KenaIi Graham… manusia mut4n yang mampu hidup seIepas kemaIangan kereta

BERWAJAH h0d0h, Graham merupakan gambaran manusia yang b0leh tersel4mat daripada kemal4ngan kereta yang dipandu pada kelajuan tinggi.

Dihasilkan daripada silikon dan rambut manus1a, tubuh tanpa leher bersama mat4 dan hidung yang cengkung itu diciptakan oleh sekumpulan d0ktor termasuk artis serta pakar kemal4ngan kereta.

Ia juga mempunyai ‘z0n remuk’ pada tengk0raknya di samping beg udara di antara setiap rusuk bagi mempamerkan rupa yang diperlukan manusia untuk bertahan ketika pelangg4ran berlaku.

Dicipta bagi men0njolkan sisi ker4puhan tubuh manusia, Graham mungkin tidak memenangi sebarang pertandingan kecantikan, tetapi dia bebas daripada kemal4ngan.

Walaupun berpenampilan men4kutkan, dia bukanlah seorang cyb0rg atau mut4n daripada f1lem cereka sci-fi, sebaliknya adalah arca c1ptaan manusia.

Suruhanjaya Kemal4ngan Pengangkutan Australia (TAC) menugaskan artis yang berpangkalan di Melbourne, Patricia Piccinini untuk menc1pta Graham, dengan kerjasama pakar bed4h tr4uma H0spital Melbourne, Christian Kenfield.

Graham digambarkan dengan tengkorak yang cengkung dan tidak mempunyai leher.

Graham digambarkan dengan tengk0rak yang cengkung dan t1dak mempunyai leher.

Ia direka bentuk bagi mewakili rupa yang diperlukan tubvh manusia untuk hidup melalui kemal4ngan berimpak tinggi tanpa sebarang tekn0logi kesel4matan kenderaan.

Pegawai TAC berharap Graham akan memb4ntu orang ramai memahami kepentingan mereka bentuk jalan raya yang lebih sel4mat.

“Kereta telah berkembang jauh lebih pantas daripada manusia dan Graham memb4ntu kami memahami mengapa kami perlu menambah baik setiap aspek s1stem jalan raya demi melindungi diri daripada kes1lapan kami sendiri,” kata ketua eksekutif TAC Joe Calafiore dalam satu kenyataan.

Graham mempunyai kaki yang boleh dibengkokkan dari semua arah supaya mudah untuk keluar.

Graham mempunyai kaki yang b0leh dibengk0kkan dari semua arah supaya mudah untuk keluar.

“Ini adalah karya seni dan ia perlu dihubungkan menerusi em0si orang awam supaya tujuan penghasilannya berjaya disebar,” kata Piccinini sambil menambah ideanya adalah untuk mer4ngsang perbualan dan soalan daripada memberitahu orang apa yang perlu difikirkan atau dirasai.

Piccinini yang berpangkalan di Melbourne membinanya terutamanya daripada silik0n dan rambut manusia.

Idea itu dihidupkan oleh Piccinini dalam temp0h enam bulan dengan k0s $200,000 Australia (RM602, 700).

“Tubuh manusia hanya b0leh menahan jumlah daya tertentu dalam kemal4ngan kereta. Malah, daya hent4man hanya 30km/j sudah cukup untuk membawa m4ut – seperti mel4nggar pejalan kaki atau berl4nggar sebelah sisi dengan pokok,” kata TAC dalam satu kenyataan di laman web mereka. – mirror

Sumber : mSTar

Leave a Comment