Ibu sarat hamiI puIang meI0p0ng! Gigih masak, kemudian bawa 3 anak C0D t0m yam tapi peIanggan ‘ghaib’

SIAPA sangka dug4an menimpa seorang pen1aga makanan apabila tempahan ju4lannya dibat4lkan pelanggan pada saat akhir.

Kesed1han itu diluahkan menerusi vide0 yang memaparkan luahan wanita ini yang sedang memandu kereta sambil memelvk anak berusia sembilan bulan bersama makanan yang ditempah pel4nggan.

Menurut Asma Amir, 24, dia berasa sed1h apabila pembat4lan dibuat setelah makanan yang ditempah siap sekali gus terp4ksa menanggung kerug1an sebanyak RM250 ketika itu.

“Saya ju4l makanan ni masak di rumah je. Saya belum mampu buka kedai makan sendiri. Saya siapkan tempahan sendiri, bermula sediakan bahan sampai siap masak tak minta b4ntuan siapa-siapa pun. Kemudian saya bungkus dan hantar ke alamat cust0mer.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Masa hari kejadian dalam vide0 tu, saya tengah C0D (C4sh 0n Delivery) dekat seorang cust0mer ni. Dia 0rder lebih 20 bekas T0m Yam Kung daripada saya. Saya pun bila dah siapkan 0rder tu, saya drive kereta sendiri hantar dengan bawa anak-anak ikut sekali.

“Bila sampai dekat l0kasi cust0mer tu bagi, dia dah tak resp0n. Saya call banyak kali juga. Saya WhatsApp pun dia tak bal4s. Saya tunggu lebih setengah jam di lu4r rumah dia sebelum saya putvs asa dan balik rumah,” jelasnya yang mesra disapa Asma.

Menurut wanita yang menetap di Merchang, Marang, Terengganu, ini bukanlah kali pertama dia menghadapi pengalaman pah1t seperti ini semasa menjalankan pern1agaan makanan.

Wanita ini merupakan ibu kepada tiga orang cahaya mat4 yang masih kecil.

Jelas ibu kepada tiga cahaya mata ini lagi, dia terp4ksa memberikan makanan tersebut secara percuma kepada jiran dan kenalannya.

“Sebenarnya kalau 0rder banyak macam ni saya nak ambil dep0sit dulu tapi ada sesetengah cust0mer memang cakap nak bay4r penuh masa C0D jadi saya percaya saja. Tak sangka bila buat macam ni, saya pula yang kena balik.

“Saya nak ke bandar hantar tempahan agak jauh, sebab tak b0leh tinggalkan anak-anak di rumah. Nak minta tol0ng suami jaga, dia kerja di bengkel. Jadi, nak tak nak, saya kena bawa semua anak.

Saya post video tu sebab sedih bila kena macam tu. Saya cuma nak luahkan saja dan beri peringatan kepada semua orang.

ASMA

“Sus4h juga nak bahagi masa uruskan rumah tangga sambil buat b1snes makanan. Bila cust0mer buat macam ni, terk1lan betul saya rasa. Tapi bila cust0mer cancel tu, saya 0ffer dekat orang lain mana tahu ada yang nak bel1.

“Tapi selalunya kalau jadi macam ni, saya bagi dekat 0rang lain makan. Lagipun makanan macam ni tak boleh simpan nanti bas1. Saya anggap saja semua tu rezeki orang lain,” ujarnya.

Jelas Asma lagi, dia kini sedang sarat meng4ndung tujuh bulan jadi pergerakannya juga terhad terutama melakukan kerja-kerja berat.

Tambah wanita berdar4h k4cukan Tha1land ini, menu terbaharu yang ditawarkan kepada pel4nggannya adalah tom yam kung yang sememangnya p0pular sebagai makanan yang berasal dari jiran itu.

“Dulu saya kerja kedai makan dengan mak di Ajil. Lebih kurang 11 tahun juga saya dalam bidang masakan. Lepas dua tahun kahwin, saya meng4ndung anak pertama. Bila dah tak larat nak pergi kerja saya jadi suri rumah saja.

Asma bern1aga walaupun sibuk menguruskan rumah tangga demi meringankan beb4n suami.

“Saya mula bern1aga dari rumah sejak 2016. Saya ju4l mi celup lepas habis p4ntang anak pertama yang sekarang ni dah berumur enam tahun. Sekarang saya ada ju4l macam-macam makanan Thai termasuk menu ready made.

“Alhamdulillah ringan juga beb4n keluarga sejak bern1aga di rumah ni. Sedikit sebanyak boleh juga b4ntu suami saya cari rezeki.

“Sampai sekarang saya cuma buat ju4lan 0nline dan ambil tempahan makanan saja. Sekarang pun sak1t badan sejak dah sarat tujuh bulan ni. Saya f0kus hantar makanan dekat kawasan saya mampu pergi saja,” jelasnya lagi.

Berikutan vide0 yang tul4r di TikT0k, Asma tidak menyangka ramai juga suri rumah sepertinya mengalami pengalaman yang sama.

Resepi baharu yang direka 0leh Asma dalam pern1agaan makanannya.

“Saya p0st vide0 tu sebab sed1h bila kena macam tu. Saya cuma nak luahkan saja dan beri peringatan kepada semua orang.

“Banyak k0men bagi kata semangat dekat saya. Terharu juga sampai ada yang luar daripada Terengganu pun tanya di mana saya ju4l dia nak datang bel1,” ujar Asma.

Sumber : mStar

Leave a Comment