Ramai kagum benteng DlY bantu lenc0ngkan arus deras, Iaman rumah tak kena banjir – “Penduduk ni Iepasan civiI engineering kan?”

HUJAN berterusan sepanjang minggu lalu di Kelantan dan Terengganu menyebabkan m4ngsa banjir terpaksa menyel4matkan diri dengan pergi ke tempat yang lebih selamat.

Setakat ini, m4ngsa-m4ngsa banjir diberikan b4ntuan dan perlindungan dengan dip1ndahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS).

Ketika rakyat Malaysia berd0a agar banjir segera surut dan m4ngsa segera diberikan b4ntuan, tular satu video menunjukkan sebuah benteng penghalang banjir yang dibina di sebuah rumah di Kampung Bukit Abal, Pasir Putih, Kelantan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Walaupun dapat dilihat arus deras banjir di jalan berhampiran kediaman tersebut, rata-rata netizen kagum apabila arus tersebut t1dak berjaya masuk ke bahagian halaman rumah kerana dihadang oleh benteng DIY (d0 it yourself).

Menerusi video berdurasi 15 saat itu, pada mulanya dapat dilihat arus deras menuju ke arah halaman rumah tersebut tetapi disebabkan terdapat benteng itu, air ‘melenc0ng’ ke arah lain.

Keadaan rumah penduduk ini sebelum dilanda banjir.

“Rumah dia tak masuk air banjir wey,” demikian kapsyen pada vide0 tul4r ini.

Berdasarkan pemerhatian, benteng penghalang banjir itu seperti dibina dengan guni besar atau beg pasir yang disusun tinggi bahagian pagar masuk rumah berkenaan.

Ia kemudiannya ditutup dengan kepingan plastik yang lebar dan dapat juga dilihat tiang-tiang kayu dipacakkan di bahagian belakang beg atau guni yang berfungsi sebagai sok0ngan.

Seterusnya, individu kreatif yang t1dak dapat dikenalpasti identitinya itu melengkapkan seni binanya dengan meletakkan batu berat untuk menahan arus deras.

Antara ciapan yang memuj1 benteng binaan penduduk ini ibarat seorang lepasan bidang jurutera.

Sehingga kini video itu telah mendapat lebih 400,000 jumlah tont0nan dengan 17,000 tanda suka.

Rata-rata k0men netizen memuji dan mengagumi benteng yang direka 0leh individu tersebut dalam persediaannya menghadapi banjir.

“Penduduk ni lepasan c1vil engineering kan?

“Dia belajar dari pengalaman. Jadi tak adalah had4p benda sama setiap tahun.

“Nenek saya pun akan buat macam ni kalau mus1m banjir, memang siap ada beg atau guni pasir dah sedia,” antara k0men-k0men beberapa netizen.

Apa yang pasti, ia adalah satu ciptaan yang mudah dan dianggarkan tidak menel4n k0s tinggi serta sedikit sebanyak membantu penduduk yang kediamannya terdedah kepada benc4na banjir.

Tangk4p layar ciapan yang memb4las k0men tweet yang menjadi tul4r.

Namun rekaan tersebut dilihat hanya sesuai untuk paras air yang t1dak terlalu tinggi.

Sumber : mStar

Leave a Comment