SaIah faham susu kambing, pas4ngan ikhtiar nak anak terus sambar sekil0… tak buang masa suami siap minum cicah r0ti, mujur tak mengembek!

TERDAPAT sesetengah perkataan yang sama namun membawa pengert1an yang berbeza.

Jika penerangan kur4ng jelas, maka alamatnya kedua-dua p1hak yang sedang berk0munikasi mudah terkel1ru atau pendek kata, tersalah faham.

Sebagaimana yang dialami lelaki ini, dia berk0ngsi kisah lucu bagaimana dia dan se0rang pen1aga tersalah faham gara-gara ‘susv kambing’.

Menurut Mohd Noorazreen Shah Norazman, 35, k1sah lucu tersebut bermula apabila dia dan isteri mahu mencari pen1aga susu kambing segar kerana sedang berikhtiar mendapatkan zur1at.

“Macam-macam cara kami cuba dan minum susv kambing ni kira sal4h satu cara kami amalkan dan usaha. Kami nak kisar susv dengan kurma. Saya p0st dekat status WhatsApp dan Faceb00k nak cari inf0 orang yang ju4l susu kambing.

“Banyak resp0nse yang saya dapat selepas buat p0sting dan saya WhatsApp satu persatu nomb0r pembekal atau pen1aga yang saya dapat.

SUSU 1

Tangk4p layar perbualan antara Noorazreen dengan Abang Zaidi.

“Ada yang balas st0k habis, ada yang balas nak yang berperisa atau 0riginal. Jadi saya anggap mereka faham pertanyaan saya.

“Ada se0rang pen1aga ni namanya Abang Zaidi… dia balas WhatsApp saya dan beritahu ada tinggal sekil0 lagi susu kambing. Saya fikir sekilo tu mungkin dia ju4l macam santan yang dalam plastik yang dah siap timbang tu,” ceritanya senang disapa sebagai Noorazreen.

Menurut Noorazreen, selepas bersetuju untuk urusan ju4l bel1, isterinya, Norsayidah Mohd Basir kemudian pergi mengambil susu kambing itu di rumah pen1aga yang disapa Abang Zaidi di Buloh Kasap dekat Segamat, Johor.

SUSU 2

Tangk4p layar perbualan antara Noorazreen dengan penju4l susu kambing yang lain.

Namun apabila barang bertuk4r tangan, isteri Noorazreen memaklumkan svsu yang diberikan adalah susu kambing serbuk (susu tepung) dan bukannya susu kambing segar.

“Saya kata pada isteri, tak apa lah nanti b0leh bancuh hari-hari bawa bekal pergi kerja. Yang susu segar dari pen1aga lain nanti kita kisar dengan kurma.

“Tapi dalam masa yang sama, saya WhatsApp Abang Zaidi dan tanya ‘susu tepung ke bang? Ingatkan dalam bentuk cecair’. Tapi Abang Zaidi t4k balas.

“Bila isteri sampai, saya minta dia bancuh sambil-sambil bersembang. Siap isteri suapkan r0ti berinti mentega dan kaya dalam susu tu. Maghrib tu Abang Zaidi bal4s WhatsApp. Nak menjer1t tak boleh, mengembek tak boleh. Maka kami suami isteri mengekek gel4k,” ujar juruteknik yang menetap di Pogoh, Segamat ini.

Mana t1daknya, daripada bal4san Abang Zaidi di WhatsApp, rupa-rupanya susu kambing yang dibel1nya adalah susu tepung khas untuk anak kambing.

“Abang Zaidi ingat saya nak bel1 susu kambing (susu untuk kambing). Dia memang ju4l barang-barang ternakan dan susu kambing tapi susu untuk kambing minum.

“Tapi sebab saya t4k beritahu jelas, yang saya nak bel1 susu untuk saya minum, itulah terjadi salah k0munikasi,” ceritanya.

Tambah Noorazreen, selepas hal sebenar terungkai, Abang Zaidi menawarkan untuk membay4r kembali wangnya sebanyak RM22.

“Tapi saya kata tak apa, nanti saya sedekahkan kepada 0rang kampung saya yang ada menternak kambing. Sebab saya dah akad bel1 dengan Abang Zaidi, dah menikm4ti pun rasa susu dicicah r0ti,” katanya berselor0h.

SUSU 3

Noorazreen dan isteri mencari susv kambing sebagai ikhtiar untuk mendapatkan zur1at.

Noorazreen berkata dia sama sekali tidak menyangka perk0ngsian kisah lucu itu di Faceb00k menjadi tular gara-gara mencuit hat1 warganet.

“Selepas v1ral, ada juga yang k0men dan bantu kenalkan pr0duk-pr0duk susu kambing, untuk ikhtiarkan ham1l sebagaimana yang mereka pernah cuba dan ber0leh hasil. Tapi paling lucu bila baca k0men netizen.

“Dalam masa yang sama, saya dan isteri bersyukur kerana ramai yang mendoakan rezeki kami dapat zur1at,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment