“SeIesai nikah, suami terus masuk biIik kuar4ntin” – Pengantin perempuan pasr4h di tepi tingkap, majIis kawin tak seperti diimpi angkara C0vld-l9

TIADA sesi ‘ph0tosh0ot’ di pelamin mahupun bersama kedua-dua belah keluarga ketika hari bahagianya yang berlangsung baru-baru ini.

Semuanya gara-gara perkhabaran duk4 yang menjengah secara tiba-tiba menjelang tarikh pernikahannya, sekali gus menjej4skan hampir 100 peratus persiapan yang telah direncana.

Benarlah kata pepatah, manusia hanya mampu merancang sebaliknya Tuhan menentukan segala-galanya.

Sungguhpun berat dan suk4r diterima pada mulanya, wanita ini akhirnya memilih untuk reda dan berlapang dada dengan takd1r yang sudah tertulis.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Sarah Zahari berkata, segala-galanya bermula apabila ibunya disahkan p0sitif c0vld-19 hanya lima hari sebelum tarikh pernikahannya pada 19 Februari.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Waktu saya tiba di kampung di Ketereh, Kelantan beberapa hari sebelum tarikh nikah, ibu waktu tu dah macam tak sihat… dia meng4du sak1t kepala.

“Tak lama tu ibu b4tuk. Bila kami buat uj1an menggunakan kit uj1an kendiri, hasilnya dua garisan. Kami ke kl1nik untuk buat uj1an dan memang sah ibu p0sitif.

“Sementara itu saya dan ayah negat1f. Kami bertiga saja di rumah ketika itu. Adik beradik belum pulang. Terp4ksalah ibu jalani kuar4ntin.

“Bila dapat tahu ibu p0sitif c0vld-19, saya menang1s dan saya akui tak pernah sesed1h itu. Saya sed1h sebab mak tak boleh ada dengan saya ketika hari bahagia. Perkara lain pasal kenduri tu saya tak berapa sangat fikir sangat dah,” ujar wanita berusia 32 tahun ini.

pengantin 2

Majlis pernikahan Sarah dan suami tetap diteruskan dengan S0P yang ket4t.

Menurut Sarah, disebabkan berita mengejvt itu, dia dan bapanya berbincang bersama bakal suami serta ahli keluarga sama ada mahu meneruskan atau menunda majlis pernikahan berkenaan.

“Bincang punya bincang, kami ambil keputusan untuk teruskan tetapi k0nsepnya terpaksa ditukar. Kami minta p1hak katering buat f00d pack supaya senang kami agih kepada jiran, manakala tetamu yang datang pula hanya take away makanan saja.

“Kami ambil keputusan untuk t4k payah pasang khemah mahupun pelamin. Mujurlah pelamin ini daripada team bak4l suami saya saja.

“Persiapan yang masih berbaki, saya buat berseorangan sebab kami buat keputusan, adik beradik tak payah pulang kerana kami k0ntak rapat k3s ibu,” ceritanya yang bekerja di sebuah syar1kat swasta ini.

Sarah berkata dia akhirnya mampu menarik naf4s lega apabila ibunya selesai menjalani kuar4ntin sehari sebelum hari pernikahannya menjelang.

Memang tak ada gambar kami berdua yang ‘pr0per’ pun hari nikah tu. Gambar dengan ibu bapa dan keluarga mentua pun t1ada.

SARAH ZAHARI

Namun panas yang dis4ngka hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari.

“Elok saja ibu habis kuar4nt1n pada Jumaat, tunang saya (ketika itu) pada pagi hari yang sama kata dia tiba-tiba dem4m. Waktu itu, dia dan ahli keluarga bersama romb0ngan pihaknya dah tiba di Kelantan dari Kuantan.

“Bila buat uj1an di kl1nik, sah tunang saya p0sitif c0vld-19. Jujurnya bila dia beritahu khabar itu, saya seperti blur dan dah macam tak ada perasaan. Air m4ta dah kering.

“Kami bincang termasuk dengan tok imam, dan tok imam faham situasi… kami pilih untuk teruskan majlis. Saya tetapkan di minda untuk selesaikan perkara wajib saja, yang lain saya dah tak k1sah.

“Alhamdulillah, saya dan tunang sel4mat disatukan sebagai suami isteri juga di rumah saya namun dalam suasana S0P yang sangat ket4t. Bilangan yang datang adalah ahli keluarga dan kenalan terdekat sahaja,” katanya.

Menurut Sarah, selepas sahaja majlis ijab dan kabul, suaminya terus masuk ke dalam bilik kh4s yang disediakan di rumahnya untuk menjalani kuar4ntin.

pengantin 3

Sarah bersyukur majlis pernikahannya dapat dilaksanakan meskipun pelbagai perancangan diubah pada saat-saat akhir.

“Jadi rakan-rakan yang datang hanya jumpa pengantin perempuan sahaja. Entah macam mana, mereka bagi idea suruh suami buka tingkap bilik dan saya pula berdiri di luar… maka terjadilah ‘photosh0ot’ tepi tingkap.

“Gambar dan vide0 hanya dari kawan-kawan sebab saya batalkan tempahan juruf0to. Memang tak ada gambar kami berdua yang ‘pr0per’ pun hari nikah tu. Gambar dengan ibu bapa dan keluarga mentua pun t1ada.

“Waktu majlis sambut menantu di Kuantan nanti pasti kami ‘tebvs’ semula apa yang t4k sempat buat ketika majlis di sebelah saya. Gambar nikah kemungkinan akan sh00t di studi0 saja.

“Apa pun saya berharap majlis di Kuantan penghujung Februari ini akan berjalan lancar. Terima kasih kepada semua yang tak henti-henti d0akan kami,” katanya dalam nada terharu.

Sehingga kini perk0ngsian vide0 Sarah di aplikasi TikT0k meraih sehingga 423,000 jumlah tontonan.

Sumber : mStar

Leave a Comment