Bilik penuh mainan! Ramai kata membaz1r tapi pasangan ini ada seb4b tak berhenti membeIi… tahniah, kini anak sulung speech deIay lebih peka

LAZIMNYA ibu bapa zaman sekarang suka memanjakan anak-anak dengan menghadiahkan gajet mahupun set gam1ng sedari usia satu tahun, berbanding memberikan mainan yang dapat memb4ntu perkembangan tumbesaran.

Ek0ran itu, kebanyakan kanak-kanak hari ini berdepan mas4lah ketag1han peranti yang mel4mpau sehingga suk4r dip1sahkan selain tidak tahu bersos1al dengan cara betul.

Mengambil pendekatan berbeza, Sirajuddin Isa dan isterinya Farahnatasya Abu Bakar masing-masing berusia 29 tahun, menganggap menyediakan barang mainan adalah langkah terbaik kerana ia dapat memb4ntu tumbesaran anak-anaknya seperti yang disarankan pakar.

Langkah pasangan itu mendapat sok0ngan netizen apabila vide0 pendek dengan capti0n ‘ingat rezeki anak takkan pernah putvs’ tul4r di media sos1al dan ditnton lebih 640,000 individu.

Beberapa k0men usikan turut ditinggalkan netizen seperti ‘ibu yang macam ni, biasanya dia nak be1i mem0ry time kecil-kecil, dulu dia tak merasa ada mainan cantik-cantik’.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercerita mengenainya, ujar Sirajuddin yang menetap di Kampung Bukit Raja Pengerang Johor, dia sanggup berbel4nja demi menyediakan barang mainan berunsurkan pembelajaran dan ruang k0ndusif serta selesa untuk keluarga tercinta, walaupun pendapatan bulanannya tidaklah semewah orang lain.

“Saya bekerja sebagai pemandu Rapid di Pengerang. Alhamdulillah buat masa ni… tapi ada ketikanya tak cukup tapi saya percaya dengan rezeki anak InsyaAllah cukup… isteri saya pun bern1aga 0nline ju4l baju tidur untuk b4ntu saya.

Farahnatasya mengajar anaknya mengenali warna dan menulis.

Farahnatasya mengajar anaknya mengenali warna dan menulis.

“Isteri pun banyak gunakan pendap4tannya sendiri untuk reward anak-anak… tak sepenuhnya dari saya,” ujarnya yang mempunyai dua cahaya mata, Muhammad Thaqif Mirza (1 tahun 10 bulan) dan Awfiyah Mikayla yang baru berusia lima bulan.

Berk0ngsi tentang kepelbagaian barang mainan untuk si cilik, ujarnya, kesemua mainan tersebut dibel1 dan disediakan selepas mendapat dor0ngan daripada isterinya.

“Isteri terlalu minat dengan mainan kanak-kanak dan sejak anak berusia lima bulan lagi dia suka lebihkan anak pada mainan daripada menghadap telefon.

Ruangan khas untuk bermain disediakan.

Ruang khas untuk bermain disediakan.

“Ada juga bagi anak telef0n tetapi tak kerap, bila diberi mainan dan telefon dia lebih pilih mainan.

“Alhamdulillah sampai sekarang dia memang jarang teng0k telefon. Kat rumah pun kadang-kadang buka Y0uTube di televisyen.

“Saya setuju dengan cara tersebut kerana apabila lebihkan anak pada mainan, mereka akan lebih cepat belajar mengenal huruf, nombor dan warna.

Antara netizen yang menyokong tindakan Sirajuddin.

Antara netizen yang menyok0ng tindakan Sirajuddin.

“Banyak mainan dibel1 untuk tujuan pembelajaran… bukan hanya mainan kos0ng,” ujarnya yang turut menerima hadiah mainan daripada sahabat handai dan ahli keluarga selain membel1nya di premis serbaneka atau kedai bundle.

Berkata lanjut tentang tujuan pembelajaran, dia memaklumkan bahawa Thaqif Mirza lamb4t bercakap tetapi selepas isteri selalu ajak bermain sambil mengajar sebutan yang betul, dia sudah boleh bercakap sikit-sikit.

Katanya, dari umur Thaqif Mirza lapan bulan, isteri selalu main sambil ajar kenal huruf, nomb0r dan warna tetapi tiada sebutan keluar dari mulut anaknya.

“Mula-mula r1sau juga sebab anak masih t4k b0leh cakap walaupun usia sudah melebihi satu tahun, tapi bila hari-hari ajar benda yang sama dia lebih peka dan senang tangk4p. Kesan kur4ng gajet ialah bila kita ajar anak senang ingat.

Pakar menyatakan perkembangan anak dapat dilakukan dengan mainan.

Pakar menyatakan perkembangan anak dapat dilakukan dengan mainan.

“Saya dan isteri tahu tentang mainan b4ntu tumbesaran anak menerusi pembacaan dan perk0ngsian di intenet,” katanya yang turut menyedari anak lebih suka kepada mainan apabila sering mencari barangannya sebaik bangun tidur.

Menurut bapa yang lebih mesra disapa Siraj, tindak-tanduknya itu mendapat perhatian rakan-rakan, malah ada yang berpesan supaya jangan membaz1r membel1 mainan untuk anak-anak.

“Ada juga 0rang cakap kaya bolehlah bel1 semua tu. Sebenarnya bukan letak pada kekayaan… ada rezeki lebih tak salah bel1 mainan mah4l.

“Kalau tiada rezeki lebih, ada kedai ju4l RM2 je. Kalau reward hadiah kat kedai mainan mah4l sikit kebiasannya saya bel1 bila saya atau isteri ada rezeki lebih. Itu pun tak lebih RM50,” jelasnya.

Tambahnya, barang mainan paling mah4l yang pernah dibel1kan untuk anaknya tidak melebihi RM200 dan ia adalah hadiah sempena hari lahir anak yang pertama.

Sumber : mStar

Leave a Comment