“SeIama Ni Buang je” LeIaki Ini Beritahu Perkara Penting Di BeIakang Res1t ATM Yg Ramai Tak Tahu

Setiap kali pergi ke ATM untuk keluarkan du1t, pasti kita akan terus membunag res1t ke dalam tong samp4h bahkan ada juga yang jenis tak nak keluarkan res1t setelah selesai sesi pengeluaran w4ng tersebut.

Namun siapa s4ngka sebenarnya ada satu ‘rahs1a’ yang Maybank letak pada belakang res1t ATM ramai yang tak tahu.

Kalau betul-betul teliti, pasti akan perasan ‘rahs1a’ ini.

Sama seperti yang ditunjukkan dalam video Tikt0k seorang perunding kew4ngan yang dikenali sebagai Irfarhan Husin memberitahu tentang satu maklumat yang tertera di belakang res1t ATM Maybank yang mungkin ramai di antara kita terlepas pandang.

Dapat kita lihat, pada belakang res1t tersebut tertera satu maklumat ringkas untuk permoh0nan pembel1an sah4m Initial Public 0ffering (IPO) atau sah4m terb1tan awam.


Jika ingin tahu lebih lanjut mengenai sah4m atau maklumat kew4ngan, korang boleh tonton video di bawah:

Ketika artikel ini ditulis, vide0 jtersebut telah meraih 33k tanda suka, 302 k0men dan 3197 perk0ngsian di aplikasi TikT0k.

Meninjau di ruangan k0men, rata-rata warga netizen baru menyedari perkara tersebut malah ada juga yang sudah bertahun-tahun menggunakan mes1n ATM namun tidak menyedari akan permohonan pembel1an saham Initial Public Offering (IP0) di belakang res1t tersebut.

Dalam masa yang sama, ramai juga yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang sah4m Initial Public Offering (IPO) atau sah4m terbitan awam tersebut.

Apa itu IP0?

IPO adalah singkatan kepada Initial Public Offering yang mana apabila syar1kat persendirian menju4l sah4m pertama kali milik syar1katnya kepada orang awam, contohnya sebuah syar1kat Sendirian Berhad membuka peluang kepada orang awam untuk memiliki sah4m syar1kat mereka sekaligus memaparkan dan menyenaraikan sah4m mereka di Bursa Saham Malaysia.

Orang awam t1dak boleh memiliki sah4m mana-mana syar1kat melainkan syar1kat itu yang membuka peluang dalam kepada orang awam, iaitu siapa sahaja boleh memiliki pegangan sah4m yang dipanggil IPO.

Kebanyakan pel4bur akan melihat peluang itu apabila sah4m syar1kat tersebut disenaraikan di Bursa Malaysia.

Secara ringkasnya mana-mana syar1kat persendirian boleh membuka peluang kepada orang awam untuk mendapatkan m0dal tambahan dengan lebih cepat dan pada masa yang sama pel4bur juga berpeluang untuk menikm4ti pemilikan syar1kat yang diingini.

Berikut merupakan k0men warga maya:

“Selama ni bu4ng je”

“macam mana nak moh0n saham”

“laaaa dah lama hidup baru aku tahu”

KREDIT: https://www.yoy.my/

Sumber : Limau Asamboi

Leave a Comment