Lima sekeIuarga makan di rest0ran tapi seIamba buat macam rumah sendiri… tinggal tak basuh pinggan je!

BERMULA Januari lalu, Singapura menguatku4sakan per4turan baharu kepada pel4nggan medan selera dan kedai kopi yang mana mereka akan dikenakan k0mpaun jika tidak membersihkan meja yang digunakan sebelum meningg4lkan premis.

Penguatku4saan itu termasuk meningg4lkan tisu terpakai, straw, bekas bungkusan makanan, tin minuman, botol plastik dan s1sa makanan.

Difahamkan, pesal4h kali pertama akan menerima amar4n bertulis manakala pesal4h kali kedua akan didend4 S$300 atau kira-kira RM900 dan individu yang melakukan kesal4han berulang berkemungkinan dihadapkan ke mahk4mah di bawah S33ksyen 17(1) Akt4 Kes1hatan Persekitaran Awam (EPHA).

Melihatkan peraturan itu, semestinya orang awam terp4ksa menurutinya dan amalan membiarkan sahaja meja makan yang telah digunakan serta penuh dengan s1sa makan atau kot0ran perlu diubah secara drastik.

Bagaimanapun, lain pula halnya di Malaysia kerana tab1at membersihkan meja di kedai makan sudah lama diterapkan sebilangan rakyat negara ini.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menerusi vide0 yang tul4r di aplikasi TikT0k, sebuah keluarga didapati membersihkan meja makan sebelum beredar meningg4lkan premis.

Berdasarkan pengamatan di vide0 tersebut, meja besar dengan lapan kerusi itu diduduki lima individu yang mana berkemungkinan seorang ayah serta isteri dan tiga anak mereka atau bapa berkenaan bersama empat anaknya, masing-masing dua perempuan dan lelaki.

Si ayah hanya meningg4lkan meja selepas pinggan serta cawan yang digunakan disusun di penjuru dan meja diberikan ‘sentvhan’ terakhir oleh sama ada isteri dan anaknya atau dua anak perempuannya yang mengelap dan membersihkan meja berkenaan.

Malah kerusi yang digunakan juga disusun rapi semula sebelum mereka berlalu pergi.

Pemilik ak4un @fruitkingofficial2 turut memuat naik kapsyen ‘cust0mer satu dalam 1,000… satu family susun pinggan, lap meja, tolak kerusi’.

“Dah jadi kebiasaan 0rang macam ni sebab bermula dari rumah.”

NETIZEN

Susulan perk0ngsian itu, perilaku keluarga itu mendapat pelbagai reaksi p0sitif daripada netizen apabila video yang disiarkan dit0nton lebih 16,000 pelayar TikT0k.

Ada yang menggambarkan tindakan itu sangat memb4ntu golongan pen1aga kerana sikap pelanggan seperti itu bukan hanya memb4ntu penjual tetapi memudahkan orang lain menggunakan meja berkenaan yang telah ditinggalkan.

Menerusi ruangan k0men, salah seorang netizen menyatakan ‘terasa hilang pen4t kalau dapat cust0mer yang jenis memahami macam ni’.

“Dah jadi kebiasaan orang macam ni sebab bermula dari rumah.”

Netizen memberikan reaksi positif terhadap tindakan tersebut

Netizen memberikan reaksi p0sitif terhadap t1ndakan tersebut.

“Tak kisah pun di mana-mana… kita mudahkan kerja orang, Allah akan mudahkan kerja kita. InsyaAllah.”

“Mesti rumah dia kemas dan bersih kan.”

“Disipl1n datangnya dari rumah.”

Terdapat juga beberapa netizen yang menyatakan tabiat seumpama itu diterapkan dari awal dan pelakunya sudah terbiasa membuatnya.

Ada juga yang meningg4lkan k0men jenaka ‘Mak saya selalu macam ni, jarang makan kedai tapi bila makan kedai buat macam rumah sendiri. Nasib tempat basuh pinggan tu jauh’.

Sumber : mStar

Leave a Comment