Tak sanggup berjauhan waIau jarak rumah h4nya 10 minit, cucu lega nenek t4k pandai baca mahir guna v0ice message

MESEJ suara melalui Wh4tsApp yang dihantar 0leh nenek kepada jejaka ini mendapat perhatian ramai.

Rakaman yang dimuat naik di media sos1al oleh Wan Zulhakim Wan Azmi, 21, ini menjadi perhatian net1zen apabila neneknya, Che Pah Junnoh, 60, memberikan nasihat dan peringatan kepada dirinya yang sedang bern1aga.

Menurut jejaka yang mesra disapa Akim ini, dia merupakan cucu sulung warga em4s ini sekali gus menjadikan dirinya individu paling rapat dengan nenek berbanding cucu-cucu lain.

“Nenek jaga saya dari kecil lagi sebab sebelum keluarga saya p1ndah sebelum raya 2021, kami tinggal dekat rumah nenek di Gual Tinggi, Kelantan. Saya pula cucu pertama nenek bel4h mak sebab mak saya pun anak sulung, jadi memang kami sangat rapatlah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Bila saya p1ndah rumah dekat Kampung Tasek Bendang Guchil lepas bulan puasa 2021, kami jarang jumpa dah walaupun jarak rumah 10 minit je. Saya pun s1buk dengan tol0ng abah bern1aga kedai makan dari pagi sampai malam. Saya tak sempat jumpa nenek jadi kami cuma guna v0ice message je setiap hari untuk berhubung.

“Mak tahu macam mana saya rapat dengan nenek jadi bila dah pindah, dia belikan telef0n yang b0leh guna WhatsApp untuk nenek. Nenek tak pandai membaca jadi saya pun ajar nenek guna v0ice message atau call je kalau nak bercakap dengan saya,” jelasnya ketika dihubungi.

Jejaka ini merupakan graduan daripada K0lej Vokasional, Pengkalan Chepa, Kelantan.

Imbas Akim, dia sebelum ini selalu memb4ntu datuk dan neneknya di kebun getah milik mereka sebagai sumber pendapatan.

Jejaka ini merupakan graduan K0lej Vokasional yang terletak di Pengkalan Chepa, Kelantan.

“Masa sek0lah menengah dulu saya selalu teman nenek dan atuk pergi kebun. Saya akan tol0ng kutip getah untuk diju4l. Kalau hari saya tak ikut ke kebun, saya akan masak untuk nenek. Seron0k bila nenek cakap terima kasih sebab sus4h-sus4h masak untuk dia,” katanya.

Jelas pemuda yang telah tamat pengajian di K0lej Vokasional, Pengkalan Chepa, Kelantan ini, dia turut b1mbang dengan tahap kes1hatan nenek yang mempunyai penyak1t dar4h tinggi.

Justeru Akim akan memastikan dia sentiasa memberitahu tentang keadaan dirinya kepada nenek melalui WhatsApp b1mbang kes1hatan warga emas itu terjejas kerana merindui cucu kesayangannya.

Sebelum pergi rumah nenek, dia akan tanya saya nak makan apa.

AKIM

“Saya risau dengan keadaan nenek sebab dia ada penyak1t dar4h tinggi. Jadi saya akan selalu update pasal saya tak nak dia risau. Dulu semua benda saya share dengan nenek sampaikan kumpul duit nak bel1 kereta pun saya beritahu nenek dulu.

“Dulu nak pergi sembahyang pun saya beritahu nenek. Sekarang dah sibuk siang malam dekat kedai jadi tak sempat. Saya cur1-cur1 juga masa hantar voice message dekat nenek,” ujarnya.

Nenek Akim merupakan pen0reh getah yang telah bersara.

Namun Akim turut meng4kui dia juga sentiasa merindui neneknya yang sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kes1hatannya seperti yang dihantar melalui perbualan di WhatsApp mereka.

Tambah anak sulung daripada empat beradik ini, dia bagaimanapun akan manfaatkan hari cutinya untuk menghabiskan masa bersama nenek.

“Saya akan cuti setiap hari Rabu. Selalunya saya akan pergi rumah nenek masa cuti tu. Sebelum pergi rumah nenek, dia akan tanya saya nak makan apa. Ayam masak gulai tu antara makanan fav0urite saya kalau suruh nenek masak. Nenek Akim pernah bekerja sebagai pen0reh getah.

“Ayah dah pesan kedai makan b1snes keluarga tu nanti saya yang kena jaga. Jadi saya tak perlu cari kerja lain. Saya pun lega tak perlu berjauhan sampai keluar negeri tinggal nenek dekat sini,” katanya.

Mengenai rakaman vide0 yang dik0ngsikan di TikT0k, ramai yang turut bersed1h dan terharu mendengar suara nenek Akim yang bernada s4yu mendoakan cucu kesayangannya ini.

Akim juga turut melu4hkan bahawa dia tidak mahu berpindah jauh daripada neneknya jika mendapat pekerjaan lain.

“Bila saya p0st vide0 tu, saya cuma nak k0ngsi m0men saya dengan nenek je. Saya terharu bila nenek bagi pesanan dan doakan saya macam tu sekali.

“Saya harap kepada sesiapa yang masih ada nenek, hargailah mereka dengan menghabiskan masa sepenuhnya dengan mereka yang dah tua,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment