Pesar4 tentera ini dah tak gar4ng sejak ‘mengasuh’ cucu, siap ajar menantu mandikan b4by – “Dulu dia pernah bak4r baju-baju di ampaian yang tak diangkat”

RAKAMAN se0rang lelaki sudah lanjut usia menguruskan cucu berusia empat bulan menyentuh hat1 banyak p1hak.

Siapa sangka di sebalik sikap menyayang menguruskan cucunya, Han Zafril, rupa-rupanya si datuk itu merupakan pes4ra tentera.

Anaknya, Ili Nur Balqis Mohd Diah, memberitahu, rak4man itu dibuat sewaktu bapanya, Mohd Diah Amir yang selalu ke rumahnya di Bukit Sentosa, Rawang.

K0ngsi kata wanita berusia 22 tahun itu, bapanya yang berumur 64 tahun itu merupakan seorang yang gar4ng suatu ketika dahulu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Abah sebenarnya dah ada lapan orang cucu termasuk anak saya. Tapi semua duduk jauh jadi dia tak dapat nak main dengan cucu macam anak saya yang duduk satu taman ni saja.

“Abah pernah tidur rumah saya dua malam sebab nak tol0ng jaga cucu. Mak pun ada tol0ng tapi dah tak larat sangat. Boleh dikatakan hari-hari abah datang rumah sebab nak mandikan anak saya. Awal-awal dulu suami memang tak berani nak pegang anak kami lagi tapi lama kelamaan dia boleh pegang lepas belajar daripada abah.

“Ada satu kejadian tu buat saya sangat tersentvh. Masa anak saya kena dem4m kuning, abah yang banyak tol0ng. Semua tip dan petua orang bagi abah ikut je siap tol0ng hantar pergi kl1nik lagi untuk check up,” jelasnya yang mesra disapa Balqis.

Wanita ini telah melangsungkan perkahwinan pada 28 Disember 2020.

Menurut anak ke-10 daripada 12 beradik itu, bapanya sebenarnya seorang yang teg4s dan gar4ng sehingga digeruni anak-anak.

Bapa Balqsih merupakan angg0ta Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sejak 1980 dan bersara daripada perkh1dmatan itu pada 2003.

“Masa kecil-kecil dulu, kami adik-beradik sus4h nak bergurau dengan ayah sebab gar4ng. Ayah tegas sangat, terutama sekali bila tengah teng0k berita di televisyen. Semua kena senyap, kalau tak nanti kena mar4h.

Kalau mak saya basuh baju dan sidai, kami tak angkat bila sudah kering semua baju, dia akan campak je ke luar rumah.

ILI NUR BALQIS

“Waktu makan pun sama tak boleh b1sing. Lepas tu kalau makanan kita makan tu t4k habis pun dia tak bagi bangun kena habiskan dulu. Kalau balik l4mbat keluar waktu malam, kena siap-siap sedia untuk tidur dekat luar rumah.

“Ayah memang mementingkan dis1plin. Semua anak-anak dia latih macam tu. Kalau mak saya basuh baju dan sidai, kami tak angkat bila sudah kering semua baju, dia akan camp4k je ke luar rumah. Pernah dulu dia bak4r baju-baju dekat ampaian yang tak berangkat,” ujarnya yang mengimbas kembali zaman kecilnya.

Wanita yang berkahwin dengan ahli pern1agaan dalam bidang Kejuruteraan dan Pemb1naan pada 28 Disember 2020 berkata, bapanya berubah menjadi lebih mesra sejak dikurniakan lapan cucu setakat ini.

Walaupun gar4ng dengan anak-anak, bapanya yang sebelum ini bekerja sebagai pemandu teksi telah mengambil keputusan untuk berhenti pada tahun 2017 kerana mahu menghabiskan masa bersama anak cucunya.

Bapa Balqis berkh1dmat dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sejak 1980 namun kini telah bersara.

“Dalam tegas abah dulu, tapi ada masa-masa juga. Saya pernah dem4m masa kecil dulu, saya memang tak pandai nak tel4n ubat biji. Jadi abah siap h4ncurkan bagi saya minum.

“Tapi sekarang memang dah berubah sejak ada cucu-cucu. Bila cucu-cucu balik bis1ng pun dia tak mar4h langsung. Dia siap mengemas rumah lagi bila tahu cucu-cucu nak balik. Dulu nak kejvtkan dia masa tengah tidur pun t4kut,” tambah Balqis.

Menerusi perkongsian video di Tikt0k, Balqis cuma mahu menyimpan rakaman tersebut sebagai kenangan saja untuk anaknya lihat bila sudah besar.

Namun, video tersebut menjadi tul4r sehingga ramai yang berkongsi cerita mengenai bapa mereka yang gar4ng.

Pakcik ini merupakan pes4ra dan kerja terakhirnya adalah memandu teksi pada 2017.

“Saya share vide0 tu sebab nak simpan je untuk anak saya tengok bila dah besar nanti. Terh4ru bila abah banyak tolong saya masa p4ntang.

“Tak sangka ramai juga yang doakan abah saya dekat k0men supaya sentiasa sihat,” ujarnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment