Pemilik kedai berb4ngsa Cina bina surau, puasa di bulan Ramadan… siapa s4ngka kisah di sebaliknya cukup menyentvh hati!

SETIAP kali tiba waktu s0lat, kedai menju4l permainan dan barangan bay1 milik pasangan suami-isteri berbangsa C1na ini menjadi tumpuan tetapi bukan kerana hendak membel1 barang sebaliknya menumpang s0lat.

Prem1s yang terletak di Pandan Kapital, Pandan Indah Kuala Lumpur itu menyediakan surau lelaki dan wanita lengkap dengan tempat mengambil wuduk bagi memudahkan pel4nggan dan orang ramai yang berkunjung ke pusat beli-belah itu mengerjakan s0lat.

Pemilik kedai tersebut, Lee Chee Win dan Yong Siew Ching berkata, surau itu dibina sejak 13 tahun lalu yang pada awalnya untuk memudahkan pekerjanya menunaikan s0lat tanpa perlu keluar ke surau atau masjid yang jaraknya lebih jauh.

Surau Lelaki

Ruang s0lat ini dibina sejak 13 tahun lalu.

Lee, 63, berkata, sejak itu juga surau tersebut mula menjadi tumpuan pelanggan dan pekerja pusat beli-belah itu yang ingin tumpang s0lat sebelum dia dan isterinya mengambil keputusan membukanya kepada orang ramai.

“Niat asal kerana ingin memudahkan pekerja saya s0lat tetapi tidak sangka pula surau itu mendapat perhatian bukan sahaja pekerja di pusat beli-belah ini tetapi pengunjung pusat beli-belah yang datang.

“Sudah tentu saya gembira surau yang kami buat itu boleh dimanfaatkan oleh lebih ramai 0rang dan bersyukur dapat bantu orang lslam s0lat apabila masuk waktu,” katanya yang menjalankan pern1agaan di situ sejak tahun 2000.

Lee memberitahu surau yang dibina itu asalnya adalah tempat mempamerkan barang ju4lan, namun mengambil keputusan mengubahnya kepada dua bilik untuk menempatkan surau lelaki dan wanita.

Boleh memuatkan dua ke tiga orang pada satu-satu masa, Lee memberitahu dia turut membina tempat mengambil wuduk selain meletakkan tirai mandi untuk menjaga 4urat kaum wanita.

“Tiga tahun lalu saya buat pengubahsuaian pada lantai yang sebelum ini menggunakan karpet kepada jubin kerana lebih mudah dijaga dan diselengg4ra.

Wuduk Surau

Tidak hanya ruang s0lat, pasangan ini turut membina tempat mengambil wuduk.

“Saya juga sediakan kelengkapan s0lat seperti sejadah, kain pelikat dan telekung bagi memudahkan pengunjung,” ujarnya.

Meskipun negara sedang dilanda p4ndem1k, Lee berkata, mereka tetap membuka surau itu namun menetapkan pr0sedur 0perasi standard (SOP) bagi membendung penul4ran wab4k.

Malah 0rang ramai yang menggunakan surau itu juga patuh dengan S0P, malah akan beratur menunggu giliran selain membawa kelengkapan s0lat sendiri.

Sementara itu, Yong, 52, pula memberitahu dia t1dak pernah berasa terg4nggu apabila kedainya sering didatangi 0rang ramai yang ingin menggunakan surau berkenaan setiap kali masuk waktu s0lat.

Bersama Cucu

Lee dan Y0ng bersama dua cucu angk4t mereka.

Sebaliknya menganggap hidup bermasyarakat berbilang kaum dan ag4ma perlu saling b4ntu-memb4ntu serta bert0lak ansur agar semua dapat hidup dalam harmoni.

“Saya tidak pernah menganggap kedatangan mereka untuk s0lat sebagai mengganggu pern1agaan kami. Jika ya, sejak awal kami t1dak buka surau itu untuk kegunaan awam.

“Apa kami lakukan ini adalah berasaskan rasa h0rmat dan ingin memud4hkan orang berag4ma lslam menunaikan s0lat,” ujarnya.

Hadapan Kedai

Lee Chee Win dan Y0ng Siew Ching membuka pern1agaan mereka di Pandan Kapital sejak tahun 2000.

Di sebalik k1sah surau itu, Yong berkata, dia sebenarnya cakna tentang ag4ma lslam memandangkan dia mempunyai seorang anak angk4t berb4ngsa Melayu dikenali sebagai Nik Aliza Abdullah yang kini berusia 37 tahun.

Yong berkata, dia mengambil wanita berasal dari Terengganu itu sebagai anak angk4t sejak 20 tahun lalu memandangkan anaknya itu tinggal sebat4ng kara di Kuala Lumpur.

“Nik Aliza pernah bekerja dengan saya ketika dia mula-mula datang ke Kuala Lumpur. 0rangnya sangat baik dan saya berasa kas1han apabila melihatnya hidup sebat4ng kara di bandar besar ini.

Kedai Permainan

Pas4ngan ini menju4l pelbagai barangan mainan kanak-kanak, permainan video dan barangan bay1.

“Sejak itu saya mengambilnya sebagai anak angk4t dan menjaganya sehingga dia kini sudah pun berkahwin dan mempunyai tiga cahaya mata,” katanya yang mempunyai tiga anak k4ndung.

Jelasnya lagi, sejak anak angk4tnya itu hadir dalam hidup mereka sekeluarga, Nik Aliza banyak mengajarnya tentang ag4ma lslam malahan mereka sekeluarga turut berpuasa setiap kali tiba bulan Ramadan.

Malah tiga anak Nik Aliza juga dijaga olehnya dan tidak pernah menganggap cucunya itu sebagai orang lu4r.

Keluarga Angkat

Bersama anak 4ngkat mereka Nik Aliza.

“Saya sayang mereka macam cucu sendiri malah mereka cukup rapat dengan kami sekeluarga… Ketiga-tiga mereka juga fas1h berbahasa Mandarin dan Hakka.

“Tahun Baru C1na pun kami berkumpul bersama dan mereka cukup teruja dapat berjumpa dengan tiga lagi sepupu mereka yang lain.

“Saya t1dak pernah melihat perbezaan ag4ma atau kaum sebagai masalah sebaliknya kasih sayang dan h0rmat menghorm4ti sesama manusia itu jauh lebih penting,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment