Tak kenal ibu k4ndung, gadis reda kini terp4ksa jauh dari bapa angk4t tempat menumpang kasih… dikata ‘muka sama’ pun dah cukup gembira!

KASIH ibu membawa ke syurrga, kasih ayah sepanjang masa.

Vide0 yang dimuat naik, Nurshahira Sofea, 20, mengundang rasa seb4k netizen apabila menunjukkan hubvngan akrab dirinya dengan bapa yang sudah lanjut usia.

Namun, di sebalik perk0ngsian vide0 tersebut, terselit kisah sed1h apabila gad1s tersebut hanya menumpang kas1h sebagai anak angk4t dalam keluarga Yakub Hassan, 76, sejak bay1 lagi.

“Sebenarnya dari kecil lagi saya dah diambil oleh keluarga ayah. Saya tak pernah teng0k pun keluarga saya yang betul. Cuma dengar cerita daripada ayah je pasal mak ayah k4ndung saya.

“Ayah angk4t kenal mak k4ndung saya masa mereka kerja sekali di Singapura dulu. Ayah kata mak k4ndung tak mampu jaga saya sebab tu bagi saya pada ayah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Mak k4ndung saya ni kawan baik ayah tapi sekarang dah l0st contact. Saya cuma tahu nama sebenar dalam kad pengenalan je. Saya tak tahu rupa ibu k4ndung macam mana sekarang,” jelasnya yang mesra disapa Sof.

Bercerita lanjut, kata Sof, bapa angk4tnya sudah berp1sah dengan isteri yang juga ibu angk4tnya semasa dia berusia 11 tahun dan gad1s ini mula tinggal bersama Yakub di sebuah perkampungan Felda di Johor Bahru, Johor.

Ayah angk4t Sof merupakan kawan baik ibu k4ndungnya.

Jelasnya lagi, dia bagaimanapun sudah tidak menetap dengan bapa angk4tnya semasa berada di tingkatan lima kerana lelaki itu uzvr dan memerlukan penjagaan rapi.

“Masa saya darjah lima, mak dan ayah bercerrai jadi saya ikut ayah tinggal dekat Johor sebab dia kerja sana. Saya dengan ayah je tinggal dalam rumah tu. Adik beradik lain tak tinggal sekali.

“Tapi masa ayah dah tak berapa s1hat, dia duduk dengan anak k4ndungnya di Kuala Lumpur. Jadi saya terp4ksa duduk di Johor Bahru dengan famili kawan,” ujarnya lagi.

Menurut gad1s ini lagi, setelah tam4t Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dia terus bekerja di pusat bel1 belah, Mid Valley Southkey di Johor Bahru.

Tambah Sof lagi, dia juga men0lak tawaran menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi di KPTM (Kolej Poly-Tech Mara), Bangi, Selangor, kerana tidak mampu untuk memb1ayai k0snya.

Sof tidak menyambung pengajian walaupun menerima taw4ran di KPTM, Bangi.

“Lepas SPM, saya terus kerja bahagian retail di mall. Saya ada dapat tawaran sambung belajar tapi t0lak sebab tak nak menyus4hkan orang lain,” jelasnya.

Bercerita lanjut megenai video yang menjadi tul4r, Sof berkata dia cuma mahu menyimpan video tersebut sebagai kenangan untuk dirinya kerana sudah jarang berjumpa dengan ayah angk4tnya.

Rakaman itu juga mendapat pelbagai k0men p0sitif walaupun ada yang tersal4h anggap bahawa lelaki dalam video tersebut adalah datuk gadis ini.

“Saya b0leh jumpa ayah sebulan sekali je sekarang. Rindu sangat sebab rasa dah tak ada tempat berg4ntung, lagi pun saya tak boleh call ayah selalu sebab dia tak ada telef0n sendiri. Saya akan call ayah melalui telef0n kakak waktu cuti hujung minggu.

“Ada yang cakap muka kami sama. Saya terh4ru bila ada yang k0men macam tu sebab saya ni anak angk4t saja,” ujarnya lagi.

Gad1s ini berjumpa ayah angk4tnya sebulan sekali sahaja sejak berjauhan.

Sof turut menyatakan bahawa dia tidak ada sebarang usaha untuk mencari keluarga k4ndungnya kerana dia sendiri belum bersedia untuk berjumpa dengan mereka.

Menurut gad1s ini, dia beranggapan bahawa semua ini sebagai uj1an daripada Allah dan reda dengan ketentuan Ilahi untuknya.

Sumber : mSTar

Leave a Comment