“Janganlah kac4u, nanti kau berj4ngkit tahulah” – Pemuda latah pen4t ‘lari’, tukar kerja cari ketenangan

MENGUS1K atau menyakat individu yang melat4h sudah menjadi kebiasaan bagi kita kerana menganggapnya sebagai satu gurauan.

Menurut se0rang pembantu perub4tan, Muhammad Shazril Shamsudin, 29, dia mula melatah kerana ‘berj4ngkit’ dengan ahli keluarga yang turut mengalami masal4h itu.

Mesra disapa Ariel, dia baru sedar mengenai penyak1t tersebut ketika berusia 15 tahun semasa diusik kawannya yang mana pernah berlaku beberapa ins1den dia membal1ng objek gara-gara terkejvt.

“Saya sejak kecil lagi suka kac4u nenek, ayah dan makcik saya yang kuat melat4h. Nak dijadikan cerita, saya berj4ngkit melatah daripada mereka masa saya berusia 15 tahun.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Waktu tu saya tidak tahu yang saya melat4h. Kawan saya datang dari belakang, dia terus sergah saya. Saya terus lemp4r barang yang saya pegang dekat dia.

“Saya terus beri am4ran kepada kawan saya janganlah kac4u aku, nanti kau berj4ngkit tahulah. Tapi dia tak pedul1kan apa saya cakap dan teruskan mengac4u saya,” jelasnya ketika dihubungi mStar.

Bercerita lanjut, Ariel berkata melatah adakalanya b0leh menganc4m ny4wanya sendiri dan juga 0rang lain.

Ariel cuba mencari jalan untuk melatih diri supaya tidak melat4h.

Jelasnya lagi, ketika usianya 18 tahun terdapat satu kejadian membah4yakan dan tidak boleh dilupakan sehingga ke hari ini.

“Masa umur 18 tahun, saya pernah bawa mot0sikal sambil makan angin dengan anak jiran saya yang berusia 12 tahun. Masa budak tu pegang p1nggang saya, saya termelatah lalu saya ‘terpulas’ minyak sampai terbab4s hingga ke tepi jalan.

Kalau saya tak bising, mesti bosan pula. Saya ni pantang bunyi bising kuat sikit terus melatah.

ARIEL

“Kami dua-dua j4tuh mot0r dan budak tu ada luk4 sikit. Nenek dia mar4h saya sebab bawa budak tu sekali. Tapi nak buat macam mana, bukan saya sengaja sebab budak tu yang pegang p1nggang saya. Saya memang mudah gel1 bahagian p1nggang.

“Ada satu lagi kejadian tu saya tengah bawa kereta dan isteri berada di sebelah. Dia ada terbuka satu vide0 bunyi h0n. Saya terkejvt sampai terus tek4n minyak habis. Nasib baik kereta tak banyak atas jalan masa tu,” ujarnya.

Jelas Ariel, dia cuba mencari jalan untuk melat1h diri supaya t1dak melat4h kerana sudah pen4t dengan penyak1t yang dihadapi ini.

Dia pernah bertukar tempat kerja di sebuah k1lang paip besi pada 2012 dan berasa sangat lega kerana tiada siapa mengganggu dirinya semasa bekerja di sana kerana tidak tahu tentang dirinya.

Ibu bersama bapa Ariel yang kuat melat4h juga.

Bagaimanapun, ketenangan itu tidak lama apabila dia berjumpa se0rang kawan sekolah di tempat kerjanya.

“Dia tahu saya kuat melat4h jadi dia suka kac4u saya. Terus melatah saya datang balik. Saya sampai t4kut dah nak pergi site,” ujarnya lagi.

Tambah bapa kepada seorang cahaya mat4 ini, pada 2018 dia sekali lagi bertuk4r tempat kerja yang merupakan tempat kerjanya sekarang di sebuah h0spital di ibu negara.

Jejaka ini turut akui bahawa dia pen4t dengan rakan-rakan yang suka mengus1k dirinya tapi pada masa yang sama sudah lal1 dengan tindakan tersebut.

“Sekarang saya kerja dekat h0spital. Saya ingat nak bina hidup baru dekat sini. Rupanya dekat w4d saya jaga tu ada empat staf lain sama melat4h juga. Makin par4h saya berj4ngkit dekat sini.

“Pen4t tu pen4t tapi saya fikir, kelakar juga aku ni. Kalau saya tak bis1ng, mesti b0san pula. Saya ni pant4ng bunyi bising kuat sikit terus melat4h.

“Ada juga rasa m4lu tapi dah terbiasa dengan mereka yang kac4u saya. Ini bukan kita minat atau buat-buat, memang 0riginal sudah ada dalam badan,” jelasnya lagi.

Ariel tidak berjumpa mana-mana pakar untuk meraw4t penyak1tnya ini.

Dia berharap agar orang sekelilingnya dapat memb4ntunya dengan berhent1 membuatkan dirinya melatah dengan sengaja.

Namun, Ariel turut memberitahu bahawa dia tidak pergi berjumpa mana-mana pak4r atau berub4t kerana tidak mempercayai semua itu mampu mengub4ti penyak1t latahnya ini.

Sumber : mStar

Leave a Comment