker4jaan membuka pintu sempadan negara secara selam4t penghujung tahun lalu, kita dapat menyaks1kan perkongsian warganet mengenai m0men pertemuan mereka dengan insan tersayang yang terp1sah gara-gara c0vld-19.

Begitu juga pas4ngan ini yang akhirnya bersatu kembali selepas empat tahun menjalani perhubungan jarak jauh (PJJ) apabila si suami merantau mencari rezek1 di bumi Australia.

Tempoh selama empat tahun ternyata bukan satu jangka masa yang pendek, namun pas4ngan ini sabar menghitung detik sehinggalah tibanya tanggal 21 Januari lalu apabila si suami selam4t tiba di tanah air.

Lebih manis, pas4ngan ini bersepakat untuk membuat kejvtan kepada anak tungg4l mereka yang terlalu merindui bapa kesayangannya.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Nana berkata, suaminya, Amin, 29, mula bekerja di negara kanggaru tersebut bermula Februari 2018.

“Pada Februari 2018, saya sekeluarga menghantar suami sambil bercuti untuk menyambut hari ulangtahun perkahwinan kami di Sydney, Australia.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Suami saya berkerja di sal4h sebuah kilang dan membuat kerja part time sebagai penghantar makanan (Uberfood) di sana.

“Pada tahun 2019, saya dan anak tunggal kami, Adam, bercadang untuk tinggal di sana tapi atas mas4lah per1badi yang tidak dapat dielakkan, belum ada rezeki untuk tinggal bersama.

LDR 1

Nana dan suaminya berpakat untuk membuat kejvtan buat anak tungg4l mereka ketika lelaki itu tiba di tanah air 21 Januari lalu.

“Sepatutnya rancangan suami hanya nak mencari rezeki dua tahun sahaja di sana tapi disebabkan Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP), jadi terp4ksa tangguh untuk pulang ke Malaysia. Adam pada waktu itu berumur 3 tahun dan itu kali terakhir kami berjumpa sebelum terp1sah lama,” ujar wanita berusia 29 tahun ini.

Nana meng4kui dia berdepan dengan cabaran yang bukan cal4ng-cal4ng sepanjang menjalani hubvngan PJJ dengan suami, tambahan pula dia bersendirian membesarkan anak mereka yang masih kecil.

“Membesarkan anak seorang diri tanpa suami agak mencabar pada tahun pertama dan kedua.

“Saya masih ingat ketika nak bel1 baju raya, str0ller anak tertinggal dan bayangkan masa itu Adam tengah las4k. Menang1s saya berkejaran di mall sebab rasa strvggle sangat masa tu.

“Tapi bila anak dah besar sikit, Alhamdulillah dia mula faham dan pandai berdikari.

LDR 2

Foto yang dirak4m pada 2018 apabila Nana dan keluarganya ke Australia.

“Syukur, saya dikelilingi keluarga dan sahabat yang banyak memb4ntu. Saya tinggal bersama keluarga jadi mereka memberi kekuatan untuk saya dan anak. Namun setiap kali tiba raya memang sangat ter4sa bila tiada suami di sisi,” ujarnya yang menetap di Seremban, Negeri Sembilan.

Menggunakan tekn0logi yang tersedia, mereka tiga beranak akan berhubung menerusi panggilan vide0 saban hari bagi mengub4ti rindu yang terbuku di dada.

“Suami tanpa g4gal akan vide0 call sekurang-kurangnya dua jam sebelum tidur. Saya juga selalu berpesan kepada Adam, ‘Abie dekat sana kerja jauh-jauh sebab nak cari duit’.

“Kadang kalau saya yang menang1s sebab r1ndu, dia pula yang tenangkan sama macam saya pesan padanya. Adam seorang anak yang sangat baik.

Rancangan seterusnya InsyaAllah kalau ada rezeki suami bercadang nak buka b1snes kecil kecilan dahulu.

NANA

“Dia seolah-0lah sangat faham dengan keadaan. Selama empat tahun, dia sangat berdikari dan senang dijaga ketika Abie tiada. Dia ada bapa saudaranya yang lay4n Adam macam anak sendiri,” ujarnya yang merupakan pekerja sekt0r swasta.

Ibu kepada seorang cahaya mata ini menambah, mereka suami isteri berpakat untuk merahs1akan kepulangan suaminya ke tanah air bagi membuat kejvtan istimewa untuk anak tunggal mereka.

“Suami memang plan untuk surpr1se Adam dan family kami semua, jadi tiket dah be1i dua bulan lebih awal.

“Sejam menunggu di airport, saya suruh Adam jalan sebab nak cari d0nat. Kalau tengok video, dia sangat kel1ru bila Abie dia nak salam sebab dia cakap ‘Adam t4kut c0vld’ sebab dia pernah p0s1tif c0vld-19 pada tahun lepas.

LDR 3

Empat tahun di perantauan, kepulangan suami Nana bulan lalu begitu bermakna kerana dia memutvskan untuk terus menetap di Malaysia

“Itu yang dia agak t4kut nak bersalaman sehingga saya benarkan,” ceritanya sambil menambah, suaminya akan menetap dan bekerja di Malaysia selepas ini.

Bercerita lebih lanjut, Nana berkata mereka sekeluarga menganjurkan d0a selamat serta kenduri khatam mengaji al-Quran untuk Adam sebaik sahaja suaminya selesai menjalani ku4rant1n.

“Rancangan seterusnya InsyaAllah kalau ada rezeki suami bercadang nak buka b1snes kecil kecilan dahulu.

“Buat pas4ngan yang juga PJJ, berdoa kepada Allah supaya kuatkan semangat selalu. Ingat semula niat asal InsyaAllah dipermudahkan semua urusan. Dan selalu bert1mbang rasa serta bert0lak ansur bila duduk berjauhan,” katanya lagi.

Sumber : mstar

Leave a Comment