Hikmah ambiI gambar makanan sebeIum jamah, wanita terkejvt siput kecil merayap ceIah daun salad! Daripada Iapar terus rasa kenyang

MUNGKIN bagi sesetengah 0rang, sudah menjadi tab1at untuk mereka mengambil gambar makanan yang dipesan di rest0ran terlebih dahulu sebelum menjamahnya.

Begitu juga dengan wanita ini yang ser1ng melakukan perkara sama hanya untuk diabadikan di media sos1al.

Namun wanita ini sama sekali t1dak menjangka dirinya berdepan ins1den tidak diduga ketika dia menikm4ti makan malam di sebuah rest0ran pada Khamis lalu.

“Saya baharu lepas tukar getah pendakap g1gi dan teringin sangat nak makan t0myam. Jadi saya dan tunang pergi ke sebuah rest0ran tomyam yang sangat dikenali sekitar Kuang, Rawang.

“Tapi saya berubah fikiran dan tak mahu 0rder t0myam t4kut lambat. Saya pesan nasi g0reng USA, manakala tunang pesan kerabu mi segera dan sotong celup tepung.

“Makanan yang dipesan tunang sampai dahulu, dan makanan saya tiba sekitar 20 minit kemudian. Macam biasa, saya ambil gambar nasi g0reng tu dulu sebelum jamah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Tiba-tiba mat4 terperasan sesuatu bergerak di celah daun salad yang diletakkan sebagai hiasan. Rupa-rupanya seekor siput bab1 kecil tengah merayap dekat daun salad tu,” cerita wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Amirah kepada mStar.

Terkejvt melihat ‘pemandangan’ yang tidak diduga itu, Amirah kemudian bertindak merakam vide0 sekadar untuk simpanan sendiri sebelum memanggil pelayan rest0ran.

“Kami panggil akak waiter (pelayan) yang hantar makanan saya tadi dan beritahu apa yang berlaku. Dia memoh0n maaf dan terus ambil daun salad yang ada siput tu depan mat4 kami.

nasi usa

Amirah memesan nasi g0reng USA ketika menjamu selera di restoran berkenaan.

“Terkejvt juga tapi saya percaya, kalau dia ambil pinggan tu pun, pihak kitchen takkan buat nasi g0reng baru. Pasti mereka tukar daun salad saja.

“Saya bek4s penuntut jurusan Pengurusan Seni Kulinari, jadi saya tahu serba sedikit pengalaman dalam ‘line’ F&B (food and beverages) dan pengendalian di dapur,” ujar wanita berusia 25 tahun dari Rawang ini.

Tambah Amirah, dia hanya menjamah nasi g0reng tersebut sedikit sahaja bagi mengalas perutnya yang lapar.

“Saya fikir mungkin tak ada rezeki nak makan malam tu… tak apalah, lagipun sebelum makanan saya sampai, saya jamah makanan tunang saya sik1t.

“Masa jamah nasi g0reng tu pun saya r4gu-r4gu juga. Daripada lapar terus jadi kenyang. Kami tak minta ‘refund’ pun. Selepas bay4r, kami terus balik. Sebelum balik, akak waiter tu moh0n maaf sekali lagi,” ujarnya.

Restoran tu memang popular sebab makanannya sedap dan service pun okay. Tapi itulah, kena jaga dari segi kebersihan dan kualiti.

AMIRAH

Tambah Amirah, dia pernah menjamu selera di rest0ran berkenaan sebelum ini namun ins1den ‘siput’ itu adalah kejadian pertama yang dialaminya.

“Ser1k sikitlah… mesti akan ada rasa tr4uma. Alhamdulillah, saya tak alami mas4lah selepas makan, cuma tunang saya beritahu dia cir1t bir1t keesokan pagi. Sebab dia ada bungkus makanan lain untuk dibawa pulang juga. Mujurlah sak1t perutnya tidak lama.

“Restoran tu memang p0pular sebab makanannya sedap dan serv1ce pun 0kay. Tapi itulah, kena jaga dari segi kebersihan dan kualiti,” katanya lagi.

Tidak menyangka perk0ngsiannya menjadi tul4r, Amirah berkata dia sekadar mahu menyampaikan mesej mengenai betapa pentingnya untuk rest0ran dan p1hak yang mengendalikan industri makanan supaya mementingkan kebersihan dan kualiti.

komen

Antara k0men lucu netizen pada perk0ngsian vide0 Amirah di TikT0k.

“Saya tak berniat nak v1ralkan perkara itu, jauh sekali nak tutup periuk nasi mereka. Malah saya pun tak nyatakan nama rest0ran. Niat saya hanya nak sampaikan mesej mengenai kebersihan.

“Kepada mereka yang berada dalam ‘line’ F&B, jagalah kebersihan. Hadam betul-betul bila kursus dan ikut S0P. Makanan tu nak masuk perut orang.

“Satu lagi, penting untuk per1ksa dulu makanan sebelum hantar kepada pel4nggan, dan pel4nggan pun sebaik-baiknya teng0k dulu makanan sebelum jamah.

“Kadang-kadang bila fikir balik, ada juga hikmahnya saya tangk4p gambar makanan sebelum jamah. Apapun, ambil pengajaran k1sah ini untuk kesedaran bersama,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment