Bapa t4k izin anak gadis nak ambil Iesen kereta, akhirnya buka sendiri pusat Iatihan memandu – “Saya jadi peIajar pertama”

SUDAH menjadi kebiasaan bagi anak perempuan yang selalu dim4njakan dan terlebih rapat dengan bapanya berbanding ibu mereka.

Begitulah yang dialami Adiba Yusra Mohd Yusof, 23, yang berk0ngsi satu rakaman mengenai bapanya membuka cawangan inst1tut memandu supaya dia boleh mengambil lesen secara percuma.

Menurut gad1s yang mesra disapa Yusra ini, dia sebelum ini sudah meminta izin bapanya untuk mengambil lesen memandu, namun t1dak dibenarkan.

“Sebenarnya ayah saya macam t4k percaya anak-anak dia dah besar, dah kena ambil lesen memandu. Lepas habis SPM (Sijil Pelajaran Malaysia), orang lain semua berlumb4-lumba nak ambil lesen.

“Tapi masa tu memang ayah tak bagi, try pujuk pun t4k dapat. Saya kena tunggu dua tahun untuk dapat lesen. Ni pun baru je habis ambil P,” jelasnya ketika dihubungi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercerita lanjut, bapanya, Datuk Mohd Yusof Aziz secara berselor0h memberitahu Yusra mengenai rancangannya untuk membuka sebuah institut memandu di Rembau, Negeri Sembilan h4nya untuk anak-anaknya.

Jelas Yusra yang merupakan anak ke lima daripada enam adik beradik ini, sememangnya di kawasan Rembau tiada cawangan pusat lat1han memandu untuk mengambil lesen kenderaan, kecuali menggunakan kh1dmat ejen.

Yusra cuba meminta 1zin ayahnya lebih dua tahun untuk mengambil sebelum ini.

Selain itu, katanya, h4rga yang dikenakan juga agak mah4l dan sesiapa yang ingin belajar memandu perlu menjalani latihan sama ada di Seremban, Tampin atau Port Dickson.

Disebabkan itu jugalah, bapanya membuka sebuah pusat latihan memandu di daerah itu pada awal Januari 2019 dengan harapan dapat memb4ntu komuniti sekitar Rembau dan kawasan sekitarnya mengambil lesen memandu.

Saya hanya mengikut trend di TikT0k untuk tujuan suka-suka sahaja, tak s4ngka rakaman tersebut menjadi v1ral.

ADIBAH YUSRA

“Nak dijadikan cerita, saya dan adik memang pelajar pertama dan kedua di Pusat Latihan Memandu Rembau (PLMR). Saya ambil lesen daripada ceramah ke uj1an JPJ (Jabatan Pengangkutan Jalan) di tempat sama.

“Temp0h nak ambil lesen kereta dan motosikal di sini memang cepat, lepas dapat lesen L, 30 hingga 45 hari dapat test JPJ. Dekat Rembau dah ada banyak 0olej dan universiti termasuk UiTM (Universiti Teknologi Mara), jadi demand tu memang dah ada.

“PLMR pun ada serv1s pengangkutan jadi ada student dari Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Melaka datang sini. Facility kereta dan mot0sikal baru, pemandangan cantik, dikelilingi pokok-pokok dan l0kasinya di kaki gunung buatkan students lebih selesa nak belajar kat sini,” katanya.

IMG_5516

Suasana di PLMR yang merupakan pusat lat1han memandu Yusra.

Jelasnya mengenai vide0 yang dimuat naik, dia hanya mengikut trend di TikT0k untuk tujuan suka-suka sahaja, namun tidak menyangka rakaman tersebut menjadi tul4r.

Dalam pada itu, kata Yusra vide0 yang tular di media sos1al itu telah meraih lebih 400,000 jumlah tontonan.

Malahan ramai netizen yang memberikan k0men p0sitif terutama dalam kalangan pelajar yang pernah mengambil lesen di institut memandu milik bapanya ini.

IMG_4051

Yusra merupakan anak ke lima daripada enam beradik.

“Saya p0st vide0 tu sebagai gurauan saja. Memang betul saya buat lesen dekat pusat memandu ayah saya tu percuma.

“T4k sangka di ruangan k0men ramai yang beritahu mereka buat lesen di PLMR. Semua puji cakap tempat tu best, serv1s pun OK. Alhamdulillah, saya pun lega bila baca semua k0men tu. Ada hikmah juga saya ambil lesen lambat sikit daripada orang lain,” selor0h Yusra.

Sumber : mStar

Leave a Comment