Gadis dah b0leh memandu selepas BF ajar seminggu dari tengah hari sampai maIam… rupa-rupanya 2+1, sempat juga ‘baca’ per4ngai si dia!

BELAJAR memandu sememangnya mencabar dan menguj1 kesabaran, apatah lagi jika mendapat tenaga pengajar yang tegas dan gar4ng.

Se0rang gadis, menerusi vide0 yang tul4r di media sos1al berk0ngsi pengalaman belajar memandu dengan ‘pasangan’nya sendiri.

“Belajar dengan partner,” katanya menerusi keterangan vide0 berdurasi 39 saat itu.

Berk0ngsi pengalaman, gad1s berkenaan, Nur Syazwani Kaderi menjelaskan bahawa ‘pas4ngan’ yang dimaksudkan adalah teman lelakinya yang sama-sama belajar di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Perdana di Shah Alam, Selangor sebelum ini.

Nur Syazwani yang baru menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Maklumat berkata, dia sebenarnya telah memiliki l3sen memandu pada Oktober 2020.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Tapi dah hampir setahun saya t4k drive sejak dapat les3n. Sebabnya saya tak ada kereta sendiri dan rasa t4kut kerana saya pernah terbabit dengan kemal4ngan masa umur 18 tahun.

“Masa tu kawan drive kereta famili dia dan terl4nggar signb0ard besar di jalan. Hent4man agak kuat, habis kemek di bahagian depan. Memang tr4uma,” katanya yang berusia 25 tahun ini kepada mStar.

Lebih mesra disapa Wawa, dia meng4kui perlu kembali membiasakan diri memandu kereta kerana bakal menempuh alam pekerjaan selepas ini.

“Dulu partner (teman lelaki) b0leh jemput saya untuk ke mana-mana sebab rumah sewa kami berdekatan di Shah Alam. Sekarang hubvngan kami jarak jauh, dia nasihatkan saya supaya belajar memandu.

“Memang kena belajar sebab parking sisi agak mencabar… saya kena ‘balas balik’ stereng dan pusing banyak kali,” ujarnya yang berasal dari Bintulu, Sarawak.

belajar memandu 6

Wawa sebelum ini mengalami pengalaman pah1t ketika menaiki kereta.

Menurut Wawa, dia selesa belajar dengan teman lelakinya berusia 27 tahun dari Kota Bharu, Kelantan. yang disifatkan penyabar selain mempunyai tekn1k tersendiri untuk mengajar.

“Selama seminggu kami belajar memandu ulang-alik ke kawasan lapang dekat lot kedai yang baru ber0perasi, jadi tak banyak sangat kereta,” ujarnya sambil menambah sesi tersebut berlangsung dari tengah hari hingga pukul 10 malam setiap hari.

Memang kena belajar sebab parking sisi agak mencabar… saya kena ‘bal4s balik’ stereng dan pusing banyak kali.

NUR SYAZWANI KADERI

Mengimbas kembali pengalaman ‘kelas memandu’ pada 0ktober tahun lalu, anak ketiga daripada lima beradik itu berk0ngsi ins1den yang t1dak dapat dilupakan ketika sesi rehat.

“Setiap kali berhenti rehat, kami makan di rest0ran. Mal4ngnya, rest0ran yang kami pergi pula asyik serve makanan t4k sedap dan kesemua restoran tu saya yang pilih.

“Kuah tomyam pun rasa air paip. Air jus epal rasa susu pekat je, t4k ada rasa buah. Partner cakap saya tak ret1 pilih restoran,” ujarnya secara berselor0h.

belajar memandu 1

Wawa kini kembali memandu.

Wawa yang mengusahakan b1snes wangian secara kecil-kecilan di samping memb4ntu keluarganya bern1aga berkata, dia kini boleh kembali memandu seperti biasa.

“Bagi saya, belajar memandu dengan partner dapat menilai dia macam mana 0rangnya. Sejauh mana kesabaran dia, bagaimana dia menangani setiap situasi.

“Ini terutama bila saya buat tak betul, parking 10 kali pun tak masuk line lagi tapi dia masih b0leh kawal em0si. Masa sus4h ni boleh tunjuk diri dia yang sebenar.

“Sekarang, dia dah bagi sepenuh kepercayaan untuk saya drive sendiri, sambil tu dia men1lai. Dia akan ajar apa yang patut dan t4k patut ketika memandu,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment