Anak mer4ung sengkenit tumpang dua teIinga, ibu terkejvt vide0 raih hampir 18 jut4 views – “Saya agak dapat dari kucing”

BENGK4K dan kemerahan.

Itulah yang berlaku pada telinga se0rang kanak-kan4k berusia lima tahun yang menjadi tempat tinggal sementara dua ek0r sengkenit.

Melihat kanak-kan4k perempuan ini mer4ung kesak1tan menerusi vide0 yang dik0ngsi ibunya, rata-rata netizen menyatakan s1mpati dan turut b1mbang dengan apa yang berlaku.

Bercakap kepada mStar, ibu kanak-kanak mal4ng itu, Zuraina Mohd Zukri, 42, berkata, anaknya, Siti Hajar Husna Abdul Rashid yang dipanggil Una, meng4du sak1t pada bahagian telinga pada waktu malam Sabtu lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kalau teng0k saiz sengkenit tu dah besar sama dengan butir nasi. Maksudnya dah lama haiwan tu tumpang telinga dia.

“Malam tu dia meng4du dekat saya sak1t telinga. Saya pun cuba tengok dekat celahan tel1nga sebab nampak macam bengk4k dan mer4h.

“Rupanya bila saya check, dua-dua bel4h telinga dia ada benda warna hitam melekat. Saya dah r1sau sebab sengken1t tu ada di celah-celah… agak sus4h nak c4but keluar,” jelas wanita yang mesra disapa Kak Na ini.

Dua ek0r sengkenit ini mengg1g1t kedua-dua belah tel1nga kanak-kank ini.

Menetap di Setiu, Terengganu, ibu kepada lima cahaya mata ini kemudiannya menyapu sejenis minyak berasaskan daun bidara dengan harapan sengkenit itu mudah dikeluarkan.

“Saya pun terkejvt masa teng0k sebab kutu tu dah besar, siap per1ksa dalam telinga juga sebab t4kut ada, sebab ni bukan pertama kali dia kena. Sebelum ni dah kena g1git macam ni, tapi Alhamdullilah dalam tel1nga tak ada.

“Saya sapu minyak tu dalam 20 minit sebelum cuba keluarkannya. Kalau terus tar1k macam tu je nanti kes1an dekat anak sak1t,” katanya.

Wanita ini juga mengesy4ki anaknya dihinggapi sengkenit gara-gara bermain dengan kucing peliharaan jiran mereka.

Biasanya orang lain akan dem4m kalau telinga k1ri kanan dah kena sengkenit.

ZURAINA

Bercerita lanjut tentang cara ha1wan halus itu dikeluarkan, Kak Na berkata saiz sengkenit itu yang agak besar seperti sebutir nasi memb0lehkan dia melihat seterusnya memicit kutu tersebut menggunakan penyep1t sehingga m4ti.

Jelasnya, anaknya tidak menang1s ketika sengkenit pertama pada telinga k1ri dikeluarkan, tetapi mer4ung kesak1tan apabila haiwan kedua pada tel1nga kanan cuba dibunvh.

Der1ta menahan rasa gat4l yang teramat terp4ksa ditanggung 0leh kanak-kanak yang mer4ung ketika cuba untuk membunvhnya membuatkan hat1 se0rang ibu menjadi luluh melihat keadaan ini.

“Anak memang suka sangat main kucing jadi saya agak dia dapat dari kucing jiran.

“Saya juga agak sengkenit dah ada di tel1nganya selama dua hingga tiga hari. Awal-awal tak akan rasa sak1t dan tak perasan sebab saiznya memang sangat kecil, tapi bila dah besar baru akan rasa sak1t tu,” katanya.

Husna tidak mengalami dem4m setelah dig1g1t sengkenit.

Menurut wanita yang bern1aga secara 0nline itu, ini merupakan kali ketiga anaknya berdepan pengalaman pah1t dig1g1t sengkenit.

Bagi kanak-kan4k yang tinggal di kampung, terkena gig1tan sengkenit adalah perkara biasa kerana kawasan ini memenuhi tiga fakt0r utama untuk sengkenit memb1ak seperti lembab, suhu sederhana dan banyak b1natang (perumah) untuk ditumpangi bagi tujuan mengh1sap dar4h.

Kak Na juga terkejvt apabila vide0 yang dik0ngsinya meraih lebih 8.5 jut4 tont0nan dalam masa tidak sampai satu hari dimuat naik di TikT0k selain turut menerima k0men netizen yang rata-ratanya bers1mpati dengan nasib anaknya.

Malah, rakaman tersebut juga menunjukkan anaknya sudah ser1k untuk bermain dengan kucing selepas ini.

“Saya dah pesan banyak kali jangan main kucing tapi dia nak juga main. Anak saya ni memang suka kucing.

Zuraina menyedari bahawa anaknya dig1git sengkenit setelah anaknya meng4du tentang telinganya yang sak1t.

“Ramai yang bagi tip dekat ruangan k0men. Saya tak sempat nak baca semua. Tapi Alhamdulillah anak saya OK je.

“Biasanya 0rang lain akan dem4m kalau telinga kiri kanan dah kena sengkenit. Nasib baik anak saya tak dem4m pun,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment