SeIepas tawar RM10,000 tak kisah hidup atau mat1, kucing jaIanan hiIang ditemui tapi apa yang berIaku memang tak disangka… bertuah Tekka!

KEH1LANGAN haiwan kesayangan bukanlah satu perkara yang mudah diterima oleh sesiapa pun.

Terdes4k untuk berjumpa semula dengan kucing jantan yang dijaganya sejak hampir dua tahun lalu, pemuda berkenaan, Alex Hooi, 33, sanggup menawarkan ganjaran RM10,000 kepada sesiapa yang menjumpai haiwan kesayangannya, Tekka.

Bercakap kepada mStar, Alex yang menetap di Taman Bukit Aman, Seri Petaling di ibu negara berkata, Tekka h1lang pada 22 Februari dan kali terakhir dilihat di kamera litar tertutup (CC TV), ia terjvn ke rumah jiran kira-kira pukul 6.30 pagi.

Kejadian itu ternyata memberi kesan kepada Alex dan melalui hari-hari keh1langan kucing kesayangannya itu menyebabkan lelaki ini tidak keru4n.

Namun, selepas dua hari menawarkan RM10,000, lelaki ini menarik naf4s lega apabila Tekka telah dijumpai walaupun dengan keadaan lap4r dan let1h oleh seorang individu yang sedang berj0ging pada waktu pagi, 24 Februari 2022.

Sudah tentu ia hasil usaha Alex yang memuat naik p0ster keh1langan Tekka di pelbagai platform sos1al media dan grup WhatsApp untuk meraih perhatian ramai.

Malahan, lelaki yang menemui Tekka juga meng4kui tahu mengenai keh1langan Tekka selepas terbaca di sos1al media dan terpanggil untuk ikhlas memb4ntu, bukannya mahu mendapatkan g4njaran.

Individu yang prihatin itu adalah jiran Alex sendiri dan lebih mengejvtkan apabila pemuda berkenaan engg4n menerima g4njaran yang ditawarkan walaupun dip4ksa menerimanya.

Tekka (kanan) bersama Ochi merupakan kucing jal4nan yang diselam4tkan oleh Alex.

Bercerita lanjut, lelaki yang sudah memiliki empat ekor kucing ini mempunyai al4san tersendiri kenapa dia sanggup membay4r g4njaran setinggi itu demi seekor kucing j4lanan yang dijumpai pada September 2020.

“Tekka adalah kucing kedua yang saya selam4tkan. Mukanya kelihatan lebih kurang sama dengan kucing pertama yang saya selam4tkan (Ochi). Tekka tidak mengambil masa yang lama untuk serasi dengan Ochi yang dianggap sebagai ‘kakak’ dan begitu melindunginya walaupun ia lebih besar daripada Ochi dan kini menjadi kucing yang paling besar dalam peliharaan saya.

“Dulu Tekka hidup sendirian di jal4nan tapi ia sangat penyayang dan suka bermain,” katanya.

Mengimbas detik ‘perkenalannya’ dengan kucing berwarna hitam dan putih itu, Tekka pertama kali ditemui oleh ibunya berdekatan taman perumahan yang didiaminya.

“Pada suatu hari, semasa ibu saya berj0ging, Tekka cuba dekati orang awam lain untuk mendapatkan perhatian, tetapi orang tu menend4ngnya. Saya sangat sed1h dan kecew4 bila dengar cerita ibu selepas dia balik bersenam dan memberitahu kami tentang kejadian itu,” katanya.

Susulan itu, dia dan isterinya, Karrie Wong memulakan mis1 menyel4mat dan mencari Tekka yang disak1ti.

Setelah Tekka dijumpai, mereka memutvskan untuk menjaga si bulus ini sebagai haiwan peliharaan bersama tiga kucingnya yang lain.

“Kami bawa dia berjumpa d0ktor. Pada ketika itu umurnya dianggarkan berusia empat bulan. Tekka membesar sebagai kucing yang sangat sihat, beratnya melebihi lima kilogram.

Tekka dijumpai di sebuah taman semasa umurnya berusia empat bulan.

“Kami selalu hantar dia untuk menderm4 dar4h beberapa kali jika ada pemilik kucing yang sak1t datang meminta b4ntuan,” jelasnya lagi.

Mengenai keh1langan Tekka, Alex berkata ini merupakan kali pertama haiwan kesayangan mereka sekeluarga ini hilang lebih dari dua hari.

Katanya, mereka tidak mengurvng Tekka di dalam sangkar atau rumah kerana dia merupakan kucing baka biasa dan sudah biasa dengan kawasan perumahan tersebut.

Namun setelah t1dak melihat kelibat Tekka selama dua hari ini, pemuda ini mula rasa gel1sah sehingga tidak dapat melakukan aktiviti harian.

“Tekka pernah keluar rumah beberapa kali sebelum ini, tetapi kami sentiasa pantau pergerakannya. Selalunya ia akan pulang selepas keluar 15 minit.

P0ster yang dibuat oleh Alex dalam mis1nya mencari Tekka, si bulusnya yang h1lang.

“Isteri saya seorang ahli farmas1 di barisan hadapan, berurusan dengan pesak1t c0vld-19 dan vaks1nasi di h0spital ker4jaan jadi dia tidak boleh mengambil cuti untuk tol0ng cari kucing kami,” jelasnya penuh h4mpa.

Menurut pekerja agens1 peng1klanan di Bangsar ini lagi, dia sanggup melakukan apa saja asalkan Tekka dijumpai tidak kira hidup mahupun m4ti.

Mengulas tentang nilai g4njaran yang ditawarkan, dia berpandangan duit boleh dicari ganti namun tidak bagi Tekka yang disayanginya.

Jelasnya, dia bersyukur setelah menjumpai Tekka semula pada pagi tersebut melalui jirannya ini dan berharap agar perkara seperti ini tidak berulang lagi.

“Saya rasa semua pemilik haiwan peliharaan tahu betapa berh4rganya mereka kepada pemilik. Tekka adalah anak lelaki kami, dia sangat rapat dengan isteri saya.

Tekka dikatakan sudah h1lang pada 22 Februari 2022.

“Bagi saya, w4ng saya boleh dicari, tetapi saya hanya ada satu Tekka. Ia kucing kesayangan yang tak tern1lai bagi saya. Walaupun jika sesiapa terjumpa ia dalam keadaan sudah m4ti, saya akan bay4r saguhat1 sebanyak RM1,000 untuk b4ngkai Tekka.

“Saya sangat lega apabila dapat berjumpa dengan Tekka lagi. Saya sangat berterima kasih dengan jiran saya. Mungkin dia ada terbaca p0ster yang saya buat dan bl4st dekat Whatsapp,” jelas Alex.

Sumber : mStar

Leave a Comment