Ervan Rizuan Iupakan b1snes, guna duit hasiI live TikT0k bantu m4ngsa banjir – “Jangan p4nik, bantuan 0n the way”

KETIKA Februari hampir melabuhkan tirainya, rakyat di Pantai Timur sekali lagi diuj1 dengan benc4na banjir.

Di Terengganu misalnya, jumlah m4ngsa yang dipindahkan berjumlah 11,137 orang, setakat Isnin pagi.

Selain titipan d0a menerusi media sos1al, ramai rakyat negara ini turut menghulurkan bantuan dengan cara tersendiri.

T1dak terkecuali, selebriti media sos1al, Ervan Rizuan, 29, yang sudah menggerakkan usaha menghulurkan b4ntuan sejak Sabtu.

Ketika dihubungi mStar, figura yang senang disapa Ervan itu mended4hkan keadaan banjir masih merunc1ng, namun dia tidak putvs semangat untuk meneruskan bantuan ke daerah-daerah lain.

“Sebenarnya dah seminggu hujan tak berhenti. Air mula naik sejak dua hari lepas, dalam hari Sabtu. Hari Ahad keadaan makin tervk, hari Isnin pun teruk. Ada kawasan yang terputvs bekalan eletrik.

“Saya duduk di bandar Kuala Terengganu, Alhamdulillah tak terjej4s. Tapi saya sed1h lihat m4ngsa banjir yang terjejas teruk khususunya di kawasan Hulu Terengganu.

ervan2

Wang hasil membuat siaran langsung menerusi TikT0k digunakan dalam m1si banjir kali ini.

“Sejak semalam, saya mula gerakkan misi memberi b4ntuan. Saya tanya melalui Faceb00k, barang apa yang m4ngsa-m4ngsa perlukan? Makanan, tuala wanita, lampin bay1 dan berus gigi antara barang yang saya agihkan setakat ini,” ujarnya.

Bantuan yang dihulurkan di sekitar Hulu Terengganu pada Ahad akan diteruskan ke daerah-daerah lain pula pada Isnin seperti Dungun dan Setiu, kata Ervan.

Saya sendiri yang turun bel1 barang b4ntuan. Dah ada l0ri dan b0t yang sedang standby untuk misi hari ini.

ERVAN RIZUAN

Menurut Ervan, dia menggunakan wang hasil membuat siaran langsung menerusi TikT0k untuk menghulurkan b4ntuan banjir buat penduduk negeri kelahirannya itu.

“Saya guna duit sendiri. Hasil buat TikT0k live selama ini, saya dapat duit. Jadi duit itu saya guna untuk bantu m4ngsa-m4ngsa banjir.

“Ada juga orang yang salurkan duit kepada saya, tapi sejujurnya saya tak berani nak guna duit orang. Saya harap orang di luar sana sama-sama memb4ntu semampu mungkin,” ujar usahawan k0smetik itu.

ervan3

Antara p0sting Ervan berkaitan b4ntuan banjir di media sos1al.

Ded4h Ervan, dia juga melupakan seketika urusan b1snes demi turun padang dan menghulurkan bantuan buat penduduk terjejas bersama beberapa individu terdekat dengannya.

Ujarnya, b4ntuan yang disalurkan kepada masyarakat setempat ketika Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan tahun lalu memberi semangat untuknya meneruskan misi murni sedemikian dalam benc4na yang melanda kali ini.

“Saya minta m4ngsa banjir jangan pan1k, b4ntuan on the way sekarang. Saya mohon mereka sabar. B1snes saya lupakan sekejap, saya nak fokus beri bantuan.

ervan4

Ervan akan menggerakkan b4ntuan ke daerah-daerah lain dalam Terengganu secara berperingkat.

“Masa PKP pun saya ada beri b4ntuan, sejujurnya saya lihat Allah kembalikan rezeki berganda kepada saya. Jadi saya tanam niat untuk bagi semampu yang boleh.

“Saya sendiri yang turun bel1 barang bantuan. Dah ada lori dan b0t yang sedang standby untuk m1si hari ini,” ujarnya lagi.

Untuk rek0d, Ervan memiliki hampir sejut4 pengikut di TikT0k dan lebih 600,000 pengikut di laman Instagram.

Sumber : mStar

Leave a Comment