Guru muzik guna rek0der pikat hati murid ke sek0lah, ‘single’ Iman Tr0ye paling diminati… rupa-rupanya dah menang banyak pertandingan

SIAPA s4ngka suasana pembelajaran di sek0lah juga b0leh jadi menyer0nokkan bermula dari tiupan rek0der.

Se0rang guru di Negeri Sembilan mencipta kreativiti menggubah n0t muzik, menggunakan alat muzik itu bagi menaikkan semangat murid-murid datang ke sekolah.

Dari lagu-lagu k0mersial dan malar segar hingga ke lagu yang kini trend1ng, kaedah itu ternyata ‘menghidupkan’ kelas muzik di Sek0lah Kebangsaan (SK) Senawang dekat Seremban.

Bercakap kepada mStar, guru berkenaan, Kamarul Shahril Kamarudin berkata, dia mengajar Pendidikan Muzik di SK Senawang, sejak 17 tahun lalu.

Bukan sekadar rek0der, guru berusia 38 tahun itu juga berkeb0lehan bermain alat muzik lain seperti keyb0ard, pian0, gitar, angklung, caklemp0ng dan dram.

“Orang selalu tanya apa faedah main rek0der di sekolah? Jadi, saya nak buka mata mereka bahawa rek0der ni boleh bermain macam-macam lagu, bukan setakat do re mi.

“Dengan rek0der, saya mahu menarik minat murid-murid untuk datang ke sek0lah. Selain h4rganya murah, ia juga pendidikan untuk semua,” katanya ketika dihubungi.

cikgu rekoder 6

Kumpulan yang menyertai pertandingan rek0der 2019.

Lebih dikenali sebagai Cikgu Kamarul, dia yang mengajar murid-murid tahun tiga hingga tahun enam mahu alat muzik itu digunakan bagi mengisi masa lapang.

“Hari-hari murid bawa rekoder. Sementara tunggu bas sek0lah datang jemput atau waktu rehat, mereka boleh bermain rekoder.

“Saya mahu membudayakan rek0der, bukan semata-mata untuk mengajar mengikut silibus di sekolah, tetapi juga mengasah bakat mereka,” ujarnya yang berasal dari Seremban.

cikgu rekoder 3

Pertandingan rek0der secara dalam talian pada 2021.

Kelas Pendidikan Muzik selama 30 minit sekali seminggu digunakan Cikgu Kamarul sebaik-baiknya, dengan 20 minit mengikut silibus dan baki 10 minit untuk di lu4r silibus.

“Saya bagi not-not muzik lagu yang menjadi pilihan kepada murid-murid dengan merujuk vide0 Y0uTube.

Hasrat saya mahu mengharumkan nama sekolah dan membentuk murid-murid menjadi seorang yang disegani dan berjaya.

KAMARUL SHAHRIL KAMARUDIN

“Ia dijadikan sebagai h0mework untuk mereka berlat1h sendiri menggunakan rekoder di rumah sebelum melakukannya bersama-sama di kelas pada minggu berikutnya.

“Lagu kegemaran saya adalah Malam Semakin D1ngin nyanyian asal kumpulan Spin yang kini dip0pularkan secara duet 0leh Tajul dan Afieq Syazwan. Lagu paling menjadi diminati murid-murid pula adalah Teman yang dinyanyikan 0leh Iman Tr0ye,” tambahnya.

cikgu rekoder 8

J0han band 2016.

Selain melatih bermain rek0der, bapa kepada empat cahaya mata itu juga mengasah bakat murid-murid menerusi pelbagai alat muzik untuk menyertai pertandingan muzik.

Band SK Senawang di bawah bimbingan Cikgu Kamarul menjadi j0han di Negeri Sembilan bagi pertandingan rekoder selama dua tahun berturut-turut pada 2018 dan 2019.

cikgu rekoder 5

J0han band 2020.

SK Senawang juga meraih tempat ketiga bagi Pertandingan Rekoder Kebangsaan pada 2018 dan johan rekoder dua (atas talian) peringkat Negeri Sembilan pada 2021.

Turut mencatat kejayaan apabila sek0lah tersebut menjadi johan komb0 band sekolah rendah peringkat Negeri Sembilan pada 2016, 2018, 2019 dan 2020.

cikgu rekoder 7

Cikgu Kamarul mahu mengharumkan nama SK Senawang dengan mengasah bakat murid-murid dalam bidang muzik.

Berdasarkan pencapaian itu, Cikgu Kamarul mahu menggalakkan mereka yang berminat dalam bidang muzik untuk ke sekolah seni selepas tam4t persekolahan di sekolah rendah.

“Penyertaan mereka secara aktif dalam k0kurikulum dalam aktiviti muzik juga menjadi b0nus untuk kemasukan ke sek0lah berasrama penuh (SBP) selain pencapaian akademik.

“Hasrat saya mahu mengharumkan nama sek0lah dan membentuk murid-murid menjadi se0rang yang disegani dan berjaya,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment