Pemuda ini bakaI daki Gunung Everest, mahu jadi 0KU pertama negara kibar Jalur Gemilang di puncak

MATA pemuda ini cukup f0kus kepada jurubahasa 1syarat yang duduk di hadapannya ketika mendengar ucapan penuh inspirasi daripada K0mander 69 Kmando SAC Abdul Razak Mohd Yusoff pada sidang media memperkenalkan 10 peserta pasukan Malaysia Everest 2022 (ME2022) di Putrajaya, Sabtu lalu.

Meskipun mempunyai masal4h pek4k dan b1su sejak lahir, namun jelas terpancar semangat ju4ng yang tinggi di wajah Muhammad Hawari Hashim ketika namanya dipanggil ke pentas utama mis1 pendakian ke Everest pada Mac ini.

T1dak lekang senyuman di wajahnya bagi menzahirkan rasa bangga dan semangat untuk melakukan pendakian tersebut apatah lagi jika berjaya, Muhammad Hawari, 32, bakal menjadi 0rang Kelainan Upaya (0KU) pertama negara menawan puncak tertinggi dunia tersebut.

file7joso78b81t6m69j2hs

Muhammad Hawari (dua dari kiri) bersama sembilan peserta pasukan Malaysia Everest 2022 (ME2022).

“Saya mahu membuktikan gol0ngan 0KU juga boleh dan mampu menawan puncak gunung tertinggi dunia itu,” katanya kepada mStar.

M1si yang bakal bermula 26 Mac hingga 11 Jun depan turut melibatkan angg0ta berunif0rm dari Angkatan Pertahanan Awam (APM) dan pasukan 69 K0mando (VAT 69) P0lis Diraja Malaysia (PDRM) pelbagai kaum iaitu Ahmad Murshid Makhtar, 35; Jack Oh Heng, 37; Pengarah APM Kedah Leftenan Kolonel (PA) Awang Askandar Ampuan Yaacub, 54; serta tiga wakil daripda VAT 69 iaitu Kanang Anak Usin, 42; Pragash Murusgesu, 32 dan Mohammad Hanif Che Ahmad, 28.

Eksped1si itu turut disertai dua peserta wanita iaitu Ayu Wanirah Naharuddin, 29 dan bek4s pesilat negara Rina J0rdana Adnan, 42.

Pendakian itu pula diketuai Pres1den Kelab Eksplorasi Altitud, Azim Afif Ishak, 33.

Based Camp ABC

Menjejakkan kaki di Annapurna Base Camp (ABC) pada September 2019.

Persiapan sejak dua tahun lalu, latihan di Annapurna Base Camp

Bercakap mengenai persediaannya menawan puncak tertinggi dengan ketinggian 8,848 meter dari paras laut itu, Muhammad Hawari memberitahu sudah melakukan persiapan sejak dua tahun lalu bagi memantapkan staminanya.

Kata kak1tangan Muzium Pulau Pinang itu, ini termasuklah dengan mendaki beberapa gunung di dalam negara sebagai mempersiapkan fizikal dan ment4lnya.

Selain itu, Muhammad Hawari memberitahu pada September 2019 juga dia bersama pasukannya sempat membuat latihan dan menjejakkan kaki di Annapurna Base Camp (ABC) yang berketinggian 4,130 meter dari aras laut.

“Sebenarnya perancangan untuk menjejakkan kaki di puncak Everest sudah dibuat sejak dua tahun lalu namun disebabkan p4ndem1k yang melanda seluruh dunia, kita terpaksa membat4lkan hasrat tersebut.

Hawari 2

Anak kelah1ran Pulau Pinang ini sudah melibatkan diri dalam sukan lasak itu sejak berusia 15 tahun.

“Pun begitu, di sebalik halangan p4ndem1k, saya sendiri tetap melakukan pelbagai latihan persediaan sementara menanti sempadan dibuka semula dan Alhamdulillah impian itu hampir terlaksana,” ujar bapa kepada dua cahaya mata ini.

Paling penting kata anak jati Pulau Pinang ini, dia mahu mengibarkan Jalur Gemilang di puncak Everest sebagai tanda rasa bangga terhadap negaranya yang tercinta nanti.

Berbaki kurang sebulan sebelum berangkat ke Nepal, Muhammad Hawari kini giat melakukan latihan ketahanan termasuk berlari, j0ging, mem4njat bukit dan sebagainya.

“Sebelum mendaki gunung Everest, perjalanan ke Everest Base Camp juga adalah satu bentuk latihan selain kami akan menyesuaikan diri di L0buche Peak dengan ketinggian 6,119 meter sebelum mendaki ke puncak Everest.

file6zenw0fxzp51hoqrj85k

Hari bahagia… Muhammad Hawari dan isteri, Safiyyah Tang Xie Li ketika majlis perkahwinan mereka pada 2018.

Cuaca sejuk cabaran paling get1r

Bagaimanapun, Muhammad Hawari tidak men0lak cuaca sejuk akan menjadi cabaran terbesar ketika pendakian namun tetap 0ptimis dapat melakukannya demi negara.

Mengimbau penglibatannya dalam sukan pendakian, Muhammad Hawari memberitahu dia mula ser1us dalam aktiviti lasak itu sejak usianya 15 tahun.

Katanya, Bukit Tanjung Bungah, Pulau Pinang adalah destinasi pertama pendakiannya dan sejak itu dia t1dak pernah men0leh ke belakang.

Baginya, saat berada di puncak sesebuah gunung cukup memberinya satu kepuasan yang lu4r biasa dan segala pen4t lelah ketika mendaki hilang begitu sahaja.

Hawari

Pelbagai gunung dan bukit sudah dit4wan pemuda berusia 32 tahun ini.

Antara gunung yang pernah ditawan Muhammad Hawari termasuklah, Poon Hill, Nepal; Gunung Rinjani, Ind0nesia; Gunung Tebing Keraton, Indonesia; Gunung Kinabalu & Multipeak Sabah; Gunung Irau, Gunung Tok Nenek, Gunung Rajah, Gunung Baha dan banyak lagi.

Ada cara tersendiri berk0munikasi dengan pasukan

Sebagai seorang 0KU pendengaran, Muhammad Hawari meng4kui tidak dapat berk0munikasi adalah jurang terbesar ketika pendakian namun dia t1dak pernah menjadikan perkara itu sebagai alasan untuk menawan puncak.

Jelasnya, dia sentiasa mencari cara untuk memastikan dapat berk0munikasi dengan baik bersama pasukannya termasuk mengajar mereka beberapa bahasa 1syarat yang mudah.

“Sebagai c0ntoh semasa di Annapurna Base Camp, saya t1dak dengar ada keldai mahu turun, jadi ketua ekspedisi, Azim membal1ng batu kecil ke arah saya sebagai bahasa 1syarat.

Latihan Di Kinabalu

Latihan di Gunung Kinabalu, Sabah.

“Saya juga ada mengajar bahasa 1syarat ringkas kepada pasukan selain menggunakan lampu laser ketika pendakian dan isyarat tali yang disambung pada saya dan sherpa,” jelasnya.

Ditanya mengenai pemilihannya sebagai sal4h seorang peserta ME2022, Muhammad Hawari berkata dia tidak melihat ia sebagai kejayaan per1badi sebaliknya mewakili semua 0KU di Malaysia.

“Saya rasa kejayaan ini bukan milik saya seorang tetapi kejayaan bersama semua 0KU di Malaysia,” katanya.

Tiga tahun tertangguh!

Dalam perkembangan sama, ketua ekspedisi, Azim yang pernah menawan Everest pada 2016 melalui Tibet berkata, pihaknya nekad meneruskan misi menawan puncak tertinggi itu selepas hampir tiga tahun tertangguh akibat c0vld-19.

file7josoe2hbz4131ieo2hr

Azim akan mengetuai eksped1si ke puncak Everest yang akan bermula 26 Mac hingga 11 Jun depan.

Azim berkata, mis1 yang bermula di Nepal itu dijangka mengambil masa kira-kira 63 hari termasuk sebahagiannya dilakukan ketika bulan Ramadan yang j4tuh pada awal April depan.

“M1si kali ini adalah tentang kerjasama yang membawa semangat muh1bah dan perpaduan seiring aspirasi Keluarga Malaysia!

“Jika berjaya, bermakna Malaysia akan mempunyai keseluruhan 29 pendaki yang sampai ke puncak Everest,” ujarnya.

Sebelum ini, Azim pernah dua kali gag4l sampai ke puncak Everest melalui Nepal pada 2014 dan 2015 disebabkan runtvhan salji dan gemp4 bumi ketika pasukan sedang bersiap sedia untuk melakukan pendakian.

Sumber : mStar

Leave a Comment