Anak tanya pendapat bapa tentang kawin ‘n0 hantaran’, Iega caI0n suami bertegas nak beri juga sebab cinta

PERKAHWINAN atau pernikahan adalah sangat dituntut dalam lslam dan sudah menjadi f1trah manusia untuk saling berkasih sayang namun terdapat situasi yang menjadikannya terbat4s disebabkan adat berhantaran.

Lebih menyul1tkan apabila adat itu dijadikan penanda aras dan darjat sesebuah keluarga di samping tahap pendidikan seseorang perempuan sehingga ia sering menjadi t0pik h4ngat apabila diperkatakan secara umum.

Mengupas 1su tersebut, pemegang ak4un Twitter yang dikenali sebagai Angeline (@eymahana) berk0ngsi cerita tentang pendapat bapanya.

Bebenang tweetnya itu mendapat pelbagai k0men dan reaksi net1zen, dengan ada yang bersetuju dan sebaliknya.

Salah seorang netizen yang memberi k0men bal4s memberitahu, antara kebaikan hantaran yang dilihat melalui perspektif per1badinya adalah sebagi simpanan isteri.

“Awal perkahwinan saya tak minta pun tapi dia b4ntu du1t d0wn p4yment kereta, dep0sit rumah sewa. Saya bel1 motor c4sh pun dia bantu, dia kata l0an dengan dia saja bay4r bulan-bulan,” katanya.

Bagi seorang lagi netizen, dia merasakan ad4t yang menjadi fakt0r sesetengah individu mahupun keluarga meminta hantaran tinggi.

“Yes betul, tapi mungkin culture kita yang memang meminta hantaran tinggi menyebabkan sesetengah p1hak rasa t1dak adil or menyus4hkan dan etc (sebagainya).

But actually pasal hantaran tu b0leh try bawa bincang dengan perempuan tu dan keluarga dia,” luahnya yang turut bersetuju dengan pendapat bapa Angeline.

Topik no hantaran Angeline mendapat pelbagai reaksi netizen

Angeline menghuraikan t0pik ‘n0 hantaran’.

Menyampaikan pandangan bapanya itu, ujar Angeline, perbincangan bermula apabila dia bertanyakan tentang ‘n0 hantaran’.

“Ayah kata biarlah seorang lelaki tu rasa sus4h payah nak kumpul duit hantaran, macam ayah sus4h payah besarkan anak ayah. Lelaki ni benda yang senang dapat memang dia sus4h hargai, nanti bila dah tak kenan (suka) dia boleh k1ck kau macam bola,” ujarnya.

Menerusi bebenang tweet yang dik0ngsikannya juga, Angeline memaklumkan seseorang wanita itu perlu melihat secara menyeluruh 1su ini.

Jelasnya, jika seorang lelaki benar-benar ingin memiliki wanita, dia akan sanggup melakukan apa saja untuk orang yang dicintai.

Even you tak minta hantaran pun dia akan cari untuk y0u… untuk halalkan dan membina kehidupan bersama.

“Hantaran ni bukanlah RM10,000 atau RM30,000, ia berg4ntung kepada lelaki tersebut nak bagi berapa dan ia mencapai kata sepakat daripada kedua-dua p1hak. Sebab itu adanya pertunangan.

Antara reaksi netizen berhubung topik berkenaann

Antara reaksi netizen berhubung t0pik berkenaann.

“Kalau I pel1k lelaki yang cakap menyus4hkan p1hak lelaki, kalau rasa sus4h cakap ‘pakcik maaf saya tidak dapat tunaikan hantaran yang diminta dan back-off’.

“Satu lagi, ada je parents yang okay kos0ng hantaran, Then why t4k kahwinkan masa awal-awal bercinta?.

“Tunggu empat hingga tujuh tahun c0uple baru nak kahwin? Nak buat d0sa lama-lama?” ujarnya yang turut mempers0alkan tindakan segelintir ibu bapa yang membiarkan anak mereka bercinta dalam tempoh lama.’

Dalam pada itu, Angeline juga menyatakan dia pernah berbincang dengan pasangannya berhubung 1su hantaran.

I also talk to him (pasangan) I kes1an dia kerja siang malam dan dia juga kerja dengan I bila free.

I ment1on this (tiada hantaran) but he insist! He love me, hantaran is on him.

Ada juga hantaran yang diberikan meliputi majlis persandingan

Ada juga hantaran yang diberikan meliputi majl1s persandingan. – Gambar Google

He such a resp0nsible man I even kn0wn. That’s why I cakap, hantaran ni small matters bila that man wants you,” luahnya.

Angeline juga menyifatkan, individu yang ‘bis1ng’ tentang hantaran adalah seorang lelaki pemal4s kerana dia akan memberi ber1bu alasan.

Also if perempuan tak kisah pun tiada hantaran so go ahead, ada yang hantaran ratus ribu bercerrai juga. Siapa kita nak tentukan.

But I seen, read a lot of c4ses and experience from someone I kenal. Tiada hantaran, kahwin pun banyak perempuan keluar du1t… laki s1a-s1akan dia. End-up menyes4l sebab setuju kahwin tanpa hantaran.

“Ada yang boleh terima, ada yang tidak boleh. People are different, we cant st0p people from feel gu1lty,” tegasnya mengakhiri bebenang Tweet.

Sumber : mStar

Leave a Comment