H1na sangat ke status j4nda? Tiga kali diserbu jab4tan agama k0n0nnya berkh4lwat, ibu tunggaI cekal hadapi ‘jiran pu4ka’

STIGMA masy4rakat tentang j4nda tidak pernah berubah dan kebanyakan mereka yang ‘memegang’ status itu sering kali dih1na atau dipandang rend4h oleh masyarakat.

Seperti yang dialami Mira, dia acap kali berhadapan dengan pengh1naan termasuk dikatakan bersedudukan dengan lelaki bukan muhr1m di rumahnya di Tangga Batu, Melaka yang didiami bersama lima anaknya.

Menerusi video 9 saat yang dimuat naik di akaun media sos1alnya, dia memaklumkan kediaman yang sudah didiami kira-kira 14 tahun itu diserbv Jabatan Agama lslam pada pukul 12.30 tengah malam kerana menerima advan berkaitan kh4lw4t.

Vide0 yang mendapat jumlah tontonan hampir 900,000 itu mengundang pelbagai reaksi netizen dan kebanyakannya menyarankan ibu tungg4l berusia 40 tahun ini mengambil tindakan sam4n m4lu.

“Buka fa1l sam4n m4lu, diaorang boleh dikenakan tindakan menyerbv sesuka hat1 tanpa usul per1ksa atau hanya mendengar adu4n p4lsu.

“Tanpa war4nt tak boleh masuk rumah. Boleh ch4rge mencer0boh.

“Sam4n m4lu dan s4man f1tnah ja.. kurang aj4r buat orang macam tu. Tak tau h0rmat hak orang langsung.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Boleh sam4n balik, dah ada k3s di Mahk4mah Tinggi yang Jabatan Agama lslam salah main serbu premis individu macam ni,” demikian antara k0men netizen.

Tidak kurang juga yang berk0ngsi kisah sama apabila pernah dif1tnah seperti itu.

Bercerita tentang kejadian yang berlaku pertengahan Januari lalu itu kepada mStar, Mira berkata serbvan tersebut adalah kali ketiga dialaminya sekeluarga.

“Kali pertama semasa saya balik kampung, serbvan waktu siang… ia diceritakan sendiri suami (kini bek4s suami) kerana pada masa itu, dia sedang cuci kereta.

Penguatkuasa sedang bersoal jawab dengan anak Mira yang berada dalam rumah tersebut.

Pengu4tku4sa sedang bers0al jawab dengan anak Mira yang berada dalam rumah tersebut.

“Kali kedua ketika saya dengan suami keluar tinggal anak-anak dalam rumah. Anak-anak cerita apabila kami balik.

“Pada masa tu, serbvan pukul 9 pagi. Jika fikir memang tak l0gik,” rint1hnya sed1h dengan apa yang men1mpa.

Menurutnya lagi, dia kecew4 dengan cara p1hak pengu4tkuasa yang mem4njat pagar kerana merasakan mereka boleh mengepvng dan mengetuk pintu belakang yang t1ada pagar.

Katanya, tindakan tersebut menyebabkan dia dan anak-anak mendapat m4lu berikutan van putih besar yang diparkir di hadapan rumahnya menarik perhatian jiran.

Surat kompaun yang dikenakan terhadap Mira susulan adik-beradiknya datang menziarahi pada Syawal PKP lalu

Surat k0mpaun yang dikenakan terhadap Mira susulan adik-beradiknya datang menziarahi pada Syawal PKP lalu.

Bercerita tentang mas4lah yang dialami, wanita berusia 40 tahun ini memaklumkan dia percaya 4duan seumpama itu dilakukan oleh jiran di kawasan rumahnya.

Ini kerana, katanya, sejak mendiami rumah tersebut, memang terdapat jiran yang sering mencetvskan perg4duhan.

“Dalam tempoh 14 tahun tu, jiran suka cari sal4h orang. Kita duduk rumah ni tak pernah usik dia, tegur sal4h dia tapi dia cari kesal4han kita.

“Masa hari raya pertama mus1m PKP (Per1ntah Kawalan Pergerakan).

Masa tu saya tanya kenapa d0rang t4k habis-habis cari pasal dan mereka bal4s ‘aku nak engkau keluar dari kawasan perumahan ini’.

“Kita sudah beberapa bulan tak jumpa ahli keluarga jadi adik-beradik tiba-tiba datang serentak dan jiran ni buat rep0rt p0lis sampai saya kena k0mpaun RM1,000,” ujarnya.

Apabila diajukan sama ada dia pernah bersemuka dengan jiran tersebut, katanya, ia tidak pernah dilakukan berikutan pertengk4ran ser1ng tercetus.

Antara reaksi netizen yang bersimpati kepada Mira

Antara reaksi netizen yang bersimpat1 kepada Mira.

Bercerita lanjut, ibu kepada lima orang anak ini memberitahu, dia hidup tertek4n disebabkan per4ngai jiran yang suka mengg4nggu.

Namun, dia tidak dapat melakukan apa-apa melainkan bersabar dan kini dia t1dak lagi melakukan rutin harian di halaman rumah seperti menyiram pokok.

Sumber : mStar

Leave a Comment