Adam’s FamiIy akur k0ntrak rumah sewa tak diperbaharui, percaya ada yang t4k senang dengan anak aut1sme – “Dia takkan g4nggu kamu lagi”

RIBUAN mesej membanjiri perk0ngsian se0rang bapa yang meluahkan perasaan sed1h berhubung situasi yang dihadapi keluarganya apabila terp4ksa berp1ndah kerana k0ntrak sewaan kediamannya tidak diperbaharui.

Menerusi perk0ngsian yang dibuat di laman Instagram, Iman Wan Tuck Meng berkata, ia dipercayai 4duan yang dibuat oleh jiran-jirannya yang kurang menyenangi kehadiran anak ist1mewanya, Adam, yang mengh1dap aut1sme.

“Kepada jiran di kiri dan kanan kami di Temasya Suria (Shah Alam). Kami tahu apa yang anda lakukan dan kami tahu anda 0rang yang macam mana… tapi jangan b1mbang. Impian anda sudah jadi kenyataan.

“Kamu dah berjaya minta pemilik untuk t1dak memperbaharui sewaan kami. Kami akan berp1ndah keluar hujung bulan ini. Anak lelaki saya tidak akan g4nggu kamu lagi.

“Moh0n maaf untuk semua ketidakselesaan yang dit1mbulkan. Semoga anda mendapat ketenangan dan kehidupan yang baik selepas ini,” tulisnya dalam hantaran di laman sos1al tersebut.

Anak kedua Iman Wan, Adam, 20, disahkan mengh1dap ‘Aut1sm Spectrvm Dis0rder’ (ASD) dan g4ngguan kurang daya tumpuan dan h1peraktif (Attenti0n Defic1t Hyperact1vity Dis0rder) sejak berusia dua tahun enam bulan.

adam 1

Iman Wan menggunakan media sos1al untuk berk0ngsi kisah Adam (dua, kiri) dan keluarganya.

Sementara itu pada bahagian kapsyen, Iman Wan yang juga bapa kepada tiga cahaya mata menjelaskan, anak lelaki tunggalnya itu bukan membuat bis1ng setiap masa.

“Dan walaupun dia berbuat demikian, tidak pernah dari subuh hingga malam.

“Kami mendapat tahu daripada sumber yang b0leh dipercayai bahawa sebab penyewaan kami t1dak akan diperbaharui kerana pemilik berasa terlalu tertek4n sepanjang tahun daripada 4duan yang dibuat oleh dua jiran kami kepadanya.

“Kami faham dan kami tahu di mana duduk kami,” ujar Iman Wan yang juga seorang k0mp0ser suatu ketika dahulu.

adam 2

Adam merupakan anak kedua daripada tiga adik-beradik.

Sungguhpun begitu, Iman Wan berkata dia dan keluarganya reda dengan apa yang berlaku dan yakin dengan takdir Allah.

“Saya percaya Allah mempunyai perancangan yang lebih baik. Kami reda.

“Sebab saya membuat perk0ngsian ini adalah supaya keluarga yang mempunyai keadaan yang sama akan tahu bahawa tidak semua orang b0leh menerima individu aut1st1k seperti anak kami.

“Kami perlu bekerja lebih keras dan terus mendidik tentang kesedaran, penerimaan dan pemahaman 4ut1sme. InsyaAllah,” tulisnya dalam perkongsian pada Jumaat.

Saya percaya Allah mempunyai perancangan yang lebih baik. Kami reda.

IMAN WAN

Menjengah ke ruangan k0men, maj0riti netizen meluahkan rasa s1mpati terhadap situasi yang sedang dihadapi keluarganya.

Malah, ada yang menawarkan agar keluarga Iman Wan berp1ndah ke kawasan kejiranan mereka yang lebih berfikiran terbuka.

“Semoga Allah gantikan dengan kejiranan yang lebih baik. Uj1an bukan untuk Adam’s family sebenarnya tapi uj1an untuk mereka yang bergelar jiran. InsyaAllah terus sabar dan kuat ya buat Adam’s family.

adam 3

Perk0ngsian di laman Instagram St0ry di mana Iman Wan menzahirkan rasa terh4ru dengan keprihatinan warganet.

“Kurangnya nilai empat1…. manusia semakin mement1ngkan diri.

“Semoga Allah permudahkan segala urusan anda sekeluarga. Untuk jiran pula, jangan r1sau tentang mereka. Ia hanya menunjukkan betapa tidak sens1tifnya mereka,” demikian antara k0men netizen.

Sementara itu menerusi satu hantaran di IG St0ry tidak berapa lama selepas perk0ngsiannya, Iman Wan menzahirkan rasa terharu dan terima kasihnya yang tidak terhingga dengan keprihat1nan warganet.

Adam’s Family dikenali di Instagram kerana sering berk0ngsi mengenai aktiviti keluarga dan dalam masa yang sama cuba mendidik masyarakat mengenai 4ut1sme.

Akaun tersebut setakat ini memiliki 393,000 jumlah pengikut.

Sumber : mSTar

Leave a Comment