Dalam geIap waze bawa peIukis inai ke jaIan kebun kelapa sawit, tindakan berpat4h balik bawa pad4h… banyak mat4 perhati dari celah p0k0k!

KEBIASAANNYA setiap kali mendapat temp4han untuk melukis inai pengant1n, Naziera Afandi pasti akan meminta suami menemaninya terutama jika temu janji pada sebelah malam.

Bukan apa, selain faktor kesel4matan, Naziera lebih selesa ditemani suaminya apatah lagi sekiranya lokasi rumah pengant1n jauh dari kediamannya.

Hari itu, Naziera mendapat tempahan melukis inai untuk majlis ber1nai di sebuah kampung di Perak.

Sesudah s0lat Maghrib, Naziera dan suami berangkat ke rumah pengantin berpandukan l0kasi yang diberikan tanpa mengetahui ia bakal menjadi perjalanan men4kutkan.

20161130_205933

Jalan dalam kebun kelapa sawit gelap dan menyer4mkan.

“Pada awalnya, okay sahaja sampailah kami masuk ke sebuah simpang di hujung jalan. Simpang tersebut terletak betul-betul di dalam sebuah kebun kelapa sawit.

“Fikir saya, waze bawa ikut jalan p1ntas, apatah lagi jalan masuk ke kebun kelapa sawit itu jalan tar, jadi suami pun ikut sahaja laluan itu.

“Tapi jalan memang sunyi dan langsung tiada sebuah kenderaan pun yang lalu, hanya kami sahaja. Kiri dan kanan jalan pun gelap sebab tiada lampu,” katanya.

Jalan tar dan berpasir dalam kebun kelapa sawit

Naziera berkata, selepas 10 minit meredah jalan tersebut, mereka mula berasa tidak sedap hat1 dan memandang sesama sendiri.

Tetapi suaminya tetap meneruskan pemanduan memandangkan ikut pengiraan Waze, rumah pengantin sudah ti1dak jauh dari situ.

Pas4ngan suami-isteri itu bertambah cem4s apabila mereka tiba di penghujung jalan yang mana jalan tar sudah menjadi jalan berpasir.

1040431

Naziera dan suami terkedv apabila melihat kel1bat m4khluk ketika merentasi kebun kelapa sawit.

“Dalam keadaan gelap itu, kami hanya nampak jalan pasir dan pokok kelapa sawit. Lampu kereta saja yang menyuluh samar-samar.

“Saya minta suami berpat4h balik dan dia minta saya telefon pengantin untuk memaklumkan kami akan terlew4t dan minta wakil mengambil kami di simpang jalan rumahnya.

“Ketika suami hendak berpat4h balik, waze tiba-tiba berbunyi dan meminta kami jalan terus dan memaklumkan dalam 200 meter kami akan sampai ke destinasi,” imbaunya.

Memandangkan berasa tidak sedap hat1, suami Naziera mengambil keputusan berpat4h balik kerana tidak yakin dengan jalan berpasir itu apatah lagi keadaan sangat gelap.

Bagai diperhat1kan ‘ramai’ orang dalam kebun

Ketika berpat4h balik, Naziera memberitahu mat4 mereka tiba-tiba terpandang seperti ada sekumpulan orang yang sedang meng1ntai mereka dari sisi kenderaan.

Alhamdulilah, kami sampai juga ke rumah pengantin pada jam 9.30 malam. Kami cerita dekat keluarga pengantin tentang apa yang berlaku.

NAZIERA AFANDI

TUKANG INAI PENGANTIN

“Bukan se0rang dua, tapi ramai. Memang tak nampak jelas, tapi saya b0leh nampak mata mereka di sebalik celah-celah pokok. Suami saya pun terkejvt dan menjer1t.

“Apabila lampu kereta disuluh, tiba-tiba m4khluk itu hilang begitu sahaja. Tetapi dalam kesamaran, memang jelas benda itu berdiri di tepi semak sambil memandang kami. T4kutnya hanya Allah yang maha mengetahui,” ceritanya.

Selepas berpat4h balik, suaminya memecut kenderaan sebelum ada sebuah motosikal tiba-tiba menghampiri mereka dan memot0ng kenderaan mereka.

Naziera berkata, dia berasa pel1k dengan kehadiran lelaki tua yang menunggang motosikal itu sedangkan tiada rumah atau simpang kecil di sepanjang laluan itu.

“Kami tidak pedul1 dengan pakcik itu, terus pecut sehingga berjumpa kembali jalan besar dan menuju ke arah simpang rumah pengantin.

553 (1)

Pasangan ini berp4tah balik selepas berasa tidak sedap hat1.

“Alhamdulilah, kami sampai juga ke rumah pengantin pada jam 9.30 malam. Kami cerita dekat keluarga pengantin dan tunjuk l0kasi Waze.

“Rupa-rupanya, jalan itu memang betul b0leh sampai ke rumah pengantin tetapi perlu melalui sebuah jambatan menyeberangi sungai di dalam kebun kelapa sawit itu,” jelasnya.

Bagaimanapun cerita keluarga pengantin, jambatan itu rob0h akibat banjir baru-baru ini dan jalan itu tidak lagi digunakan orang ramai.

Naziera terkedv mendengarkan penjelasan itu dan terfikir sekiranya mereka tetap melalui jalan dalam kebun kelapa sawit itu, mungkin kenderaan mereka sudah terj4tuh di dalam sungai.

“Saya pelvk lengan suami dan rasa hendak menang1s mengenangkan kejadian itu, dan Alhamdulillah Allah mas1h panj4ngkan umur kami berdua,” ujarnya.

Sumber : mSTar

Leave a Comment