Pemuda ini sabar layan ragam kIien! Ada yang l0mpat katil, kaki Iatah… paling tak b0leh lupa rawat pakcik berkerusi r0da sebab s4kit lutut

MEMILIH kerjaya sebagai se0rang ahli fisi0terapi, pemuda ini meng4kui bidang tersebut memberikannya kepuasan maksima.

Melihat senyuman terukir di bibir klien yang mendapatkan raw4tan, pemuda ini engg4n menoleh ke belakang malah semangatnya berk0bar-k0bar setiap hari mahu memberikan kh1dmat buat yang memerlukan.

Menyor0ti video-videonya di laman sos1al, pemuda ini banyak berk0ngsi rakaman ketika dia ‘beraks1’ memulihkan pesak1t yang datang dengan pelbagai jenis mas4lah dan kerenah.

Vide0 ketika dia meraw4t seorang pesak1t wanita ‘kaki latah’ adalah yang paling mendapat perhatian warganet apabila meraih lebih 1.4 jut4 jumlah t0ntonan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Naim Shauqie berkata, dia mula berkecimpung dalam bidang fisi0terapi sejak 2018, di mana kerjayanya bermula sebagai ahli fisi0terapi sukan.

“Pada tahun 2018 saya bersama dengan skuad b0la sepak belia Kedah, kemudian dengan skuad Kelantan kel0laan Yusri Che Lah, dan kemudian dengan FAM sehingga 2021.

“Bila asyik travel ikut skuad b0la sepak, saya nak ubah suasana dan pilih untuk jadi ahli fisi0terapi di pusat raw4tan. Di sini saya lebih kepada ‘b0ne adjustment’.

“Bila didatangi pesak1t yang ada pelbagai mas4lah, satu kepuasan buat saya apabila dapat memb4ntu meringankan beban yang dihadapi,” ujar pemuda berusia 30 tahun ini.

FISIO 2

Naim bermula sebagai ahli fisi0terapi sukan pada 2018.

Berk0ngsi pengalamannya, Naim berkata dia paling tidak dapat lupa pengalaman didatangi seorang warga emas berkerusi r0da yang mempunyai masalah sak1t lutut.

“Ada satu k3s yang agak tervk, pakcik ni datang pakai kerusi r0da. Dia ada masalah sak1t lutut… lutut suk4r nak bengk0k. Dah tujuh tahun katanya.

“Dia kata pada saya, ‘pakcik nak s0lat, nak jalan sikit pun bolehlah’. Saya anggap seperti r4wat bapa sendiri dan cuba buat sedaya mungkin. Tiga jam juga saya r4wat.

“Alhamdulillah dengan izin Allah, dari berkerusi r0da, selepas buat raw4tan, pakcik tu boleh bangun dan berjalan walaupun seperti bertatih. Ia satu achievement buat saya. Tak henti-henti dia ucap terima kasih.

“Dia minta saya teruskan tol0ng orang. Katanya ‘kalau bukan orang macam awak, siapa lagi yang boleh buat’. Alhamdulillah, benda macam ini buat saya bersemangat nak b4ntu orang,” ujarnya yang ber0perasi di Pusat Raw4tan Master Aleyh Yusof di Bangi Getaway.

FISIO 1

Sebahagian tug4s Naim sebagai ahli fisi0terapi sukan.

Dalam pada itu Naim meng4kui tugasnya juga tidak terkecuali berdepan dengan cabaran yang menguj1 fizikal dan em0si.

“Saya pernah handle seorang klien yang mempunyai berat badan 180 kilogram. Sejam lebih jugalah saya cuba raw4tnya. Maj0riti mereka yang 0bes ni sak1t pinggang.

“Ada juga klien yang se0lah-olah t1dak percaya atau yakin dengan kita. Ada juga yang mar4h-mar4h dan tak beri kerjasama, pernah juga klien l0mpat katil. Memang cabaran sebab nak tangani em0si mereka tapi kita cuba bagi yang terbaik.

“Selain daripada itu, semuanya okay. Ada juga ins1den klien kak1 latah seperti video v1ral baru-baru ini. Kita pun jadi terhibur,” katanya sambil menambah, maj0riti klien yang mendapatkan raw4tan adalah disebabkan mengalami mas4lah ‘slip disc’.

Ramai yang ulang sebab mereka berpuas hat1. Ada klien yang sanggup datang dari jauh seperti Sabah, Sarawak, Brunei dan juga Singapura.

NAIM SHAUQIE

Naim yang berkelulusan dalam bidang fisi0terapi dari sebuah universiti swasta berkata, maj0riti kliennya menunjukkan perubahan selepas menjalani raw4tan sesi pertama bersamanya.

“Kita bukan nak kaut untung, cont0hnya seperti tetapkan p4kej beberapa sesi untuk raw4tan. Kebanyakannya tunjukkan perubahan p0sitif hanya selepas sekali sesi saja.

“Tapi ramai yang ulang sebab mereka berpuas hat1. Ada klien yang sanggup datang dari jauh seperti Sabah, Sarawak, Brunei dan juga Singapura. Saya sarankan untuk buat app0intment terlebih dahulu sebab t4kut penuh,” ujarnya lagi.

Banyak berk0ngsi video di aplikasi TikT0k, Naim meng4kui impak dari segi penerimaan warganet begitu tidak disangka-sangka.

FISIO 3

Naim (tengah) bersama dua ahli fisi0terapi di pusat raw4tan MAY.

“Saya baru saja buat ak4un TikT0k. Tak sangka bila upl0ad vide0, jumlah t0ntonannya begitu tinggi. Saya upl0ad untuk k0ngsi pengalaman dan dalam masa yang sama berk0ngsi mengenai raw4tan fisi0terapi.

“Jelas sekali penerimaan dekat TikT0k sangat memb4ntu dari segi pemasaran. V1ral di medium lain tak sehebat di TikT0k. Bila v1ral, WhatsApp talian pusat raw4tan menderu-deru, boleh capai ratusan dalam sehari.

“Mesej yang saya b0leh k0ngsikan kepada orang di luar sana, segeralah dapatkan raw4tan jika badan tak selesa atau mengganggu pergerakan. Jangan biar ia melarat.

“Untuk orang yang tak ada mas4lah pun boleh buat fisi0terapi. Sekali sekala badan juga memerlukan ‘adjustment’. Kalau ada kelapangan bolehlah datang,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment