Macam ada yang tak kena… isteri ser4m teng0k Channa ditangk4p suami jauh di atas bukit tak tenang waktu malam! Segera lepaskan 27 ek0r ke sungai

IKAN haruan berkelip mat4?

Itu antara mit0s dan m1stik yang sering dibicarakan peminat dan pen4ngkap ikan haruan mahupun tioman.

Kedua-dua jenis ikan itu adalah dari keluarga Channidae dalam pengkelasan sa1ntifik dan dianggarkan terdapat 40 spes1s dalam genus Channa yang mana kebanyakannya di Asia.

Menerusi beberapa video perk0ngsian Mira Yusof, suaminya merupakan salah se0rang peminat dan pen4ngkap ikan Channa di sungai atau atas bukit.

Bercerita mengenainya, ujar Mira, ikan-ikan tersebut dit4ngkap untuk diju4l kepada peminat tetapi mal4ngnya kebanyakan daripada mereka mahu memlikinya sep4sang – jantan dan bet1na.

“Ada yang tanya kenapa t4ngkap banyak-banyak, sebabnya ada yang bel1 ikan ni dengan kami, tapi nak yang pair susah dapat.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Dapat satu-satu, bila bawa balik orang tak nak. Bila dah banyak letak la dalam balang seekor-seekor. Suami bagi ulat atau udang kecil… ded4k tak makan,” katanya.

Bagaimanapun, Mira memaklumkan bahawa suaminya terp4ksa melepaskan kembali 27 ekor ikan Channa yang diperoleh.

Perk0ngsian videonya yang memaparkan ikan tersebut dilepaskan di l0ngkang berhampiran sungai mendapat satu jut4 tont0nan di samping menerima kira-kira 22,300 tanda suka

Antara ikan channa yang masih dipelihara.

Antara ikan Channa yang masih dipelihara.

Menceritakan k1sah di sebalik ikan-ikan itu dilepaskan, Mira memuat naik satu lagi vide0 penjelasan yang turut mendapat lebih 900,000 tontonan dan kira-kira 22,500 tanda suka.

Menerusi vide0 itu, dia menyatakan ikan-ikan tersebut dilepaskan ke habitat asal kerana mereka sekeluarga merasakan ada sesuatu tidak kena dengannya.

“Masa suami pergi naik bukit tangk4p ikan-ikan ni, ada dua tempat… satu l0kasi okay je, satu lagi atas bukit yang tiada orang.

“Mereka pergi bertiga, suami dengar orang mengaji manakala kawan dia dengar suara 4neh.

Channa andrao atau lebih mesra dipanggil channa biru

Channa Andrao atau lebih dikenali sebagai Channa biru. – Gambar hiasan

“Dan bila waktu malam, ada antara ikan-ikan ni yang jadi macam tak tenang duduk sampai kami pun terkejvt,” coretnya di vide0.

Selain itu, katanya, antara fakt0r lain suaminya membuat keputusan untuk melepaskan semula ikan-ikan tersebut adalah disebabkan tiada pembel1.

“Bila dah tiada orang nak bel1 seekor, suami buat keputusan untuk lepaskan balik semua yang dalam balang sebab kes1an hidup dalam balang kecil macam tu tak boleh nak berenang bebas.

“Rasa macam an1aya binatang pula jadi daripada ikan m4ti dalam balang, baik lepaskan.

Kawasan lubuk yang sering dihuni channa

Kawasan lubuk yang menjadi l0kasi suami Mira men4ngkap Channa.

“Cuma tak dapat nak lepaskan kat tempat yang mereka t4ngkap, hanya dapat lepaskan ke tempat asalnya iaitu sungai air tawar.

“Kami dah minta maaf sebelum lepaskan ikan-ikan tu, moga Allah merahm4ti apa yang kami lakukan,” ujarnya.

Menurutnya, kehidupannya bersama keluarga kembali ‘tenter4m’ selepas kesemua ikan yang diletakkan di dalam balang dilepaskan.

Lepas siapkan rumah baru untuk mereka tiba-tiba kesemua anak Channa tu m4ti. Tapi kenapa m4ti?

MIRA YUSOF

“Alhamdulillah, kami makin tenang… hilang rasa bers4lah sebab letak dalam balang kecil. 27 ekor memang tak dapat la nak bel1 sampai 27 akuarium, tinggal yang ni (sepasang) ja.

“Selepas lepaskan 27 ekor ikan tu, pasangan Channa yang kami ada beranak 30 ekor.

“Jadi kami fikir nak p1ndahkan ‘mereka sekeluarga’ ke rumah (akuarium) besar sikit buat sementara waktu dan dah niat nanti besar sikit boleh bagi kepada siapa yang nak.

“Lepas siapkan rumah baru untuk mereka tiba-tiba kesemua anak Channa tu m4ti. Tapi kenapa m4ti?” soalnya b1ngung.

Di akhir videonya, Mira memaklumkan bahawa hanya empat ekor Channa sahaja yang berada di rumahnya dan kesemuanya diletakkan dalam akuarium.

Antara spesis ikan channa. - Gambar hiasan

Antara spesis ikan Channa. – Gambar hiasan

“Seekor mata ada line 0ren, seekor lagi besar dan cantik tapi tak aktif.

“Pengalaman kami sepanjang tempoh membela ikan ni cuma dia h1lang tanpa kesan, bangk4i pun kami tak jumpa. Kalau time t4ngkap ikan tu, kami tiada lagi pengalaman jumpa m4khluk gha1b dan sebagainya di hutan atau kawasan bukit.

“Di rumah pun, setakat ni kami belum pernah nampak terang-terang benda (m4khluk gha1b) dan bila malam dia macam tak tenang tu, kami pun tak tahu apa sebabnya,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment